lör 28 aug 2010, 17:47#99285
Niking skrev:Bertilsson skrev: Snö på stående träd faller vid kyla som pudersnö på stam och är heller inget problem.
Bertilsson! Hur blir då effekten den skördarmätningen när snön inte längre faller av som pudersnö, utan sitter fast ordentligt på stammen - oftast tillsammans med is?
Dessa förhållanden är ju inte direkt ovanliga vid riktiga vinterförhållanden, som det för en gångs skull var i södra Sverige under den föregångna vintern.
/Niklas
Om det var besvärligt enligt din beskrivning så var det inte det jag såg i Småland och Halland.
Stammarna är mycket sällan isbelagda i stående skog.
Att grenarna kan ha fastfrusen snö kan vara vanligt men är inget som betraktas som att det försvårar diametermätningen.
Fördelen med långvarig kyla, som det tydligen var speciellt under Vidas avverkning enligt föraren, överväger andra årstiders problem med varierande barkförhållanden. Vid Skogforsks virkesvärdestest 2001 fick vi se konsekvenser av vad varierande temperatur försvårar när det från -8 blir +7 grader..
- Jag förutsätter att kylan förekom vid förhållanden under ca -3 grader omkring det jag försöker förklara.
Om temperaturen tillfälligt blir högre vet förarna att det kan kräva diameterkontroll två ggr per dag vid dessa förhållanden. Men det blir ingen okontrollerad situation eller någon överraskning för erfaren förare.