SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Svagt och oroväckande resultat av Södra 2025

64 inlägg 12731 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Svagt och oroväckande resultat av Södra 2025

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
aho skrev:Negativt kassaflöde och ändå utdelning, betyder det att man "lånar" till utdelningen?

Södra har haft en stor översoliditet som jag upprepade gånger under flera års tid kritiserat. De som försvarat upplägget hänvisar till att soliditeten ska räcka till utdelning även sämre år.

Om det nu kommer dåliga år så får vi se vem som får rätt.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
busholle skrev:
aho skrev:Negativt kassaflöde och ändå utdelning, betyder det att man "lånar" till utdelningen?

Södra har haft en stor översoliditet som jag upprepade gånger under flera års tid kritiserat. De som försvarat upplägget hänvisar till att soliditeten ska räcka till utdelning även sämre år.

Ja, om jag läser rätt i rapporten så har de en teoretisk möjlighet att i princip dela ut 11 miljarder kronor. Så det kan gå dåligt ett bra tag då.

TS
Användarvisningsbild

caps  
#906423Posten övrigt är minus 387 miljoner 2025 och ännu större året före. Framgår inte av rapporten vad detta är. Är det någon som har bättre koll?

Användarvisningsbild

Elis76  
#906425Man behöver vara lite bevandrad i Industri- och ekonomisk historia för att förstå varför skogsägarföreningarna agerar som de gör.

Både Södra och nuvarande Norra har varit på obestånd under 1970-talet där staten sköt till kapital för att rädda Södra och ägde ett tag 40% av föreningen. På motsvarande sätt höll NCB på att dra ner de norrländska föreningarna i fördärvet. Så på förekommen anledning agerar man därefter, inget konstigt med det.

https://pub.epsilon.slu.se/4212/1/Wiklund_U_Ivarsson_L_1994.pdf

aho  
#906426Södra har ett finansiellt mål om 55% soliditet och vid utgången av 2025 var soliditeten 56%, så inte mycket marginal om man inte ändrar de finansiella målen. Merparten av finansieringen till Södra utgörs av inlåning från medlemmarna, 12.4 miljarder.

Omfattas det man har på konto hos Södra av insättningsgaranti?

Användarvisningsbild

Elis76  
aho skrev:Södra har ett finansiellt mål om 55% soliditet och vid utgången av 2025 var soliditeten 56%, så inte mycket marginal om man inte ändrar de finansiella målen. Merparten av finansieringen till Södra utgörs av inlåning från medlemmarna, 12.4 miljarder.

Omfattas det man har på konto hos Södra av insättningsgaranti?

Svar = NEJ

https://www.riksgalden.se/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/sa-fungerar-insattningsgarantin/banker-och-institut-anslutna-till-insattningsgarantin/

aho  
busholle skrev:

Tror det är överlikviditet du menar. Man har 12.2 miljarder i inlåning från medlemmarna varav 9.1 miljarder ligger i "kortfristiga finansiella placeringar" och 1.4 miljarder i "kassa och bank".
Detta behöver inte vara fel, i princip så lägger man beslag på det som bankerna kallar räntenetto genom att göra så.
Förhoppningsvis är de som jobbar med Södras finanser bättre på att maximera riskjusterad avkastning än den genomsnittlige skogsägaren och då är det vinst för alla utom bankerna.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
aho skrev:
busholle skrev:

Tror det är överlikviditet du menar. Man har 12.2 miljarder i inlåning från medlemmarna varav 9.1 miljarder ligger i "kortfristiga finansiella placeringar" och 1.4 miljarder i "kassa och bank".
Detta behöver inte vara fel, i princip så lägger man beslag på det som bankerna kallar räntenetto genom att göra så.
Förhoppningsvis är de som jobbar med Södras finanser bättre på att maximera riskjusterad avkastning än den genomsnittlige skogsägaren och då är det vinst för alla utom bankerna.

Du kan blanda ihop posterna lite. I bokslutskommunikén står medlemsinlåningen som 12 433 MSEK, medan kassa + kortfristiga placeringar är 2 263 + 8 369 = 10 632 MSEK. Så det är inte 9,1 + 1,4 i rapporten. Och även om likviditeten är stor betyder det inte att “medlemsinlåningen ligger där” som en öronmärkt pott – medlemsinlåning är en skuldpost och kassa/placeringar är tillgångar som finansieras av både eget kapital och olika skulder.

Slarvigt, och om jag räknat rätt, så är 19,2 miljarder kronor pengar i Södra som härrör till ägarna genom insatskapital och lån. Det borde bli knapp 400.000 per medlem?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:Man behöver vara lite bevandrad i Industri- och ekonomisk historia för att förstå varför skogsägarföreningarna agerar som de gör.

Både Södra och nuvarande Norra har varit på obestånd under 1970-talet där staten sköt till kapital för att rädda Södra och ägde ett tag 40% av föreningen. På motsvarande sätt höll NCB på att dra ner de norrländska föreningarna i fördärvet. Så på förekommen anledning agerar man därefter, inget konstigt med det.

https://pub.epsilon.slu.se/4212/1/Wiklund_U_Ivarsson_L_1994.pdf

Gissar att du syftar på diskussionen om soliditet?

Jag har inget problem med om Södra skulle haft ett soliditetsmål på 60% och jobbat för det. Det som stör mig är att man sätter ett soliditetsmål på 55% och jobbar upp den till över 60%. Som jag skrivit tidigare så ger det styrelsen allt för stor tillgänglig kassa vilket skapar en ökad risk för medlemmen.

Användarvisningsbild

Elis76  
#906434@Tralsmo

Inte direkt annat än att verksamheter som tidigare varit på fallrepet har en "inneboende skräck" för att hamna där igen och gärna överkapitaliserar.

aho  
Fredrik Reuter skrev:
aho skrev:
busholle skrev:

Du kan blanda ihop posterna lite. I bokslutskommunikén står medlemsinlåningen som 12 433 MSEK, medan kassa + kortfristiga placeringar är 2 263 + 8 369 = 10 632 MSEK. Så det är inte 9,1 + 1,4 i rapporten. Och även om likviditeten är stor betyder det inte att “medlemsinlåningen ligger där” som en öronmärkt pott – medlemsinlåning är en skuldpost och kassa/placeringar är tillgångar som finansieras av både eget kapital och olika skulder.

Slarvigt, och om jag räknat rätt, så är 19,2 miljarder kronor pengar i Södra som härrör till ägarna genom insatskapital och lån. Det borde bli knapp 400.000 per medlem?

Tog siffrona ur "balansräkning i sammandrag" på sidan 23 i bokslutskommunikén.

bgsentr  
#906442Tänkte lägga ett bud på handelsplatsen för emitterade insatser på 80% men det gick inte, minsta var 100% och det är ju inte aktuellt som det ser ut nu.

aho  
aho skrev:
Fredrik Reuter skrev:
aho skrev:
busholle skrev:

Tog siffrona ur "balansräkning i sammandrag" på sidan 23 i bokslutskommunikén.

Kollade igen och jag hade råkat ta siffrorna för moderbolaget istället för koncernen. Oavsett så är Södra idag till 99% finansierat av medlemmarna i form av insatser och inlåning, vilket är en styrka för föreningen.
Omvänt så innebär det att många skogsägare ligger riskexponerade mot Södra.

Det jag blev fundersam på med så hög inlåning från medlemmarna var risken för likviditetsbrist om många väljer att ta ut de pengarna för att använda till något annat. Men den risken är låg eftersom inlåningen balanseras av kortfristiga placeringar och likvida medel.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
aho skrev:
Det jag blev fundersam på med så hög inlåning från medlemmarna var risken för likviditetsbrist om många väljer att ta ut de pengarna för att använda till något annat. Men den risken är låg eftersom inlåningen balanseras av kortfristiga placeringar och likvida medel.

Som jag förstår det så kan medlemmarna inte ta ut de här pengarna och använda till annat. Inte förrän de i så fall har gått ur föreningen och då finns det en viss tröghet hur snabbt pengarna kan betalas ut. Utträdet ska godkännas och det kan nog ta ett år eller så innan insatspengarna betalas ut. Risken för en snabb "bank run" är nog inte så stor men på sikt kan det ju finnas medlemmar som väljer att säkra sina tillgångar.

aho  
#906449Stämmer när det gäller insatskapital men jag tolkar inlåning som det som finns på medlemskontona och de pengarna kan man ju ta ut när som helst. Tror inte jag är den ende som just nu har mer pengar på medlemskontot hos Södra än i insatskapital, eftersom Södra betalar för virkesleveranser till medlemskontot så blir pengarna gärna kvar där tills man behöver dem.

Inlåningen är nästan dubbelt så stor som insatskapitalet totalt.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).