HCALL skrev:Hejsan.
Har en del skog men är lite funderas på utvecklingen nu med stormar osv...
Kommer virkespriserna verkligen hålla i sig?
Har läst en del rapporter från sågverken och det är röda sifforn nästan överallt? (Speciellt större koncernerner)
Om sågverken försvinner/läggs ner, vart gör vi av skogen då? Kommer inte priserna rasa om ingen kan ta emot virket?
Eller har sågverken marginaler för att klara dessa priser?
Mvh
Jag förstår hur du tänker: stormar, rubriker om röda siffror och snack om nedläggningar låter som att hela kedjan kan börja skaka. Men virkesmarknaden i Sverige lever inte i ett vakuum. Vi har i dag virkespriser som ligger mycket mer i linje med andra stora skogsländer i Europa än vi gjorde när vi länge hade extremt låga nivåer (tyvärr gäller detta inte Norrland, ännu...hoppas jag...), och klarar de andra sina flöden så är det svårt att se varför Sverige plötsligt skulle bli “osäljbart”.
Att sågverk visar förlust ett år betyder oftast att det är dålig tajming i konjunkturen – trävarupriser, räntor, energi och lager slår åt fel håll – inte att behovet av virke försvinner. Och även om ett sågverk eller bolag skulle få problem så brukar inte anläggningen försvinna; den byter istället ägare. Det är dessutom naivt att tro att ingen vill ta över kapacitet i ett läge där det finns virkesbrist på många håll (typ hela nordliga hemisfären idag) och aktörer redan är aggressiva med köp här i Sverige (Canfor, HS_Timber etc.). Så visst kan det bli svängningar och lokala dippar, särskilt om mycket stormvirke ska ut samtidigt, men jag tycker inte man ska gå runt och oroa sig för att “ingen kan ta emot skogen” som ett normalt grundläge. Det är alldeles för många vimplar som istället pekar åt andra hållet, alltså att speciellt sågverk kommer gå en ljus framtid till mötes.
Men detta kablas såklart inte ut av branschen idag. De gör som de alltid har gjort: hot och offermentalitet. Gå inte på det skulle jag vilja säga.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!