tis 13 jan 2026, 08:25#903886Bond.J skrev:r93 skrev:
Så är det ju, men förändrar ju inte att råvaruproducenten får ju samma betalt för råvaran oavsett vad det används till längre upp i kedjan.
Göra dasspapper av en trave halvrutten och krokig massaved ser jag som betydligt mer förädling än att såga brädor av en stock.
Vi har ju princip ingen möbelindustri kvar i landet, troligen för att det vi gör blir för dyrt?
Khärs golvtillverkare i Nybro ser jag som ett föredöme, dom vill köpa allt så lokalt det går, men dom kämpar med lönsamheten, folk köper hellre billigare parkettgolv från utlandet.
Men fler produkter välkomnar jag som skogsägare!
Råvaruproducentens pris är helt avhängigt av om det finns någon efterfrågan. Finns ingen lönsam förädling, så sjunker ju betalningsförmågan för råvaran. Det är ju därför som tråden tar upp just problemet med den minskade efterfrågan om/när kineserna hugger i närområdet. Att vi får samma pris oavsett om någon förädlare efterfrågar råvaran eller inte, blir för mig en orimlig slutsats. Jag har dock en del kunskapsluckor som gör att jag kanske missar något i din argumentation.
Fler produkter välkomnar jag givetvis, efterfrågan håller uppe priset!
Södra bygger världens största ligninfabrik, det tycker jag är väldigt bra!
Framtiden är ju åt det hållet, tillverkning av skivor tillhör det förgågna.
Titta på mitt inlägg här:
Oroväckande utveckling för svensk skogsindustriTror du den spånskivan är tillverkad av massaved för 650:- kubiken?
Det är en intressant tråd som givetvis dog ut eftersom att F&T slutade att bemöta de svar dom fick, gör ett besök på swedwood, titta på tillverkningen, försök få fram vad dom betalar för råvaran?
Du skriver ju själv att "ingen vill förädla vår fina skog, bara producera bulk" Vad är det för förädling du saknar?
Såga brädor är ju den lägsta formen av förädling, men den ställer högst krav på råvaran.
...