Skogsnyheter

Oroväckande statistik - Kina krossar massamarknaden

33 inlägg 5067 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Oroväckande statistik - Kina krossar massamarknaden

r93  
MNskog skrev:
Bond.J skrev:Bulkproduktion i skogen, men JAS i teknikindustrin. De tar rätt bra betalt för sin slutprodukt, och gynnar dessutom svensk innovation och underleverantörer. I skogen är det tvärtom. Ingen vill förädla vår fina skog, bara producera bulk. Tror att vi ligger en aning efter i skogen.........

Ja tyvärr blir det så när det lägre betalda sortimentet massaved har högre förädlingsvärde än timmret. Det räcker inte att bara såga utan det behövs mer produktutveckling typ kl-trä. JAS Gripen är ett bra exempel på det omvända där väldigt små justeringar och innovationer betalat sig bra.

Det sitter ju amerikansk motor i den, plus att nästan halva flygplanet består av utländsk delar, skillnad om vi byggt allt själva!

Mangan har helt rätt i sitt inlägg!

Användarvisningsbild

Elis76  
#903430Alla industriföretag använder sig av insatsvaror tillverkade utanför landets gränser - även skogsindustrin.

r93  
Elis76 skrev:Alla industriföretag använder sig av insatsvaror tillverkade utanför landets gränser - även skogsindustrin.

Så är det, men gruvan där man bryter aluminiumet får ju inte mer betalt för att det byggs flygplan av det än snöskyfflar, det är ju företagen som i sin tur förädlar det till dom olika kraven.

Vi är ju råvaruproducenter, längst ner på listan tyvärr, fler produkter från skogen är önskvärt, det ökar efterfrågan, efterfrågan driver priset.
Antal steg i förädlingen kräver ju en billig råvaruprodukt för att slutprodukten inte ska bli för dyr, alla steg ska betala sig.

Bond.J  
r93 skrev:Det sitter ju amerikansk motor i den, plus att nästan halva flygplanet består av utländsk delar, skillnad om vi byggt allt själva!

Mitt argument är inte att de bara använder svensk råvara, utan att de förädlar den svenska råvaran de använder. De skapar mervärde av de råvaror de köper inom landet, och, gör naturligtvis att kineserna inte kan bestämma var flygplanstillverkaren tar råvaran, vilket tråden handlar om.

r93  
Bond.J skrev:
r93 skrev:Det sitter ju amerikansk motor i den, plus att nästan halva flygplanet består av utländsk delar, skillnad om vi byggt allt själva!

Mitt argument är inte att de bara använder svensk råvara, utan att de förädlar den svenska råvaran de använder. De skapar mervärde av de råvaror de köper inom landet, och, gör naturligtvis att kineserna inte kan bestämma var flygplanstillverkaren tar råvaran, vilket tråden handlar om.

Så är det ju, men förändrar ju inte att råvaruproducenten får ju samma betalt för råvaran oavsett vad det används till längre upp i kedjan.
Göra dasspapper av en trave halvrutten och krokig massaved ser jag som betydligt mer förädling än att såga brädor av en stock.

Vi har ju princip ingen möbelindustri kvar i landet, troligen för att det vi gör blir för dyrt?
Khärs golvtillverkare i Nybro ser jag som ett föredöme, dom vill köpa allt så lokalt det går, men dom kämpar med lönsamheten, folk köper hellre billigare parkettgolv från utlandet.

Men fler produkter välkomnar jag som skogsägare!

Användarvisningsbild

Elis76  
r93 skrev:Så är det ju, men förändrar ju inte att råvaruproducenten får ju samma betalt för råvaran oavsett vad det används till längre upp i kedjan.
Göra dasspapper av en trave halvrutten och krokig massaved ser jag som betydligt mer förädling än att såga brädor av en stock.

Vi har ju princip ingen möbelindustri kvar i landet, troligen för att det vi gör blir för dyrt?
Khärs golvtillverkare i Nybro ser jag som ett föredöme, dom vill köpa allt så lokalt det går, men dom kämpar med lönsamheten, folk köper hellre billigare parkettgolv från utlandet.

Där träffade Du huvudet på spiken.

Svensktillverkat är för dyrt. "Svensson" har inte råd - därför köper "Svensson" billiga importerade produkter.

Även Skogsforums medlemmar köper Kinaproducerat i mångt och mycket.

Alvarsson  
#903812Lite märkligt att det går att tillverka möbler i högkostlandet Danmark! Sedan finns det även möbeltillverkning i Sverige ett exempel Bröderna Andersson i Småland.

Användarvisningsbild

Elis76  
#903819De Danska möblerna säljs på Svenskt Tenn, NK, Artilleriet eller Länna Möbler (nu i konkurs) och prislappen är därefter.

"Svensson" handlar sina spånskivemöbler på IKEA.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:De Danska möblerna säljs på Svenskt Tenn, NK, Artilleriet eller Länna Möbler (nu i konkurs) och prislappen är därefter.

Det tillverkas fortfarande en hel del IKEA-möbler i Sverige. Exempelvis "spånskivemöbeln" Billy som görs hos Gyllensvans i Kättilstorp, Västergötland. Med spånskivor från IKEAs fabrik i Hultstfed. Helautomatiserad tillverkning med imponerande produktionseffektivitet och volym.

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:
Elis76 skrev:De Danska möblerna säljs på Svenskt Tenn, NK, Artilleriet eller Länna Möbler (nu i konkurs) och prislappen är därefter.

Det tillverkas fortfarande en hel del IKEA-möbler i Sverige. Exempelvis "spånskivemöbeln" Billy som görs hos Gyllensvans i Kättilstorp, Västergötland. Med spånskivor från IKEAs fabrik i Hultstfed. Helautomatiserad tillverkning med imponerande produktionseffektivitet och volym.

Hur mycket är en ”hel del”?

Jobbade själv på Bräntorp i Nybro innan det flyttades av ikea till Ungern för många år sedan, jag tror vi producerade över en miljon köksluckor per år när det var som mest.
Nästan 200 anställda.
Mest massiva i björk och furu.

När jag gick ut skolan så började på en liten firma som tillverkade delar till hyllan ”rättare” även den i massiv furu.

Vore roligt att jämföra hur mycket ikea möbler vi gjorde i Sverige för 30 år sedan jämfört med nu?

Danska designmöbler är ju en marginalprodukt!
Finsnickerier finns det ju fortfarande en del kvar, men den stora produktionen är flyttad till billigare länder.

r93  
#903840Jag gick möbel/finsnickeri på gymnasiet så jag har upplevt ”möbeldöden” i hela mitt liv.

Den utbildningen är nedlagd sedan många år tillbaka, synd, alla hade jobb efter skolan!

Först hyllor åt ikea
Sedan köksluckor åt ikea
Sedan soffor åt MIO
Allt ovanstående flyttat till Ungern, Rumänien, Polen.

Sen gjorde jag trappor och liknande inredning åt välbärgade Svenssons, den firman finns faktiskt kvar, men det var alldeles för dåligt betalt, så jag sökte mig till byggsidan.

Lite som skogen när man jämför med gula maskiner på vägen.

Men det var kul, jag har mer möbler hemma som jag har byggt än som vi köpt, men det är ju bara för att det är roligt, skulle man räkna på timme så är det nog lika lönsamt som att jaga.

Bond.J  
r93 skrev:
Så är det ju, men förändrar ju inte att råvaruproducenten får ju samma betalt för råvaran oavsett vad det används till längre upp i kedjan.

Råvaruproducentens pris är helt avhängigt av om det finns någon efterfrågan. Finns ingen lönsam förädling, så sjunker ju betalningsförmågan för råvaran. Det är ju därför som tråden tar upp just problemet med den minskade efterfrågan om/när kineserna hugger i närområdet. Att vi får samma pris oavsett om någon förädlare efterfrågar råvaran eller inte, blir för mig en orimlig slutsats. Jag har dock en del kunskapsluckor som gör att jag kanske missar något i din argumentation.

r93  
Bond.J skrev:
r93 skrev:

Råvaruproducentens pris är helt avhängigt av om det finns någon efterfrågan. Finns ingen lönsam förädling, så sjunker ju betalningsförmågan för råvaran. Det är ju därför som tråden tar upp just problemet med den minskade efterfrågan om/när kineserna hugger i närområdet. Att vi får samma pris oavsett om någon förädlare efterfrågar råvaran eller inte, blir för mig en orimlig slutsats. Jag har dock en del kunskapsluckor som gör att jag kanske missar något i din argumentation.

Fler produkter välkomnar jag givetvis, efterfrågan håller uppe priset!
Södra bygger världens största ligninfabrik, det tycker jag är väldigt bra!
Framtiden är ju åt det hållet, tillverkning av skivor tillhör det förgågna.

Titta på mitt inlägg här:

Oroväckande utveckling för svensk skogsindustri

Tror du den spånskivan är tillverkad av massaved för 650:- kubiken?
Det är en intressant tråd som givetvis dog ut eftersom att F&T slutade att bemöta de svar dom fick, gör ett besök på swedwood, titta på tillverkningen, försök få fram vad dom betalar för råvaran?

Du skriver ju själv att "ingen vill förädla vår fina skog, bara producera bulk" Vad är det för förädling du saknar?
Såga brädor är ju den lägsta formen av förädling, men den ställer högst krav på råvaran.

Bond.J  
#903920Jag kan svara såhär:
När jag för många år sedan var verksam inom träindustrin, sålde vi sågade trävaror till Kina för förädling där. Sedan kom produkterna tillbaka till Sverige. Jag kunde själv köpa dem, och gjorde det för kul skull en gång. Toalettsits i trä är Ingen hightech-produkt men ändå betalade förädlingen trots frakter och flera mellanhänder som skulle ha betalt utan att göra någon nytta, bra för en råvara som inte gick att sälja i Sverige. Dessa hade ju lätt kunnat tillverkas här.

Vi var också med på ett hörn i ett projekt där forskare tog fram limträ av kvistig björk. Den visade sig vara bättre än limträ av barrträ, MEN ingen tordes lägga några pengar på en produkt som sågverksindustrin skulle göra allt de kunde för att tränga ut.

Jag upplever att vi i Sverige VILL producera bulk, och att andra ska förädla den vidare. Produkter som inte går att göra av brädor av frodvuxen gran som är sågad i flera meter per sekund har ingen plats här, tyvärr. Skogsägare vill inte heller stöta sig med virkesköparna, utan låter dem såga sönder timmer med mycket högre förädlingsvärde för att de tar hand om hela avverkningen. Högkvalitativt timmer fördärvas till lågprisbulk!

Användarvisningsbild

Elis76  
#903925Och var tror Ni den Norska laxen Ni köper i butik förädlas (rensas och förpackas)?

https://www.sverigesradio.se/artikel/2389205

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).