SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Välkommen Furu - allt är förlåtet

29 inlägg 17644 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Välkommen Furu - allt är förlåtet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:
bengt.a skrev:Vet bara att köpcentrumen och skjulen till kundvagnarna på orten har fasader av lärk. Finns väl dyrt att köpa till trallvirke med.

Sambons svåger gjorde en ganska stor trall förr tre år sedan av lärk, men herregud vad krokigt det var.

Angående efterfrågan på Lärk så verkar den vara dålig, läste på fejsbok om en som sålde allt som massa, så det verkar vara en dålig affär att köpa dyra plantor som ändå hamnar i massahögen.

Är väl lite därför man ska samplantera med gran har jag förstått det som. Gallrar bort granen om man satsar på lärk.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
r93 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Södra köper lärktimmer. Jag tror att det främst sågas i Unnefors men kanske också säljs vidare till någon palltillverkare. Betalas runt 900 kr/m3fub beroende på dimension.
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... ppdrag.pdf

Jag hittar det inte under mitt verksamhetsområde (Mönsterås) i alla fall?

Nej, det kanske inte är ett sortiment som de köper i hela sitt verksamhetsområde. Jag tittade på prislistorna i Jönköping och där är lärktimmer med. Men allteftersom tillgången på lärktimmer ökar så kan man nog räkna med att fler börjar såga lärkstock. Det går ju att använda till mycket.

Användarvisningsbild

Badger  
Torbjörn Johnsen skrev:Södra köper lärktimmer. Jag tror att det främst sågas i Unnefors men kanske också säljs vidare till någon palltillverkare. Betalas runt 900 kr/m3fub beroende på dimension.

Tack Torbjörn. Låter inte som en vinstlott ekonomiskt jämfört med vanlig gran i nuläget.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Badger skrev:

Tack Torbjörn. Låter inte som en vinstlott ekonomiskt jämfört med vanlig gran i nuläget.

Nej, inte för den som har avverkningsmogen lärk eller gran idag. Man ska nog se det i ett längre perspektiv och i form av riskspridning. Om man planterar gran nu på marker som blir för torra framöver så kanske lärken överlever bättre och ger ett bättre utfall. Att sprida ut riskerna på fler trädslag kan ju vara klokt när vi inte vet vart framtidens klimat tar oss.

Sörlänningen  
Badger skrev:

Förmodligen inte, det är alltid svårt att i Sverige slå gran lönsamhetsmässigt. Men det är inte helt självklart att du har rätt. Här i söder menar vi ju hybridlärk när vi säger lärk och den har ju klart kortare omloppstid än gran och det finns ingen lagstadgad undre ålder för avverkning (vilket det ju gör för gran). Jag tror att hybridlärk normalt avverkas efter runt 40 år.

Det är väldigt roligt med lärk just för att det växer så fort och eftersom man kan klippa det vid 40 så kan det t.om. kanske bli en bra affär. Hybridlärken är dock känsligare än gran för markval, men i en sluttning kan du få till väldigt bra tillväxt under 40 år.

Vi som är FSC-certifierade får ju tyvärr inte ha mycket hybridlärk, annars hade jag haft mer än vad jag har. Eftersom jag inte får ha mer lärk kommer jag testa förädlad björk, vi får väl se hur det går.

Användarvisningsbild

Badger  
#879880Bra poäng. 👍 Riskspridning är jag för. Bättre att få 900kr än inget.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879883Lärk överhuvudtaget vill väl ha rörligt grundvatten lika som gran. Men klarar sig väl mot barkborrar. Är lärk barr eller lövträd? Läste nånstans en gång att lärk inte har barr, utan det är som hoprullade löv.

r93  
bengt.a skrev:Lärk överhuvudtaget vill väl ha rörligt grundvatten lika som gran. Men klarar sig väl mot barkborrar. Är lärk barr eller lövträd? Läste nånstans en gång att lärk inte har barr, utan det är som hoprullade löv.

Det verkar stämma, lärken klarar torka dåligt, vill ha bra mark, så tror man att det ska bli varmare och torrare så är det nog inte lärk man ska sätta.

Sörlänningen  
bengt.a skrev:Lärk överhuvudtaget vill väl ha rörligt grundvatten lika som gran. Men klarar sig väl mot barkborrar. Är lärk barr eller lövträd? Läste nånstans en gång att lärk inte har barr, utan det är som hoprullade löv.

Detta är ju sant. Men gran har helt klart större tolerans. Gran kan ju t.ex. växa väldigt bra på vissa våtmarker, särskilt utdikade. Jag har våtmark som är G34 där granarna växer riktigt bra de första 60 åren (sen börjar de dö så smått om man inte PK-gödslar). Hybridlärken skulle knappt växa alls där.

Lärkträd är barrträd. Barrträd och lövträd är släkt på så långt håll att deras senaste gemensamma anfader inte ens är ett träd, utan de har utvecklats till träd helt separat. Lärkträd däremot är en del av barrträden och är ganska nära släkt med gran.

EDIT: Och det här med att lärk är känslig för torka. Jag tror att det stämmer i någon mån, men det är inte alls ett lika stort problem som med t.ex. sitka. Sitka behöver mycket vatten.

Användarvisningsbild

p till p  
#879936Före gudrun brukade det finnas tallreglar bland granreglarna men de va mögliga i bland fururegla av splint behöver mer tork . Att det blivit mer gran borde bero på att försts halvan på nittonhundratalet va blädning vanlig då blir det ändast garan . Att tall har minskat borde även bero på att det sades tall blir uppätna sätt gran . Det är inte konstigt att tall fått dåligt rykte med alla älgskadare i furor .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Bra poäng. 👍 Riskspridning är jag för. Bättre att få 900kr än inget.

Beror väl på om man har kostnader för 1000:- för det eller ej.

Bond.J  
#880829Bor på en gård där alla byggnader är byggda på 1800-talet av furu. Stomme, golv, fönster, ytterpanel, osv. De gamla möblerna är gjorda i furu, och handverktyg är tillverkade i björk! Finns det något som är bättre med gran?

Angående löv, har jag varit med och byggt takstolar i asp, och det gick utmärkt. Björk är svårt att spika i, men är betydligt starkare än gran och fur, så det går ju att använda vekare dimensioner för samma hållfasthet. Naturligtvis måste man välja rätt bit till rätt ändamål, precis som med gran och fur! Det är ju inte alla granbitar som det blir takstolsvirke av, och all fur är inte rötbeständig exempelvis. Att löv används så lite är mer okunskap än att lövved skulle vara sämre, menar jag

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#881328I Tyskland finns ett visst motstånd mot att använda furu i interiörträ. Anledningen är att furuvirke anses släppa i från sig så kallade VOC ("Volatile organic compounds" på engelska eller "flyktig organisk förening" på svenska). Det är väl det som vi uppfattar som en skön trädoft och det består bl a av terpener. VOC emissioner ska enligt tyskarna öka risken för allergier och skador på slemhinnor mm. Sjutton vet om det inte ansågs cancerframkallande också? Jag fick denna information från ett österikiskt sågverksföetag som klagade över problemen med att få avsättning för fura i Tyskland. Där använder man istället högkvalitativ gran i snickeriprodukter som t ex dörrar och fönster. Det fungerar som exempel utmärkt med kvistfri värmlandsgran sågad av Ansgarius Svensson i Södra Vi som ni kan se och läsa om här: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Jag sa till österrikarna att det borde vara ganska ofarligt med furuträ i inredning eftersom norrmännen (och kvinnorna) verkar leva i högönsklig välmåga. Detta trots att de i stort sett sedan vikingatiden vistats i boendemiljöer med fura från golv till tak, gärna med inslag av tjära på det exteriöra. Nu hittade jag en vetenskaplig studie som tar upp ämnet och som konstaterar att det inte kunde påvisas några negativa effekter på testpersonernas slemhinnor trots kontrollerat höga nivåer av VOC från trä. Vart studien hade gjorts? I Norge givetvis😎

Här hittar ni studien: https://www.frontiersin.org/journals/bu ... 00107/full

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881437När ni pratar köpare ska ni inte glömma exportmarknaden.
Lärk säljs lätt nere på kontinenten.
När det gäller export så har jag erfarit att det åtminstone så långt upp som norra Västergötland lastas virke i container för export.
BBforest och EWC handlar båda med lärk för export och en container är inte orimligt att fylla.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).