Skogsnyheter

Viltbete skadar 12% av unga tallar i Sverige 2024

51 inlägg 14544 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Viltbete skadar 12% av unga tallar i Sverige 2024

Ove Lindberg  
Alvarsson skrev:
nyrjoh skrev:https://svenskjakt.se/viltvard/algen-ar-min-basta-van/

Finns ju väldigt mycket att göra för att förbättra och förändra betestillgången. Äbin är ett haveri som inte bör styra förvaltningen.

Och vari består haveriet?

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852724Det kommer du aldrig fatta.
Mvh

hfab  
Ove Lindberg skrev:Det kommer du aldrig fatta.
Mvh

Men du kan väl förklara för mig vad haveriet består i ?

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852728Hejsvejs. Mitt svar var til Alvarsson.
Mvh

Alvarsson  
#852729Japp det är sådana inlägg som förbättrar Forumet.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852730Va bra.
Mvh

alias  
Avslutat-06 skrev:Är helt övertygad om att man gått väldigt fel i denna debatt, iallafall i södra halvan av landet, Älgen får alldeles för stort fokus, då det egentligen handlar mer om densiteten på den totala klövvilts stammen och framförallt total hjortdjursdensitet per område, i många fall är VVO ett för stort område för effektiv förvaltning.
Jag funderar på att lägga om upplägg på några jaktarrenden och testa ett lite okonventionellt förfarande, istället för att som markägare arrendera ut för en fast summa/ha. Istället köra jaktarrenden som bygger på avskjutningsbeting, fällt vilt dokumenteras med geotaggad bild, uppnås fastställd kvot är det gratis jakt för arrendatorn, ersättning erläggs istället i en viss överenskommen andel kött på fällda djur. Når inte arrendatorn upp till kvoten ett år, hävs avtalet och en ny förmåga får möjlighet att jaga gratis. Detta gynnar skogsägare och premierar driftiga jägare, där inte plånboken spelar någon roll, samt att vi skulle kunna komma till rätta med skadesituationen i skogen och som markägare förvalta viltstammen hållbart.

Signaturen "Sjögården" skrev om ett, inte identiskt men liknande, koncept på jaktarrende i någon tråd här på forumet. De hade en arrendesumma per ha och räknade sedan av en viss summa per skjutet hjortvilt eller klövvilt (kommer ej ihåg om vildsvinen var med i modellen). Lät som att han var hyfsat nöjd med resultatet.

MVH
Alias

Avslutat-06  
hfab skrev:
Avslutat-06 skrev:Jag funderar på att lägga om upplägg på några jaktarrenden och testa ett lite okonventionellt förfarande, istället för att som markägare arrendera ut för en fast summa/ha. Istället köra jaktarrenden som bygger på avskjutningsbeting,

Jag vill absolut inte provocera, men har en fråga angående detta?

Vad har du för kompetens att avgöra lämplig avskjutning?

Jag gillar tanken. Men det krävs nog att jägaren får jaga när och som denne själv önskar.

Bra fråga och absolut inte det minsta provocerande, hela samhället handlar om målkonflikter och avväganden, och som med alla dessa frågor är de komplexa. Men som svar på frågan tror jag sunt förnuft på gårdsnivå kommer segra och spilla över även på övergripande nivå, de flesta skogsägare har enligt min egen uppfattning en ganska bra förvaltande inställning, sen kommer det alltid finnas avarter på båda sidor. Men allmänt tror jag det kan bli en win win, så länge skogsägaren känner sig trygg i att man kan få upp de bestånden man önskar, så kommer skogsägare vara nöjda, kommer vi dit kommer även viltstammen kunna öka sakta då mängden foder ökar i samma omfattning. Dock så tror jag man kommer behöva kunna reglera detta jämviktsförhållande på nästan fastighetsnivå för att det ska funka i längden.

Avslutat-06  
alias skrev:
Avslutat-06 skrev:Är helt övertygad om att man gått väldigt fel i denna debatt, iallafall i södra halvan av landet, Älgen får alldeles för stort fokus, då det egentligen handlar mer om densiteten på den totala klövvilts stammen och framförallt total hjortdjursdensitet per område, i många fall är VVO ett för stort område för effektiv förvaltning.
Jag funderar på att lägga om upplägg på några jaktarrenden och testa ett lite okonventionellt förfarande, istället för att som markägare arrendera ut för en fast summa/ha. Istället köra jaktarrenden som bygger på avskjutningsbeting, fällt vilt dokumenteras med geotaggad bild, uppnås fastställd kvot är det gratis jakt för arrendatorn, ersättning erläggs istället i en viss överenskommen andel kött på fällda djur. Når inte arrendatorn upp till kvoten ett år, hävs avtalet och en ny förmåga får möjlighet att jaga gratis. Detta gynnar skogsägare och premierar driftiga jägare, där inte plånboken spelar någon roll, samt att vi skulle kunna komma till rätta med skadesituationen i skogen och som markägare förvalta viltstammen hållbart.

Signaturen "Sjögården" skrev om ett, inte identiskt men liknande, koncept på jaktarrende i någon tråd här på forumet. De hade en arrendesumma per ha och räknade sedan av en viss summa per skjutet hjortvilt eller klövvilt (kommer ej ihåg om vildsvinen var med i modellen). Lät som att han var hyfsat nöjd med resultatet.

MVH
Alias

Det kan jag tänka mig, Sjögården har levererat många tänkvärda och bra infallsvinklar i sina inlägg här under åren! Jag tror ändå konceptet är en bra väg framåt och kan modifieras i många former.

hfab  
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs. Mitt svar var til Alvarsson.
Mvh

Tjena. Min fråga var ställd till dig.
Jag inbillar mig att nivån på forumet kan bli något bättre av att föra en dialog, istället för att sitta i sandlåde tjäbbel.

Jag är genuint intresserad av att höra vad folk har för erfarenheter av ÄBIN. Både bra och dåliga.

Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Om nu betesskador är / vore ett problem, varför gör man inte det omvända, som jag har gjort. Ge viltet MER av det de egentligen begär / föredrar före Tall ! För när vi hade den s.k. "Älgexplosionen" i början på 80 - talet, verkar den ju ha haft liten / om ingen påverkan alls, när man ser på de resultat som skogsnäringen / industrierna gör idag ! Problemet ligger i "betraktarens ögon" ! O de flesta som idag praktiserar den gängse skogsbruksmodellen, röjer eller gallrar själv bort ca. 60 - 70 % av sitt stamantal innan slutavverkning.
Det här problemet liknar mer för mig, att om man klagar på att "skorna klämmer", o inte fattar att, tar man bara av sig skorna, så försvinner problemet !

Jag delar denna inställningen. Att ha balans mellan vilt och foder är kommunicerande kärl. Att öka mängden alternativa foderväxter är en lösning som kan tillämpas mera. Att ha mer RASE och annat godis, att inte röja tidigt och hårt, mindre hyggen och mer självföryngring kan bidra till att få fram mer tall. Det är dock inte en säker framgångsmetod det heller. I synnerhet inte om man är ensam om att jobba så i bygden. Om man bara har kalhyggen och granplanteringar runt föryngringen så kommer viltet att dras till den ytan och först rensa godiset och efter det också ta tallen om de inte hunnit bli mätta på RASEn. Det är ju inte konstigare än om man själv kommer till ett buffé med olika bord så går man och plockar från det bordet där godsakerna står tills det är tomt.

På tal om vilt håller jag också med de som lyfter fram att vilt inte ska ses som synonymt med älg. Har stödplanterat lite ek/bok och upptäckt att hare, rådjur är värst på att klippa av toppskotten där och att vildsvinen gärna bökar upp plantorna(gissar att de vill äta roten/ollonet). Rådjurens fejning på lärk/tall tycker jag inte heller att man ska underskatta för det har jag också sett en hel del hos mig.

alias  
Avslutat-06 skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Det kan jag tänka mig, Sjögården har levererat många tänkvärda och bra infallsvinklar i sina inlägg här under åren! Jag tror ändå konceptet är en bra väg framåt och kan modifieras i många former.

Hittade tråden ifråga (vet dock inte om länken gör att man hamnar direkt på Sjögårdens inlägg om upplägget för jaktarrendet):
Kostnad jaktarrende

MVH
Alias

Användarvisningsbild

nyrjoh  
#852801Att 50% minskning av älgstammen(underskattning på många områden) utan att få minskning av äbin skadorna säger väl enligt min uppfattning att det inte är ett effektivt sätt att jobba. Man funderar ju på vad folk vill ibland. Utrota älgen helt?

gurka  
hfab skrev:Jag är genuint intresserad av att höra vad folk har för erfarenheter av ÄBIN. Både bra och dåliga.

Lite erfarenheter på ÄBIN och dess norska motsvarighet.

"Skilda resultat från samma område
Det är nämligen i just det här området som forskarna märkt älgar och rovdjur – och det är här som de två ländernas inventeringsmetoder för älgbete – svenska Äbin och norska Solbraa – ställts mot varandra.
Resultaten från de två metoderna, med mätningar från exakt samma platser, har visat sig ge vitt skilda resultat.

För när Äbin klassade de allra flesta områdena som mycket svårt skadade, visade den norska motsvarigheten på den lägsta nivån – utan att ens vara i närheten av för högt betestryck.

– Mätningarna är gjorda på samma områden och samma träd – men med två olika metoder, berättar Jo Inge Breisjöberget, som varit delaktig i projektet och representerat den norska staten."

https://svenskjakt.se/start/nyhet/norsk ... ustration/

Axl  
#852838Det blir ju väldigt konstigt att prata om Sverige som helhet. Det är ju inte direkt samma problematik i södra Sverige där man har täta stammar av dov, kron, rådjur, vildsvin och områden där man i stortsett bara har älg.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).