Skogsnyheter

Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelningen

36 inlägg 11870 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

Clash  
#834103 Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud. Nu tror jag trots det att det dom senaste åren varit bra att sälja till Norra eftersom att man får del av vinsten via utdelning.
Många Norra leverantörer är mycket lojala och skulle aldrig överväga något annat än föreningen.

En förklaring till låga massapriser är stormen som gick över Norsjö, Malå. Det föll ofantliga mängder och det mesta är massaved.

Elmia

wigge  
Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud. Nu tror jag trots det att det dom senaste åren varit bra att sälja till Norra eftersom att man får del av vinsten via utdelning.
Många Norra leverantörer är mycket lojala och skulle aldrig överväga något annat än föreningen.

En förklaring till låga massapriser är stormen som gick över Norsjö, Malå. Det föll ofantliga mängder och det mesta är massaved.

Kan stormen Hans vara en stor bidragande faktor till "rekordkontrakteringen" på 3,7 milj fub?
Det man kan läsa sig till här på forumet i diverse trådar verkar det ju som att den koperativa modellen vad gäller prissättning tänjs på i många fall..

Användarvisningsbild

parhal  
Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud. Nu tror jag trots det att det dom senaste åren varit bra att sälja till Norra eftersom att man får del av vinsten via utdelning.

Det förklarar inte det faktum att timmerpriserna i Norrland är hälften mot södra sverige, trots bättre kvalitet.

Sandström87  
#834463 Utbytet på medelstammen i norrland är ca 50% och i södra sverige är utbytet ca 60% vilket gör att sågarna i syd sågar ca 40% mer per timme.
Där är en del av prisskillnaden. Men jag hoppas att kunderna tillslut inser att norrländsk kvalite är värt ett högre pris

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud.

Vill inte Norra lämna några anbud eller är anbudet plus vinstdelningen för dåligt?

Användarvisningsbild

JAndersson  
#834517 Det svar som jag hört från en inspektör på Norra gällande skillnaden i virkespriset var att det berodde på skillnaden i konkurrens om virket, det är helt enkelt fler som konkurrerar om virket i södra Sverige, vilket då driver upp priset. Låter logiskt och troligtvis nära sanningen. För känns som om konkurrensen om virket här i Norrland inte riktigt fungerar optimalt.

Sen gällande det här med lönsamheten. Är det någon som har kolla på hur Norras sågverk står sig mot säg AB Högland Såg & Hyvleri?

Användarvisningsbild

Clash  
th skrev:
Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud.

Vill inte Norra lämna några anbud eller är anbudet plus vinstdelningen för dåligt?

För låga anbud. Vad utdelningen blir vet man inte.

wigge  
#834626 Tror framförallt den omfattande byteshandeln av virke är en stor prisdämpande faktor, framförallt i Norr men även i landet som helhet.
Uppstår sällan en bristsituation av råvaror (fram tills nu?)
Argument man hör är att minska transportkostnader osv, men för vem? Jo industrin… uppkommer det då ingen brist så någon är tvungen höja priset för att få sin råvara går ju hela vinsten till industrin och når inte skogsägaren.

Användarvisningsbild

Elis76  
#834650 Mer än 50% av all produktiv skogsmark finns i de fyra nordligaste länen med stora skogsägare såsom Sveaskog, SCA m.fl. som starka prispressare.

Det finns överskott på skog och för få industrier.

Medelstammen är mindre än i Södraland, transportavstånden mycket längre och terrängen svårare.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Elis76 skrev:Mer än 50% av all produktiv skogsmark finns i de fyra nordligaste länen med stora skogsägare såsom Sveaskog, SCA m.fl. som starka prispressare.

Det finns överskott på skog och för få industrier.

Medelstammen är mindre än i Södraland, transportavstånden mycket längre och terrängen svårare.

Terrängen kan väl diskuteras men för övrigt stämmer det nog.

Användarvisningsbild

Nabben  
#835455 Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#835480 En annan faktor som ibland framförs som prissänkande för norrländskt timmer är att det är klenare och därmed ger lägre utbyte jämfört om man sågar lite grövre. Det kan säkert finnas en diameterskillnad mellan timmer i norra resp södra Sverige men klent timmer kan ju också bero på att en del skogsägare hugger slutavverkningarna redan vid dagens LSÅ (Sveaskog?)

TS
Användarvisningsbild

laguma  
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.

Vad har boniteten med saken att göra?
Virke prissätts per m3fub, och den är den samma oavsett bonitet.

wigge  
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.

Tänker rent krasst att dessa 40-50 kr betalar ju skogsägaren genom transportavdrag på massaveden ?
Timmret klarar ju sig som tur är utan avdraget..

Användarvisningsbild

JAndersson  
Torbjörn Johnsen skrev:En annan faktor som ibland framförs som prissänkande för norrländskt timmer är att det är klenare och därmed ger lägre utbyte jämfört om man sågar lite grövre. Det kan säkert finnas en diameterskillnad mellan timmer i norra resp södra Sverige men klent timmer kan ju också bero på att en del skogsägare hugger slutavverkningarna redan vid dagens LSÅ (Sveaskog?)

Så är det säkert, men om prislistan för t.ex. Norra är något att gå efter så verkar man delvis få bättre betalt per fub (om nu inte omräkningsfaktorn skiljer mycket) för tall klass 2 och 3 för "klenare" dimensioner (verkar toppa på toppdiameter 200mm)
Utdrag prislista Norra för bland annat Örnsköldsviks kommun.

Men antar att det kan ha göra med anpassningar i sågverkslinan? Att man får bättre betalt för timmer som går snabbast att såga? Någon som vet eller har en bra teori?

På tal om prislistor så tycker jag att prislistorna från Norra, men främst SCA nästan förtjänar en egen tråd, som jag tog upp i virkespris 2024 tråden (se JAndersson - Virkespriser 2024) verkar det vara något fel i SCA's prislista, vilket inte känns så seriöst.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).