Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud. Nu tror jag trots det att det dom senaste åren varit bra att sälja till Norra eftersom att man får del av vinsten via utdelning.
Många Norra leverantörer är mycket lojala och skulle aldrig överväga något annat än föreningen.
En förklaring till låga massapriser är stormen som gick över Norsjö, Malå. Det föll ofantliga mängder och det mesta är massaved.
Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud. Nu tror jag trots det att det dom senaste åren varit bra att sälja till Norra eftersom att man får del av vinsten via utdelning.
Många Norra leverantörer är mycket lojala och skulle aldrig överväga något annat än föreningen.
En förklaring till låga massapriser är stormen som gick över Norsjö, Malå. Det föll ofantliga mängder och det mesta är massaved.
th skrev:Clash skrev:Jag har aldrig lyckats sälja till Norra när jag tagit in anbud.
Vill inte Norra lämna några anbud eller är anbudet plus vinstdelningen för dåligt?
Elis76 skrev:Mer än 50% av all produktiv skogsmark finns i de fyra nordligaste länen med stora skogsägare såsom Sveaskog, SCA m.fl. som starka prispressare.
Det finns överskott på skog och för få industrier.
Medelstammen är mindre än i Södraland, transportavstånden mycket längre och terrängen svårare.
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/
Torbjörn Johnsen skrev:En annan faktor som ibland framförs som prissänkande för norrländskt timmer är att det är klenare och därmed ger lägre utbyte jämfört om man sågar lite grövre. Det kan säkert finnas en diameterskillnad mellan timmer i norra resp södra Sverige men klent timmer kan ju också bero på att en del skogsägare hugger slutavverkningarna redan vid dagens LSÅ (Sveaskog?)