Skogsnyheter
EU ger miljardstöd till SCA och ST1 för bioraffinaderi
tor 04 jan 2024, 20:34#825150Å andra sidan så ska all fossil energi vara utfasad i EU 2050.
tor 04 jan 2024, 21:17#825157
Det är säkert så att ansökan och bidraget är giltigt först när SCA har kvitterat ut bidraget.
När jag pratade med dom inblandade för några veckor sedan så var svaret att det är bara landfyllnaden som har fått ok som investering från SCA ledningen.
Landfyllnaden har sin nytta även utan något fortsatt byggande.
Jag måste rätta mig. Det är ett förprojekt men projektavdelningen på Östrand är inte med utan det är ett oljebolag som sköter det mesta som jag förstod det.
Fredrik Reuter skrev:Enligt stödansökan till EU så ska raffinaderiet vara igång 30 juni 2029.
Det är säkert så att ansökan och bidraget är giltigt först när SCA har kvitterat ut bidraget.
När jag pratade med dom inblandade för några veckor sedan så var svaret att det är bara landfyllnaden som har fått ok som investering från SCA ledningen.
Landfyllnaden har sin nytta även utan något fortsatt byggande.
Jag måste rätta mig. Det är ett förprojekt men projektavdelningen på Östrand är inte med utan det är ett oljebolag som sköter det mesta som jag förstod det.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).