Skogsnyheter

Södra säljer sin skog i Baltikum

25 inlägg 4509 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra säljer sin skog i Baltikum

Elis76  
#867509 Jag tror inte Södras medlemmar blivit tillfrågade om att avyttra sina skogar i Baltikum.

Ej heller lär Mellanskogs medlemmar ha blivit tillfrågade om att förvärva Sveaskogs andel i Setra.

Varför - jo det är en fråga för styrelserna respektive företagsledningarna.

Så fungerar alla bolag och ekonomiska föreningar där en styrelse tillsatts av ägarna/medlemmarna.

Vill man påverka exempelvis Södra/Norra/Mellanskog, är första steget att övertyga övriga medlemmar i det skogsbruksområde man tillhör. Lyckas man inte med det får man tänka om.

Elmia

Lejby24  
#867516 precis dom är tjänstemannastyrda o det är inte bra det ända en skogsägarförening ska göra är att se till att medlemmarna får bra betalt och så skall dom lyssna på medlemmarna Norra är ingen fungerande förening och Norrland är en ända stor KARTELL
Jag frågade det största bolaget varför dom inte betalar mer för virket "vi betalar inte mer än vi behöver" blev svaret, dom skrattar hela vägen till banken o vi nöjer oss med en keps till jakten

Användarvisningsbild

Elis76  
#867533 I en marknadsekonomi styrs priser av tillgång och efterfrågan. Är tillgången på virke större än efterfrågan, blir priset därefter.

Det räcker med att titta på elpriset eller obligationsräntorna så förstår man korrelationen.

Lejby24  
#867539 det är ingen marknadsekonomi i Norrland det är en Kartellekonomi
Där jag bor har vi fungerande Byamän, VVO, vägförening, Fiskevård, skola privat, PRO, kyrklig verksamhet, grannsämja mm
men när vi kommer till skogen o prissättning då är det stopp inget samarbete
Varför då hur kan det komma sig
Vi är företagare och skall driva våra företag så vi blir lönsamma
Men icke

Lejby24  
#867563 det är samma slutkunder till vårat virke o massa som det är i södra Sverige och i Finland ingen av dom kunderna får köpa billigt från oss för att det är från Norra Sverige
vi får betalt i Svenska Pesetas o bolagen tar betalt i Dollar
jag har fått tråden att slira in på skogsekonomi o kartell men det måste sägas

Användarvisningsbild

T18  
Lejby24 skrev:det är samma slutkunder till vårat virke o massa som det är i södra Sverige och i Finland ingen av dom kunderna får köpa billigt från oss för att det är från Norra Sverige
vi får betalt i Svenska Pesetas o bolagen tar betalt i Dollar
jag har fått tråden att slira in på skogsekonomi o kartell men det måste sägas

Problemet är de som fortsätter sälja virke.

Lejby24  
#867597 precis exakt så är det o titta på hur lågt våra gårdar är värderade
det sitter i väggarna, här i Norrland är o har varit mycket viktig vi har fått jobb i skogen o i industrin, kolning, flottning, bygga vägar, trygghet, vi säljer till bolagen av lojalitet
fick ett pris på en gallring (slutavverkning) med hyfsad granskog
netto timmer 500 kr netto massa 300 kr netto vedbränsle 200 kr
hand upp ni som tycker att jag gjorde fel som avböjde förslaget

Användarvisningsbild

Lappskog  
#867637 Ja det var lågt, har du provat Treebula? Jag fick bättre bud och det var för björk i Norrbotten. Det skadar inte att prova, om man inte är nöjd behöver man inte sälja. Jag är medlem i Norra men de får inte köpa om de inte bjuder bäst, är inte heller intresserad av ev. tillägg som kan komma i efterhand. Nu är jag ny i byn men grannarna som jag har pratat med har inte heller sålt till Norra på senare tid, de svär mest när Norra kommer på tal pga deras låga virkespriser. Sedan skiljer det sig åt till vilka de har sålt till på sistone. Det verkar inte vara samma bolag som bjuder bäst på de olika avverkningarna.

Lejby24  
#867640 Norra är marknadsledande när det gäller låga priser o dom andra hänger på
Treebula har jag pratat med men får man pengarna efter avverkning, känsligt läge
vilka är aktörer i det forumet
Holmen är en udda fågel här uppe dom står med ett ben i högprisdiket o ett i lågprisdiket
dom har slutat byta massaved mot timmer rakt av hos Höglandssågen ryktas det

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867650 Treebula hanterar inga virkeslikvider, pengarna får du direkt från köparen. Treebula agerar bara mäklare fram tills kontrakt skrivs på avverkningen. Sedan ska man naturligtvis ha förtroende för den köparen man i sista hand väljer. Kommer ihåg Rörvik här nere strax innan de sålde ut och likviderade, de hade inget förtroende och fick förskottsbetala varenda avverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).