Sida 1 av 1

Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 00:30
av Gonzo
Skulle hjula Ösan en bit i dag men fick inte högen att fungera. Grejen var det att först växlade den inte upp utan blev bara framhjulsdriven. Efter ett tag fungerade växlingen men maskinen orkade inte gå, så fort den växlade upp så kurkade motorn! Kändes som att bromsen låg i. Fast bromsarna är bort kopplade vad jag vet... Vad kan annars vara fel?? Det gick fint att hjula bara för ett par veckor sedan. Kan något ha frusit eller??

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 08:28
av Simba
Är hög-lågväxelföraren som är frusen.
Sitter i midjan,vänster sida lågt nere inskruvad i lådan bakåt,ca 10 cm ovanför nedre midjetappen.
Lossa kåpan och putsa rent,isproppen brukar sitta i vinkeln på luftledningen men själva membranet behöver oxå rengöras nån gång.
Troligtvis satt växelföraren i mellanläge och både låg och hög var i på samma gång :mrgreen:
Vagndriften kopplas ur på baksidan av lådan via en separat ledning

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 11:10
av Skogshuggarninorr35
Se till att fylla på frostskydd också.
Hände för mig när jag var på väg in till en avverkning när ja körde en 260/707.
Började min färd på lågväxeln efter en väg som var lika bred som maskinen, banden va dåligt broddade pga att hade man bra broddat så styrde han inte eftersom han va så tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lång och på mitten delade sig vägen, det var djupa diken vid vägen till vänster som Jag skulle fara och jordvallar vid vägen till höger.
Just när ja börjat åka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tänk er en 25 tons spark på glid, jag lyckades få maskinen till höger och få stopp på han. :surp:

Så se till att fylla frostskydd regelbundet under hela året så det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 11:48
av Simba
Problemet med luftledningen till hög-lågväxelföraren är att en separat retur saknas.
Det betyder att fukt som samlas i ledningen åker ner till membranhuset och stannar kvar där.
Vi hade en hel del bekymmer med våra 260-or dom sista åren vi hade igång dom trots fungerande frostskyddsbehållare.
En orsak tror jag är att frostskyddsmedlet dom säljer här i Finland har blivit alltmer "vattenutspätt" med åren,dvs idag är det "parfymerat vatten " som säljs och det kan inte lösa upp en ispropp och torka upp som det gjorde förr.
Vi satte en lufttorkare på ena 260-n och sen var den problemfri.

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 11:55
av Skogshuggarninorr35
Ni får väl hälla i hemkört :grin:
Skämt och sido nog fungerar dom hydrauliska bromsarna bra idag, men ibland saknar jag möjligheten på nya maskiner att ha tryckluft och blåsa rent med.
Sen är det ju bra att dränera tankarna också.

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 21:04
av Gonzo
Tusen tack för alla tipps!! Ska felsöka på måndag och se om jag har is i ledningarna. Killen som hade haft maskinen innan mig sa att t-röd var bra att ha i burken så jag kör med det jag med... Det funkar väl eller??

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 22:02
av Skogshuggarninorr35
Det funkar också bra. :mrgreen:

Re: Ösa 260

Postat: lör 11 dec 2010, 22:43
av totte
T-röd är bättre än det mesta till detta. Var det enda vi använde när jag körde dumper en gång i tiden, det var det som höll bromsarna igång.

Re: Ösa 260

Postat: mån 13 dec 2010, 19:53
av Gonzo
Skogshuggarninorr35 skrev:Se till att fylla på frostskydd också.
Hände för mig när jag var på väg in till en avverkning när ja körde en 260/707.
Började min färd på lågväxeln efter en väg som var lika bred som maskinen, banden va dåligt broddade pga att hade man bra broddat så styrde han inte eftersom han va så tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lång och på mitten delade sig vägen, det var djupa diken vid vägen till vänster som Jag skulle fara och jordvallar vid vägen till höger.
Just när ja börjat åka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tänk er en 25 tons spark på glid, jag lyckades få maskinen till höger och få stopp på han. :surp:

Så se till att fylla frostskydd regelbundet under hela året så det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.
Fan va billig man skulle känna sig en sådan gång!! T-röd ska alltid finnas i burken!!

Re: Ösa 260

Postat: mån 13 dec 2010, 20:03
av Skogshuggarninorr35
Gonzo skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Se till att fylla på frostskydd också.
Hände för mig när jag var på väg in till en avverkning när ja körde en 260/707.
Började min färd på lågväxeln efter en väg som var lika bred som maskinen, banden va dåligt broddade pga att hade man bra broddat så styrde han inte eftersom han va så tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lång och på mitten delade sig vägen, det var djupa diken vid vägen till vänster som Jag skulle fara och jordvallar vid vägen till höger.
Just när ja börjat åka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tänk er en 25 tons spark på glid, jag lyckades få maskinen till höger och få stopp på han. :surp:

Så se till att fylla frostskydd regelbundet under hela året så det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.
Fan va billig man skulle känna sig en sådan gång!! T-röd ska alltid finnas i burken!!



Tänk dig nästa dag när jag åkte ner till avverkningen, så började kärrdelen glida i sidled just där det va djupast...
Och när ja försökte ta mig därifrån och smög fram två decimeter kanade kärrdelen en halvmeter i sidled, till slut stod ja tvärs över vägen :roll:
Tur att det gick att svänga över processorn och helt enkelt släppa ner maskinen i diket och sen därifrån :mrgreen:

Re: Ösa 260

Postat: fre 17 dec 2010, 23:40
av Gonzo
Jag blir inte klok på maskin!! Nu funkar inte driften på vagnen!! Skulle upp på trailern i dag och då drev bara framjulen på lågen... Är det fler is proppar tro och vart????

Re: Ösa 260

Postat: lör 18 dec 2010, 09:27
av Simba
Sitter en Scania-koppling (luftpåverkad )på utgående axel bak i växellådan ( där var maskinen vrider sej )
Är samma luftledning som matar hög-låg växelföraren,är ett t-styck på luftledningen,och troligen är isproppen i den,kan oxå sitta i vinkeln ovnför växellådan.
För att komma åt själva kopplingen måste maskinen delas,men dom där brukar oftast hålla ganska bra,men kolla du luftledningen till den :mrgreen:

Re: Ösa 260

Postat: sön 19 dec 2010, 00:11
av Gonzo
Simba skrev:Sitter en Scania-koppling (luftpåverkad )på utgående axel bak i växellådan ( där var maskinen vrider sej )
Är samma luftledning som matar hög-låg växelföraren,är ett t-styck på luftledningen,och troligen är isproppen i den,kan oxå sitta i vinkeln ovnför växellådan.
För att komma åt själva kopplingen måste maskinen delas,men dom där brukar oftast hålla ganska bra,men kolla du luftledningen till den :mrgreen:

Ska kolla det på måndag! Du verkar ha rätt bra koll på ösa du Simba :grin: Nästan som man skulle kunna tro att du skruvat med en och annan :P Tusen tack för tippsen dom är guld värda ska du veta!!