Ösa 260

 
 Svara  13 inlägg  3143 visn.  2 följer
Avatar Fallback

Ösa 260

 
#109913 Skulle hjula Ösan en bit i dag men fick inte högen att fungera. Grejen var det att först växlade den inte upp utan blev bara framhjulsdriven. Efter ett tag fungerade växlingen men maskinen orkade inte gå, så fort den växlade upp så kurkade motorn! Kändes som att bromsen låg i. Fast bromsarna är bort kopplade vad jag vet... Vad kan annars vara fel?? Det gick fint att hjula bara för ett par veckor sedan. Kan något ha frusit eller??



   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#109939 Är hög-lågväxelföraren som är frusen.
Sitter i midjan,vänster sida lågt nere inskruvad i lådan bakåt,ca 10 cm ovanför nedre midjetappen.
Lossa kåpan och putsa rent,isproppen brukar sitta i vinkeln på luftledningen men själva membranet behöver oxå rengöras nån gång.
Troligtvis satt växelföraren i mellanläge och både låg och hög var i på samma gång :mrgreen:
Vagndriften kopplas ur på baksidan av lådan via en separat ledning

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

 
#109947 Se till att fylla på frostskydd också.
Hände för mig när jag var på väg in till en avverkning när ja körde en 260/707.
Började min färd på lågväxeln efter en väg som var lika bred som maskinen, banden va dåligt broddade pga att hade man bra broddat så styrde han inte eftersom han va så tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lång och på mitten delade sig vägen, det var djupa diken vid vägen till vänster som Jag skulle fara och jordvallar vid vägen till höger.
Just när ja börjat åka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tänk er en 25 tons spark på glid, jag lyckades få maskinen till höger och få stopp på han. :surp:

Så se till att fylla frostskydd regelbundet under hela året så det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#109949 Problemet med luftledningen till hög-lågväxelföraren är att en separat retur saknas.
Det betyder att fukt som samlas i ledningen åker ner till membranhuset och stannar kvar där.
Vi hade en hel del bekymmer med våra 260-or dom sista åren vi hade igång dom trots fungerande frostskyddsbehållare.
En orsak tror jag är att frostskyddsmedlet dom säljer här i Finland har blivit alltmer "vattenutspätt" med åren,dvs idag är det "parfymerat vatten " som säljs och det kan inte lösa upp en ispropp och torka upp som det gjorde förr.
Vi satte en lufttorkare på ena 260-n och sen var den problemfri.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

 
#109951 Ni får väl hälla i hemkört :grin:
Skämt och sido nog fungerar dom hydrauliska bromsarna bra idag, men ibland saknar jag möjligheten på nya maskiner att ha tryckluft och blåsa rent med.
Sen är det ju bra att dränera tankarna också.

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#110007 Tusen tack för alla tipps!! Ska felsöka på måndag och se om jag har is i ledningarna. Killen som hade haft maskinen innan mig sa att t-röd var bra att ha i burken så jag kör med det jag med... Det funkar väl eller??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

 
#110017 Det funkar också bra. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

 
#110029 T-röd är bättre än det mesta till detta. Var det enda vi använde när jag körde dumper en gång i tiden, det var det som höll bromsarna igång.

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#110278
Skogshuggarninorr35 skrev:Se till att fylla på frostskydd också.
Hände för mig när jag var på väg in till en avverkning när ja körde en 260/707.
Började min färd på lågväxeln efter en väg som var lika bred som maskinen, banden va dåligt broddade pga att hade man bra broddat så styrde han inte eftersom han va så tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lång och på mitten delade sig vägen, det var djupa diken vid vägen till vänster som Jag skulle fara och jordvallar vid vägen till höger.
Just när ja börjat åka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tänk er en 25 tons spark på glid, jag lyckades få maskinen till höger och få stopp på han. :surp:

Så se till att fylla frostskydd regelbundet under hela året så det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.
Fan va billig man skulle känna sig en sådan gång!! T-röd ska alltid finnas i burken!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

 
#110282
Gonzo skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Se till att fylla på frostskydd också.
Hände för mig när jag var på väg in till en avverkning när ja körde en 260/707.
Började min färd på lågväxeln efter en väg som var lika bred som maskinen, banden va dåligt broddade pga att hade man bra broddat så styrde han inte eftersom han va så tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lång och på mitten delade sig vägen, det var djupa diken vid vägen till vänster som Jag skulle fara och jordvallar vid vägen till höger.
Just när ja börjat åka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tänk er en 25 tons spark på glid, jag lyckades få maskinen till höger och få stopp på han. :surp:

Så se till att fylla frostskydd regelbundet under hela året så det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.
Fan va billig man skulle känna sig en sådan gång!! T-röd ska alltid finnas i burken!!



Tänk dig nästa dag när jag åkte ner till avverkningen, så började kärrdelen glida i sidled just där det va djupast...
Och när ja försökte ta mig därifrån och smög fram två decimeter kanade kärrdelen en halvmeter i sidled, till slut stod ja tvärs över vägen :roll:
Tur att det gick att svänga över processorn och helt enkelt släppa ner maskinen i diket och sen därifrån :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#110749 Jag blir inte klok på maskin!! Nu funkar inte driften på vagnen!! Skulle upp på trailern i dag och då drev bara framjulen på lågen... Är det fler is proppar tro och vart????

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#110776 Sitter en Scania-koppling (luftpåverkad )på utgående axel bak i växellådan ( där var maskinen vrider sej )
Är samma luftledning som matar hög-låg växelföraren,är ett t-styck på luftledningen,och troligen är isproppen i den,kan oxå sitta i vinkeln ovnför växellådan.
För att komma åt själva kopplingen måste maskinen delas,men dom där brukar oftast hålla ganska bra,men kolla du luftledningen till den :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

 
#110872
Simba skrev:Sitter en Scania-koppling (luftpåverkad )på utgående axel bak i växellådan ( där var maskinen vrider sej )
Är samma luftledning som matar hög-låg växelföraren,är ett t-styck på luftledningen,och troligen är isproppen i den,kan oxå sitta i vinkeln ovnför växellådan.
För att komma åt själva kopplingen måste maskinen delas,men dom där brukar oftast hålla ganska bra,men kolla du luftledningen till den :mrgreen:

Ska kolla det på måndag! Du verkar ha rätt bra koll på ösa du Simba :grin: Nästan som man skulle kunna tro att du skruvat med en och annan :P Tusen tack för tippsen dom är guld värda ska du veta!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
ÖSA 260 + ÖSA 101 vinsch av erik-250 - tor 05 aug 2010, 17:01
i Skotare
5 svar
4244 läst
av mannen     
tor 12 aug 2010, 22:27
ÖSA 260, ÖSA 250, FMG. Brun blev Grön av skogarlivet - tis 05 mar 2013, 22:57
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
14 svar
11066 läst
av Gustav-vasa     
fre 26 jul 2013, 19:45
Ösa 260 med flishugg av Gonzo - mån 06 sep 2010, 20:40
i Skotare
6 svar
2955 läst
av Simba     
sön 26 sep 2010, 16:35
Ösa 260 mekartips av Jeppe2000 - tis 21 sep 2010, 08:02
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
6 svar
3107 läst
av Jeppe2000     
ons 22 sep 2010, 09:58
Byta trumpet på ösa 260 av Gonzo - fre 29 okt 2010, 22:51
i Skotare
8 svar
3432 läst
av Simba     
ons 03 nov 2010, 21:03
Annonser