Skotare

Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

25 inlägg 21577 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Vrakved  
#101027 Hej hej alla!

Tänkte jag skulle vända mig hit och se om det kan finnas lite hjälp.

Just nu finns det en ÖSA 250 en bit ut i skogen som står still, och med diverse fel =(

Det hela började med att jag åkte runt på gården, lastade ett lass full med asp, körde bakåt och framåt utan problem med både ratt och terrängstyrning.

Sen på väg till avlastningsplatsen, vred jag up den steglösa växeln en bit, dock långt ifrån max, plötsligt rycker maskinen till som om jag skulle kört i i nåt träd, jag växlar ner och märker sedan att parkeringsbromsen slagit i av sig själv.

Nästa dag, och efter mycket batteriladdande startar den igen och parkeringsbromsen släpper, kör till avlastningen och lastar av utan problem, men när jag ska köra tillbaka så rycker den även på väldigt låg växel ett par ggr, och sen upphör driften helt, samt kranen, och där står den nu, dock slog inte parkeringsbromsen i denna gång.

Dem fel-lampor som lyser är 1A och 1B, höger styrspak, som sköter rotator samt terrängstyrning, även om dessa nollställs så är driften fortfarande borta =(

Nån sa att det kan ha varit en chockventil eller servo tryck som sa ifrån.

Men att felsöka en denna maskin är just nu ytterst svårt utan en aning om var man ska börja.

Hoppas att nån kan ha en idé här, och det är bara att fråga på.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101046 Börja med att koppla bort effektregleringen,finns en brytare med en symbol av ett kugghjul (tror jag :oops: )

Testa att flytta maskin då.

Tyvärr misstänker jag transmissionspumpfel,för när matartrycket sjunker för lågt så slår han på parkeringsbromsen automatiskt.

I instruktionsboken finns beskrivet hur man kollar trycket på transmissionen,det som gäller är hur högt högtrycket går utan att matartrycket sjunker.

Men på dom där så kan en av ställkolvarna lossna,då kan man ha rel.skapligt matartryck ändå....

Kranen ska dock inte ha nåt med transmissionen att göra,så det skapar lite ytterligare förvirring :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Vrakved  
#101052 Effektregleringen är bortkopplad och den står som den står :P

Det sitter dock ganska nya transmissionspumpar i, båda två är bytta, dem har gått ~50 timmar kanske lite mer

Det som förbryllar mig mest är som sagt, att parkering slog i, släppte vid starten nästa dag, körde och lastade lite, sen dog både drift, kran och terrängstyrning utan att parkering slog i, fann ingen respons nånstans.... ratten funkade dock :P

så vad som än hände så slog det ut all hydralik som går via el >.< men växlingen borde ju fungera ändå.

har kollat dem reläer som styr driften framåt, bakåt samt växling och dem är hela och klickar fint, bara det att maskinen går ingenstans.

Maskinen är aningen gammal och diverse jox med kablar hit och dit, men den har funkat bra >.<

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101074 -Kolla jordningen,all el som är monterad på högra hyttväggen jordas via skruvarna som håller fast fästplattan i hyttväggen.
Rensa ur gängorna med ett gängverktyg,putsa kontaktytorna mellan fästplåten och bulten.
Kolla även jordkabel hytt-chassie-motor

-Styrförstärkaren kan va felaktig och förklara drivproblemen,den styr oxå parkeringsbromsen men har inget med kranhydrauliken att göra....

Kolla den ändå genom att lossa glassäkringen som sitter på EF-kortet (som sitter på höger hyttvägg) anslut ett universalinstrument och mät strömstyrkan mellan anslutningarna ( tändning på,drift fram,när man reglerar med potensiometern för hastgheten så ska strömstyrkan på instrumentet variera.
Det är den här styrströmmen som sen regleras med relän om maskin ska gå framåt eller bakåt

Kolla även tryckvakten för matartrycket,den ger in en minussignal om trycket är för lågt och då slår han på bromsen

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Vrakved  
#101224 Lyckades idag få igång och köra hem maskinen och ska nu påbörja dina ovan nämnda felsökningar, dock gick den idag framåt endast vare sig driften stod i fram eller back läge >.<

fick krypa hem i ca 0,3-0,5 km i timmen, men kom hem iaf.

Det jag kände var att maskinen gick tungt, det fanns inte mkt kraft att ge, även med hög gas.

Dock pillade jag inte på en enda sak mer än ratten idag för att få hem den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101232 Sättet som du körde hem den på passar ypperligt in på att en av styrkolvarna i pumpen har gått av.
Det sitter 4 st kolvar som vinklar pumpen,om en av dom där går av så blir han att leva ett eget liv.

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Vrakved  
#101248 Har också lite aningar om att det kan vara ett elektroniskt fel, har tagit lite kort som du får titta på och se om du kan luska ut någonting, innan man börjar riva isär maskinen för att komma åt pumparna.

Så här ser det ut i sidan på min hytt:
Bild


Här är dem reläer som kontrollerar drift och växel:
Bild


Och förklarningen till dem:
Bild


När jag rör kontakten för drift framåt och bakåt slår reläerna R42 och R41 till, och om jag rör växeln rör sig sig endast R24, vare sig jag är i drift fram eller bak. Alla reläer är kollade och hela, har även testat att byta dem och fortfarande bara framåt som slår till.

Sen lite funderingar inne i styrförstärkaren, ska bara förklara att dessa bilder är när maskin står still med tändning på, men inte motorn igång:
Bild


Sen med tändning på och utan drift, dock lyser styrreglage:
Bild


Och om jag slår på drift så lyser:
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

andersisanna  
#101263 Hej

När maskinen står länge så kan det bli såhär, då är det oftast fukt i något utav korten. Ta och lossa EF-kortet och ta det med dig hem och lägg det på vedpannan (eller något annat varmt).
Det brukar göra susen. När det blir fukt, så blir det konstiga krypströmmar, och maskinen börjar leva sitt eget liv.
Detta problem kan också komma i t.ex i IPS styrboxar.

Lycka till
AndersS

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Daniel78  
#101307 Hej
Kolla glas säkringen på kortet med reläerna samt lödningen till säkringshållaren.Byt gärna säkringen. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101340 Hmmm,tror vi missat nåt väsentligt i början nånstans....

Ang. EF-kortet så det finns ett relä 44 oxå som aktiveras av sensor stol i arbetsläge om körriktningsväljaren är påverkad.

Nu några frågor:

-Kör du med handreglaget som är monterad i högerväggen eller fotpedalen :?:

R42 o 43 påverkas ENDAST av fotpedalen,r41-an fördubblar då accelerationstiden för att få en mjukare start-stopp.

-Generatorspänning :?:
--ska ligga på 27-28 volt med motorn på tomgång,avviker det från det så måste det fixas först,kan va generatorfel eller kortslutna batterier

-Kolla jordningen enligt ett tidigare inlägg

-Lossa EF-kortet,putsa rent kontaktytorna och se till att plaststöden är ok så att kortet ligger som det ska och inte tar tjuvström nånstans

Lossa även kontakten till styrförstärkaren och sätt i tillbaka

R 23 (back) o R24 (fram) aktiveras (dras) från styrförstärkaren

Det som förbryllar är ändå att kran o drift j-las på samma gång,enda förklaringen till det (förutom 2 separata fel) är nånting med spänning lr jord....

Styrförstärkaren ser ok ut

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

markus1978  
#101436 Har ett svagt minne av att jag hade ett liknande fel för ca 10år se. Då var det kortslutning i ett av batterierna, kan vara värt att kolla iaf....kolla oxå så att det inte gått av någon elkabel vid generatorn.

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

betula  
#101553 Jag tycker det skulle kunna vara fel på tryckvakten eller matartryck, eftersom maskinen går när oljan är kall och stannar när du kört en stund. Kolla matartrycket, det skall vara mellan 26-28 bar. Är matartrycket riktigt, ta loss kablarna på tryckvakten och sätt ihop dom. Går maskinen då, när oljan är varm är, det fel på tryckvakten för den slår ut både transmission och kran. I så fall blir det en billig och enkel reparation. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101555
betula skrev:Jag tycker det skulle kunna vara fel på tryckvakten eller matartryck, eftersom maskinen går när oljan är kall och stannar när du kört en stund. Kolla matartrycket, det skall vara mellan 26-28 bar. Är matartrycket riktigt, ta loss kablarna på tryckvakten och sätt ihop dom. Går maskinen då, när oljan är varm är, det fel på tryckvakten för den slår ut både transmission och kran. I så fall blir det en billig och enkel reparation. Lycka till!


Nej,matartryckvakten aktiverar parkeringsbromsen samt startar centralvarningslampan,den har INGET med kranen att göra.

På en 250 ska matartrycket va 20 bar,+-2 bar

Avatar Fallback

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Vrakved  
#102207
Simba skrev:Hmmm,tror vi missat nåt väsentligt i början nånstans....

Ang. EF-kortet så det finns ett relä 44 oxå som aktiveras av sensor stol i arbetsläge om körriktningsväljaren är påverkad.

Nu några frågor:

-Kör du med handreglaget som är monterad i högerväggen eller fotpedalen :?:

R42 o 43 påverkas ENDAST av fotpedalen,r41-an fördubblar då accelerationstiden för att få en mjukare start-stopp.

-Generatorspänning :?:
--ska ligga på 27-28 volt med motorn på tomgång,avviker det från det så måste det fixas först,kan va generatorfel eller kortslutna batterier

-Kolla jordningen enligt ett tidigare inlägg

-Lossa EF-kortet,putsa rent kontaktytorna och se till att plaststöden är ok så att kortet ligger som det ska och inte tar tjuvström nånstans

Lossa även kontakten till styrförstärkaren och sätt i tillbaka

R 23 (back) o R24 (fram) aktiveras (dras) från styrförstärkaren

Det som förbryllar är ändå att kran o drift j-las på samma gång,enda förklaringen till det (förutom 2 separata fel) är nånting med spänning lr jord....

Styrförstärkaren ser ok ut


Hej hej!

Sent svar men haft fullt upp med både maskin och andra grejjer =)

Jag kör maskinen med handreglaget, pedalen på golvet är med bortkopplad efter tidigare krångel.

Jag har gått igenom alla kort och reläer men under en storstädning fann vi ett par fel, under hytten, bakom en hög med hydralslangar hade ett par jordkablar lossnat som vi åtgärdade, och gjort en koll på generatorn... som levererar 23,7 volt, vilket inte ens räcker till att ladda batterier.

Så nu undrar jag om det kan vara så att elektroniken lägger av i maskinen pga att det helt enkelt tar slut på ström, eftersom det inte ens finns tillräckligt att ladda batterierna? verkar ganska troligt tycker jag.

Har dessutom gjort en "tjuvkoppling" så att sensorn i stolen för kranen är bortkopplad, så det kör jag nu manuellt med en strömbytare.

EF kortet och kontakter är rengjorda och fina.

Så skulle det kunna vara att generatorn ligger bakom att elektroniken dör och att hela maskinen blir galen? T.ex. att parkering slår i som en säkerhetsåtgärd?

Iofs orsaken till att jag drog igång denna tråd var att få hjälp att hitta diverse fel, och hittat en hel del tack vare er all =) och jag kommer med uppdatering så snart vi ser om det funkar bättre efter en generator renovering

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora problem med ÖSA 250 - hjälp sökes!

Kse  
#102214 Jordfel är ju roten till allt ont i världen, drar alltid en xtra jordfläta från batteriet om en sån inte finns då det ofta löser många elfel eller hindrar dom från att uppstå.
Spänningsfall låter ju annars som en trolig felorsak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar