Erik
Skotare
Dolly till skotare
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tor 12 nov 2009, 14:12#71451Hej. Jag undrar om det är någon av er som kör med dolly när ni hjular på väg
En sån man backar upp maskinen på så man slipper lägga av banden. Har bara sett en markberedare en gång som gjort det och undrar varför det inte är fler skotare som gör så här. Det måste ju vara mycket smidigare än att springa ut och lägga av och på band hela tiden, och det tar väl inte så låg tid heller. Lägg gärna upp bilder om det är någon som har det är ju kul och se hur det ser ut.
Någon som kan beratta om för / nackdelar
Är nog lite sugen på att bygga en sådan till skotarn.
TS

fre 13 nov 2009, 20:34#71595jag har bara sett en sån vid ett tillfälle och det var utanför Västerås för, hmm....., ett och ett halvt år sedan..
den satt under en Valmet-skotare/markberedare, lyckades dock inte lista ut vem/vilka det var som hade den maskinen..
den satt under en Valmet-skotare/markberedare, lyckades dock inte lista ut vem/vilka det var som hade den maskinen..
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
lör 14 nov 2009, 11:22#71650har sett en 860 risskotare med dolly. har för mig att de stod koppom på maskinen
lör 21 nov 2009, 19:17#72447en av entreprenörerna här hemma hade förut en valmet 862 skördare som han hade bykt en dolly till.
han flyttade aldrig med trailer utan hur lång det än var så dolly... (Nästan)
flyttarna blev billigare då han gjorde det själv både för han och för bolaget han körde åt
han flyttade aldrig med trailer utan hur lång det än var så dolly... (Nästan)
flyttarna blev billigare då han gjorde det själv både för han och för bolaget han körde åt
DÄ EN INT HAR I HUVUDET FÅR MAN HA I BENA 
mvh fredrik

mvh fredrik
fre 27 nov 2009, 23:17#73068här är en som har en sådan ^^ http://www.bondeliv.se/Medlemmar/Medlem ... tyId=71287
lör 02 okt 2010, 22:19#102461En gammal tråd men kolla med Vallsta skogsmaskiner. De bygger visst dollys till sina markberedare och har nog gjort så i ett antal år och borde ha erfarenhet och kanske mått/ritningar.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 03 okt 2010, 13:03#102491http://www.blocket.se/halland/Markbered ... m?ca=5&w=3
Bilder på ännu en dolly!
Skapa konto
Bilder på ännu en dolly!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
sön 03 okt 2010, 14:19#102495Han har ju även boggielyft fram så att han kör på bakre boggiehjulen, undra vad axeltrycket på en sån är.
Farsan hade på sin tid (glada -80 talet) två grova u-balkar som han låste fast i boggin som två jätte medar på sin smv 21. Funkade enligt honom bra vintertid men lär nog ha varit lite halkigt i sidled.
Farsan hade på sin tid (glada -80 talet) två grova u-balkar som han låste fast i boggin som två jätte medar på sin smv 21. Funkade enligt honom bra vintertid men lär nog ha varit lite halkigt i sidled.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).