SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skotare

Är Sverige världens mest extrema skotarmarknad?

7 inlägg 1894 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Är Sverige världens mest extrema skotarmarknad?  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#907248Det här är den sista (och nördigaste) av tre artiklar om skotarmarknaden 2025. De andra två hittar ni här:
Rekordmånga skotare levererade i Sverige 2025!
Skogsmaskinmarknaden i Finland jämförd med Sverige: Kris?

I Sverige registrerades rekordmånga skotare under 2025. Hela 495 maskiner. I arbetet med att sammanställa registreringsuppgifterna har Skogsforum gjort en djupdykning bland modeller och storleksklasser. Vi har även jämfört med Finland och kan då konstatera att Sverige troligtvis har världens mest extrema skotarmarknad. Hur ser den svenska skotarmarknaden egentligen ut?

🔒Exklusivt medlemsinnehåll

Endast inloggade kan se detta (värdefullt innehåll). Bli kostnadsfritt medlem på 30 sek.

Skapa konto

Skogsforum har analyserat och sammanställt uppgifter om den svenska skotarmarknaden baserat på registreringsdata från Transportstyrelsen. Tyvärr finns inte motsvarande uppgifter för skördare men baserat på finska relationstal kan vi utgå från att det registrerats ungefär lika många skördare som skotare. Det innebär att det under 2025 registrerades ca 1000 professionella skogsmaskiner i landet vilket gör Sverige till den i särklass största skogsmaskinmarknaden i Världen.

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Är Sverige världens mest extrema skotarmarknad?

Axl  
#907256Tycker ni lagt JD 1510 i fel kategori. Den är väl i samma storlek som 855?

tallen100  
#907259JD 1110 motsvarar 855,
och JD 1510 motsvarar 875 🤓

Axl  
#907261Nja 1100 = 845. Jag tror de flesta 1510 som säljes norr om Dalälven går i gallring och en del av de i söder också.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#907267JD 1510 lastar enligt John Deere själva 15 ton. Komatsu 855 lastar enligt Komatsu 14 ton.

TS

tallen100  
Axl skrev:Nja 1100 = 845. Jag tror de flesta 1510 som säljes norr om Dalälven går i gallring och en del av de i söder också.

Det blev fel, menade 1210 som har 13 tons lastvikt, jämfört med 855 14 ton.
1510 lastar 15 ton och 875 lastar 16 ton.

Axl  
#907277Någonstans ska man ju dra gränsen men jag tror ändå 855 och 1510 har samma målgrupp.

Fascinerande att det sålts så mycket vimek 870. Det är ändå en ny och oprövad modell.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).