Skotare

Motorvärmare minibrunett

8 inlägg 407 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Motorvärmare minibrunett

Anton pettersson  
#906688Hej köpte en brunett mini 678 i oktober och har fixat topplocket och kylare på den så nu skall jag starta upp den men vet inte riktigt om motorvärmaren på de. Sitter en värmarkabel med känner inte igen kontakten på den. Vill inte tvångs starta den i -15.

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Motorvärmare minibrunett

AKKAMAAN  
#906691Talar du om en motorvärmare (blockvärmare) eller förvärmningen på insugsröret?

Användarvisningsbild

Anton pettersson  
AKKAMAAN skrev:Talar du om en motorvärmare (blockvärmare) eller förvärmningen på insugsröret?

Jag talar om blockvärmare

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906694På skogstraktor som du vill vårda och somblir ståendes i skogen föreslår jag att du funderar på en gasolvärmare.
Har du verkstad kan du bygga en egen enkel med slangkopplingar om det inte går få tag på nån överbliven. P11 flaska med brännare och medan du tar en kopp i kojan/bilen är den varm.
Men elvärmare och elverk är också bra men lägre effekt och tyngre om du ska bära elverket.

Användarvisningsbild

Bax  
#906695Är det den äldre typen av Calixkontakt? Har du nån bild?

Användarvisningsbild

paavo25  
#906696Så gör jag, agregatet, honda ca2kw, mot defa 700 typens block/slang värmare. Ni som vet de ej var rigtigt så lätt, men nu går de bra, sin lilla halv timma så starttar nog så mycket lättare.

Om defa, men äldre ca 5cm i dia koppling så går ny kabel från antagligen defa 700s kontakt att bytea till modernare,

Om ni skall ha den idag, nu, igång, med fel stöpsel och långt till butik, så hitta di två som ej är jord och wagor koppla i ström,
Alt två, abigor dit under plastlocker rakt mot elementet, de är så trygt/farligt ni själv gor det, men den varmnar och ni slipper på arbete,

Användarvisningsbild

Anton pettersson  
#906699Har är en bild av kabeln jag pratar om. Den ser ut att gå till hytten.

TS
Användarvisningsbild

Temlav  
#906701Har ingen aning vad det där är för kontakt.
MEN, en intagskabel har ALLTID utvändiga/synliga stift, då anslutningskabeln (som levererar spänningen) ALLTID har motsvarande hylsa som man inte kommer åt med fingrarna.
Allt annat är livsfarligt!

Jämför med en vanlig motorvärmarkabel till en personbil, eller en vanlig skarvsladd som exempel.

Visst skulle det ju kunna vara så att någon har byggt om på din maskin, och satt dit den där kontakten. Men tvek på den.
Du får nog fortsätta söka/mäta.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).