lör 15 nov 2025, 20:56#898934Hei!
Jeg har nettopp kjøpt en FMG Timberjack 1840 som har et ganske dårlig elektrisk anlegg. er det noen som har el skjema til denne? eller vet om hvor jeg kan få tak i?
Skotare
FMG 1840 Super Master el skjema
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 19 nov 2025, 12:13#899204Gratulerar till köpet, FMG 1840 , det är mycket hållbara maskiner som sällan går sönder enda nackdelen är elkablarna
som måste bytas ut , håller själv på att byta alla kablage på en 1840 1991 som jag skall sälja sedan. Jag har el schema, men det är rätt många sidor men går o fixa, följde inte instruktionsbok,reservdelsbok med vilken årsmodell är det 8 eller 6 hjul ?
som måste bytas ut , håller själv på att byta alla kablage på en 1840 1991 som jag skall sälja sedan. Jag har el schema, men det är rätt många sidor men går o fixa, följde inte instruktionsbok,reservdelsbok med vilken årsmodell är det 8 eller 6 hjul ?
fre 21 nov 2025, 17:28#899422Årsmodeller existerar inte när det gäller dokumentation för skogsmaskiner om det gäller samma maskinmodell. Det är serienummer som skiljer maskinerna åt om de har samma modellbeteckning. Så ÖSA 280 Master kom såsmåningom att kallas FMG ÖSA 280 Master, för att tillsammans tillverkas under ca 5 år innan det blev Timberjack 1840 från och med runt 1990 fram till runt 1995. Det mig veterligt marknadsfördes aldrig en maskin med modellnamnet "FMG 1840 Super Master". Nummmerbeteckningen 1840 tillkom när Timberjack blev en del av företagsnamnet och samtidigt försvann betckningen "Master". Det är dock möjligt att företagsnamnet var FMG Timberjack under nåt år
Så under åren 1985 till 1990 respektive 1990 till 1995 gjordes uppdateringear oberoende av tillverkningsår. Så under en period av t ex 8 månader år kan det ha gjorts många uppdateringar som inte definieras med årsmodell utan med serienummer. Så om de-u viil ha exakt rätt dokumentation så måste du ange original maskinbeteckning OCH serienummer.
Så under åren 1985 till 1990 respektive 1990 till 1995 gjordes uppdateringear oberoende av tillverkningsår. Så under en period av t ex 8 månader år kan det ha gjorts många uppdateringar som inte definieras med årsmodell utan med serienummer. Så om de-u viil ha exakt rätt dokumentation så måste du ange original maskinbeteckning OCH serienummer.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
fre 21 nov 2025, 18:04#899429
Jopp det gjordes det visst.
Men vad som skiljer mellan master och super master det vet jag inte.
AKKAMAAN skrev:Det mig veterligt marknadsfördes aldrig en maskin med modellnamnet "FMG 1840 Super Master".
[/b]
Jopp det gjordes det visst.
Men vad som skiljer mellan master och super master det vet jag inte.
fre 21 nov 2025, 18:19#899431Super Master 1991
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 21 nov 2025, 20:56#899441
Bra tack! Då vet vi det!
Men fär att vara säker på att få rätt elschema för denna så måste du ändå veta serienumret
Bengtskåne skrev:Super Master 1991
Bra tack! Då vet vi det!
Men fär att vara säker på att få rätt elschema för denna så måste du ändå veta serienumret
//Per A
//Per A
ons 26 nov 2025, 15:00#899820Hei!
Tusen takk for alle svar!
Jeg fant koblingsskjema i instruksjonsbok til John Deere Timberjack 1840, men dette koblingsskjema stemmer ikke helt med min 1840 som er 1995 modell. Spesielt når det gjelder ledninger og kontakter til instrument panelet.
jeg finner heller ingen skjema over servostyringen på rattet, men ledningsbeskrivelsen sier at det skal gå flere ledninger til rattet i forbindelse med servostyring.
Skapa konto
Tusen takk for alle svar!
Jeg fant koblingsskjema i instruksjonsbok til John Deere Timberjack 1840, men dette koblingsskjema stemmer ikke helt med min 1840 som er 1995 modell. Spesielt når det gjelder ledninger og kontakter til instrument panelet.
jeg finner heller ingen skjema over servostyringen på rattet, men ledningsbeskrivelsen sier at det skal gå flere ledninger til rattet i forbindelse med servostyring.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
fre 28 nov 2025, 16:19#900044jeg finner heller ingen skjema over servostyringen på rattet, men ledningsbeskrivelsen sier at det skal gå flere ledninger til rattet i forbindelse med servostyring. ?? ratten ? du menar väl körspaken som sitter fram till höger, orbitrolen-rattstyrningen är
vad jag vet helt hydraulisk, Körspaken är med i elschema D-Transmission se även E och H,
vad jag vet helt hydraulisk, Körspaken är med i elschema D-Transmission se även E och H,
fre 28 nov 2025, 16:29#900046men du kan väl få ut ett el schema med tillvnr 1840-8459 av Timberjack. det du har är för tillv nr 8278
fre 28 nov 2025, 16:45#900049
Vart har Timberjack sitt Svenska kontor numera?
Tror du har bättre möjlighet att hitta rätt schema hos en JD servicelämnare som tidigare servat Timberjacks kunder, t ex
Brunflo
John Deere Forestry AB
Biskopslund 130
834 97 Brunflo
Tel. 010-1410910
Eller andra i Sverige (totalt 28 st) som finns på denna LÄNK
Servicelämnare i Norge LÄNK
Bengtskåne skrev:men du kan väl få ut ett el schema med tillvnr 1840-8459 av Timberjack. det du har är för tillv nr 8278
Vart har Timberjack sitt Svenska kontor numera?
Tror du har bättre möjlighet att hitta rätt schema hos en JD servicelämnare som tidigare servat Timberjacks kunder, t ex
Brunflo
John Deere Forestry AB
Biskopslund 130
834 97 Brunflo
Tel. 010-1410910
Eller andra i Sverige (totalt 28 st) som finns på denna LÄNK
Servicelämnare i Norge LÄNK
//Per A
//Per A

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).