Skotare

Finns det fortfarande reservdelar till gamla Skogsjan skotar

13 inlägg 1614 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Finns det fortfarande reservdelar till gamla Skogsjan skotar

Myrtorparen  
#896411Jag funderar på om det fortfarande finns reservdelar till (och mekarkunskap) till gamla Skogsjan skotare typ 1088 xl?
Är de bra gårdsmaskiner till den självverksamme som hugger 500 m3fub om året?
Är Gremo i motsvarande ålder ett bättre alternativ?

TS
Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Finns det fortfarande reservdelar till gamla Skogsjan sk

Torbjörn Johnsen  
#896416Det finns definitivt fler gremomaskiner än Skogsjan men hur det ser ut på reservdelssidan vet jag inte. Det beror väl på vad det är som ska anskaffas? Motordelar, transmission, hydraulik borde gå att hitta.

AKKAMAAN  
Myrtorparen skrev:Jag funderar på om det fortfarande finns reservdelar till (och mekarkunskap) till gamla Skogsjan skotare typ 1088 xl?
Är de bra gårdsmaskiner till den självverksamme som hugger 500 m3fub om året?
Är Gremo i motsvarande ålder ett bättre alternativ?

För reservdelar och mekarunskap, börja att försöka leta upp Lameksson (LL Maskiner) i Ljungby, Han låg bakom maskinens utvecklingen. Troligen har företaget upplösts men gubben kanske lever. Sedan kanske Jan SkogsJan Eriksson (han lever i alla fall) ha lite vägledning.
Sedan hamnade detta skotar (och skördar) hos EcoLog i Söderhamn. För övrigt så tillverkades, om jag inte minns fel, dessa maskiner i samma lokaler som EcoLog har i dag

För övrigt så skulle jag nog hålla mig borta från den här SkogsJan skotaren. Den har alldeles för mycket avancerad teknik för en nybörjare.
En Gremo eller en ÖSA/FMG 250 är bra alternativ. Men det finns en uppsjö med andra alternativ också. Räkna med en renoverings/reparations budget i storleksordningen som halva inköpspriset. Om du inte behöver lägga ner kostander i närheten av detta så har du köpt en lämplig maskin. Men det beror också på din egen mekaniska bakgrund som reparatör av tunga maskiner.

Fördelen med en ÖSA/FMG 250 är att det är den enda maskinen med komplett dokumentation inklusive reparationshandbok LÄNK

Användarvisningsbild

Williamm  
#896460De är fullt elstyrda och börjar bli så gamla att alla sladdar och kontakter ramlar sönder bara man tittar på dem, det är mindre bra.
Annars så finns nog de mesta att få tag på, jag har inte exakt koll på var dock.
Det går en på nästan heltid som jag känner till. Jag har skött de mesta servicen på den sen ett år ungefär och delar har aldrig varigt något problem.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896466Du lejer skotning på 500 m3 billigare än vad den kan kosta att hålla liv i ett sånt där lik.

Användarvisningsbild

paavo25  
Williamm skrev:De är fullt elstyrda och börjar bli så gamla att alla sladdar och kontakter ramlar sönder bara man tittar på dem, det är mindre bra.
Annars så finns nog de mesta att få tag på, jag har inte exakt koll på var dock.
Det går en på nästan heltid som jag känner till. Jag har skött de mesta servicen på den sen ett år ungefär och delar har aldrig varigt något problem.

Vet ej alls om dessa, men om dessa är full el, så då är di ju rätt lätta att få till detta årtionde. Om för övrigt hydraulik ej falskar över allt, iof, bara srkuva del för del myta slan, o ring och dylikt.

#896474Förstyrventilerna brukade bråka på den jag hade. Är samma som på Huddig grävlastare.

Användarvisningsbild

Myrtorparen  
#896492Vad bra svar man får här. Tack!

TS

AKKAMAAN  
#896498Bråkande förstyrventiler både visuella och lättanskaffade är småsaker jämfört med dåliga svängkranslagringar för pendelarmarna eller krånglande styrelektronik för den automatiska nivelleringen. Det sagt så är en fungerande maskin med pendelarmar runt om en fanstisk maskin. En nackdel med dessa äldre pendelarm maskiner är att pendelarmarna kan reagera lite långsamt i stening terräng vilket gör att man måste hålla en lägre medelhastighet alternativt ta tuffa smällar under en vinglig framfart. Hydrostatdriften hjälper dock till att kontrollera hastigheten

Bara för att ge en inblick i olika konstruktioner för balans och markgrepp så kan min artikel här skingra lite av dimman kring val av skotare ... LÄNK

#896500Såldes det skotare med pendelarmar? Trodde att det bara var en prototyp. Min 1088 LT.var traditionellt byggd. En tung klump men svängkranslager och midja var rejält överdimemsionerat

Användarvisningsbild

paavo25  

Herr usevolt, och hans team, ca 15 pers, har På finska näset hjälpt dessa gamlingar, har flera rigtiga personer som äger valmet/profi som han varit och byggt om. I videon en 901 från 87? som stått i skogen pga el fel i tio år. Dessa river bort all el, nytt in, inklusive logmax el. I videon berättar han hur maskinen har fungerat, detta måste ju tas i beak när ny el görs. I slutet funderar han att de ej alls skulle vara svårt att utföra auto leverering, på dessa är di manuelt. Denne kombo har han el samt hyd ritningar till, men i sina videon en annan skördarre han ej fick ritningar alls som maskinen hade många elfel, dom byggde all el på nytt med ny softa.

Har ni sådanna killar till förfogande? Vad jag hört så är de typiskt en maks två dagar så har maskinen ny el fullt fungerande,

Andra (även här idetta forum) ej alls rädd att smida nya delar till välanvända saker, Rigtigt hur man vänder på saken vill och kunnande

Användarvisningsbild

T.Elfving  
#896906Det finns flera montörer och mekaniker kvar i Österfärnebo, som jobbade på Skogsjan när fabriken fanns. Så kunskap finns det men vissa delar kan nog vara svåra att få tag på.

Användarvisningsbild

Pruppen  
AKKAMAAN skrev:Bråkande förstyrventiler både visuella och lättanskaffade är småsaker jämfört med dåliga svängkranslagringar för pendelarmarna eller krånglande styrelektronik för den automatiska nivelleringen.

1088'an är ingen pendelarmsmaskin. Du tänker på 2000 / soft eller vad den nu hette.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).