ons 08 okt 2025, 19:56#895639Hej,
Jag behöver lite tips om det finns någon ösa -260 skruvare här.
Jag har en Ösa 260-1984 ^
Vad kan vara felet när man bakåtvänd ska köra med körpedalen bakåt och den bara reagerar ibland, kan det vara någon microbrytare i pedalen eller är det kretskort relaterat.
Någon som har erfarenhet att demontera och täta om läckande boggieaxel på samma maskin.
Skotare
ÖSA 260 -84
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 09 okt 2025, 06:22#895656Kolla upp kablarna inklusive kontaktdon mellan elcentralen och kör pedalen.
Och ja, det sitter en mikrobrytare i kör pedalen som du också bör kolla upp. Sedan kan det vara berörda relän i elcentralen som t ex glappar i nån sockel
Har du ingen instruktionsbok?
Och ja, det sitter en mikrobrytare i kör pedalen som du också bör kolla upp. Sedan kan det vara berörda relän i elcentralen som t ex glappar i nån sockel
Har du ingen instruktionsbok?
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
tor 09 okt 2025, 22:00#895717
Det kan vara till stor hjälp om du kan skanna in elschemat med positionsförteckning. D...et ska också finnas bilder på elcentral och reläkort
Mats-66 skrev:instruktionsbok finns.
Det kan vara till stor hjälp om du kan skanna in elschemat med positionsförteckning. D...et ska också finnas bilder på elcentral och reläkort
//Per A
//Per A
tis 25 nov 2025, 16:30#899746
1. Av viken anledning behöver du byta hydrauloljan?
2. Byte av hydraulolja är inte samma sak som att byta "motorolja" eller "växellådsolja". Hydrauloljan förorenas inte på samma sätt. Eftar att ha haft dussintals maskiner i drift så har jag aldrig bytt en hydraulolja utan att det funnitsen speciell orsak, vanligen emulgerat vatten
3. Om hydrauloljan ser misstänkt dålig ut, grumlig eller med emulgerat vatten så bör du undersöka orsaken till detta.
4 Det är helt omöjligt att byta ALL olja i ett hydraulsystem utan att plocka isär hela systemet och tömma, ventiler, slangar, och cylindrar. Om oljan är förorenad med t ex vatten så kommer du att bara späda ut den nya oljan med gammal olja och sedan kommer oljan att fortsätta vara förorenad.
5. På en hobbymaskin hemma på gården så är byte av en klar och till sýnes ren hydraulolja bortkastade pengar oavsett vad som står i instruktionsboken. Hemma på gården gör ren hydraulolja mest nytta som rostskydd. Bästa underhåll för hydrauloja är att byta filter efter X antal DRIFT-timmar
Mats-66 skrev:Hej,
Jag behöver lite tips inför byte av hydraulolja och hydrauloljefilter på samma maskin.
Det är hög tid att byta oljan ser jag. Vad bör man tänka på?
1. Av viken anledning behöver du byta hydrauloljan?
2. Byte av hydraulolja är inte samma sak som att byta "motorolja" eller "växellådsolja". Hydrauloljan förorenas inte på samma sätt. Eftar att ha haft dussintals maskiner i drift så har jag aldrig bytt en hydraulolja utan att det funnitsen speciell orsak, vanligen emulgerat vatten
3. Om hydrauloljan ser misstänkt dålig ut, grumlig eller med emulgerat vatten så bör du undersöka orsaken till detta.
4 Det är helt omöjligt att byta ALL olja i ett hydraulsystem utan att plocka isär hela systemet och tömma, ventiler, slangar, och cylindrar. Om oljan är förorenad med t ex vatten så kommer du att bara späda ut den nya oljan med gammal olja och sedan kommer oljan att fortsätta vara förorenad.
5. På en hobbymaskin hemma på gården så är byte av en klar och till sýnes ren hydraulolja bortkastade pengar oavsett vad som står i instruktionsboken. Hemma på gården gör ren hydraulolja mest nytta som rostskydd. Bästa underhåll för hydrauloja är att byta filter efter X antal DRIFT-timmar
//Per A
//Per A
tis 25 nov 2025, 18:00#899752Ojoj.ÖSA 260 var väl kungen av 80:talet 👍 Kanske tillsammans med några Kockums.85-35 turbo t e x.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).