tis 13 maj 2025, 20:22#880592Hej Är det någon som har tips på var jag får tag på en sprängskiss på växellåda till en Teg 750 årsm.1971 det är en Ford 5000 motor jag har ett olje läckage som kommer från ett hål mitt under växellådan och i hålet sitter typ en saxpsrint? Är detta en evakuering av något slag?Med hopp om svar/ Mikael
Skotare
Teg 750 årsm.1971
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 14 maj 2025, 06:20#880607Är den manuell eller har den converter? Vilken färg har oljan?
ons 14 maj 2025, 07:02#880611Ok, alltså 1-4 + R och kopplingspedal, och detta i kombination med ATF olja? 🤔 Det är alltså läckage från transmission och inte från motorn.
ons 14 maj 2025, 09:29#880628Ja jag tror också det min misstanke är att det är packboxen mellan motor och växellådan som är skadad,så det lilla hålet med en typ saxsprint är en evakuering för att olja inte skall hamna mot lamellerna??Jag letar efter en sprängskiss för växellådan för det blir ju att lyfta motorn 😤
TS
ons 14 maj 2025, 09:47#880632Det här är ur Rottnes res.delbok. Fords nr är dem till höger och jämför detta mot nr hos tex Olsson parts eller Sagro eller liknande webbutik.
Det som INTE finns med här är den ”strut” som sitter i växellådans framkant ( på manuella traktorer) och det är nog där ditt problem sitter.
Googla på Ford 5000 transmission så får du upp bilder på detta. Tips är Agriparts eller liknande engelska sidor för bra sökfunktion.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det som INTE finns med här är den ”strut” som sitter i växellådans framkant ( på manuella traktorer) och det är nog där ditt problem sitter.
Googla på Ford 5000 transmission så får du upp bilder på detta. Tips är Agriparts eller liknande engelska sidor för bra sökfunktion.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 14 maj 2025, 11:07#880648Hittade lite mer matnyttigt.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).