tor 20 mar 2025, 10:49#875393Tar inom någon månad över familjegården.
I köpet ingår en Valtra med twin trac och en driven Kesla kärra (med rulldrift som inte håller)
Planen är att sluta verka 5000-8000 m3sk och gallra 2000 m3sk.
Vill köra ut allt virke i egen regi och känner att så pass mkt timmer blir tufft för kärran.
Funderar därför att sälja skogskärran och köpa en skotare istället.
Tycker att Valmet 840 och TJ 1110 känns lagom i storlek vill inte ha mer elektronik än nödvändigt men samtidigt ha något hyggligt bekvämt.
Vad säger ni om dessa modeller? Finns det någon mer jag missar?
Skotare
Köpråd skotare 80-90 tal
TS

tor 20 mar 2025, 11:25#875395Var i landet har du din skog?
Spontant: lej ut skotningen av slutavverkningen och ägna dig åt gallringen istället. Hugg & processa med en P25:a fram till bra basvägar och kör sedan ut med traktorn och Keslavagnen.
Spontant: lej ut skotningen av slutavverkningen och ägna dig åt gallringen istället. Hugg & processa med en P25:a fram till bra basvägar och kör sedan ut med traktorn och Keslavagnen.
tor 20 mar 2025, 12:16#875400Se iallafall till att ta in tydliga anbud på slutavv så att du ser vad du tjänar på att skota själv. Om man jämför ytterligheterna, ringa virkesköparen på våren och säga ”nu har jag lite leveransvirke vid väg” mot att sälja skogen som LRK eller rotpost så får man betala ett par hundra kr/m3 för nöjet att jobba i skogen.
tor 20 mar 2025, 13:09#875403
Den finns på det småländska höglandet.
Ditt förslag är säkerligen det mest begåvade och minst riskfyllda. Men vi tycker det är väldigt roligt att jobba i skogen. Såpass att vi på allvar tänkt tanken att köpa en egen större skördare för att även göra det själva men där har tillslut förnuftet segrat 😉
Gallra med en p25a känns inte så lockande när vi har en duktig granne med en 2004 som gärna vill gallra.
Står mellan att byta skogskärra eller skaffa skotare och ska vi skaffa en bättre kärra än den idag så blir det ganska otäcka priser och ändå kanske inte så lämpligt till timmer i dom här mängderna 😊
Torbjörn Johnsen skrev:Var i landet har du din skog?
Ditt förslag är säkerligen det mest begåvade och minst riskfyllda. Men vi tycker det är väldigt roligt att jobba i skogen. Såpass att vi på allvar tänkt tanken att köpa en egen större skördare för att även göra det själva men där har tillslut förnuftet segrat 😉
Gallra med en p25a känns inte så lockande när vi har en duktig granne med en 2004 som gärna vill gallra.
Står mellan att byta skogskärra eller skaffa skotare och ska vi skaffa en bättre kärra än den idag så blir det ganska otäcka priser och ändå kanske inte så lämpligt till timmer i dom här mängderna 😊
TS
tor 20 mar 2025, 13:12#875404
Tack för tipset! Tanken är att ta hjälp av HS gällande avtal mm.
Har blivit uppringd av två virkes inköpare för att dom har hört rykte om generations skifte så känns som att suget efter virke kan göra inköparna skapligt förhandlingsbara gällande våra önskemål 😅
Axl skrev:Se iallafall till att ta in tydliga anbud på slutavv så att du ser vad du tjänar på att skota själv. Om man jämför ytterligheterna, ringa virkesköparen på våren och säga ”nu har jag lite leveransvirke vid väg” mot att sälja skogen som LRK eller rotpost så får man betala ett par hundra kr/m3 för nöjet att jobba i skogen.
Tack för tipset! Tanken är att ta hjälp av HS gällande avtal mm.
Har blivit uppringd av två virkes inköpare för att dom har hört rykte om generations skifte så känns som att suget efter virke kan göra inköparna skapligt förhandlingsbara gällande våra önskemål 😅
TS
tor 20 mar 2025, 13:50#875408
Jag hade röstat på att byta kärra till något större. Vi hade en i grannskapet som körde på entreprenad åt bl.a. Södra med en Valmet 6400 och en Moheda 155WD på 90-talet och 00-talet. Skogsmaskiner mår bäst av att rulla dagligen och blir en skotare billigare än en driven huggarvagn i inköp så är den sannolikt så "välanvänd" att risken för dyra reparationer ökar markant.
Allt kan gå sönder, men det är olika hur svårt/dyrt det är att hitta reservdelar och reparera.
Ska du skota ut ca 5500-8500 m3fub på helger och lediga stunder så hoppas jag att du ämnar sprida ut avverkningarna över några års tid.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
skogkesla skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Var i landet har du din skog?
Jag hade röstat på att byta kärra till något större. Vi hade en i grannskapet som körde på entreprenad åt bl.a. Södra med en Valmet 6400 och en Moheda 155WD på 90-talet och 00-talet. Skogsmaskiner mår bäst av att rulla dagligen och blir en skotare billigare än en driven huggarvagn i inköp så är den sannolikt så "välanvänd" att risken för dyra reparationer ökar markant.
Allt kan gå sönder, men det är olika hur svårt/dyrt det är att hitta reservdelar och reparera.
Ska du skota ut ca 5500-8500 m3fub på helger och lediga stunder så hoppas jag att du ämnar sprida ut avverkningarna över några års tid.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).