Skotare

Valmet 836 växellfel.

5 inlägg 1811 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Valmet 836 växellfel.

Joham  
#874599Hei. Har en Valmet 836 der jeg ikke får kjørt. Kran, og sving fungerer. Nok olje. Virker som den går i gir, og får brukt svingen med joystick, men står stille. Ingen framdrift. Er det en EL-feil?
Noen som har vert borti det samme og vet hvor man begynner å feilsøke? Takk for svar!!

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Valmet 836 växellfel.

AKKAMAAN  
Joham skrev:Hei. Har en Valmet 836 der jeg ikke får kjørt. Kran, og sving fungerer. Nok olje. Virker som den går i gir, og får brukt svingen med joystick, men står stille. Ingen framdrift. Er det en EL-feil?
Noen som har vert borti det samme og vet hvor man begynner å feilsøke? Takk for svar!!

Maskinen har konverter och power shift växellåda. Ur power shift lådan går kraften till en fördelningsväxellåda som skickar drivkraften till framaxel och bakaxel. I fördelningsväxellådan finns en hög-låg växel samt en in-ur koppling av vagndriften. Hög-låg växeln kan ha ett neutralläge som inte ger nån framdrivning. Syftet med ett sånt neutralläge är att kunna bogsera maskinen utan att driva in varvtal/kraft i power shift växellådan.
Jag skulle börja med att klargöra huruvida hög-låg växen eventuellt har hamnat i neutralläge. Både hög-låg växel och in-ur vagndrift är el-hydrauliskt styrda.

Användarvisningsbild

Joham  
#874627Kan du forklare hvordan man girer høg/låg? Det er en girspak på høgre side, men den er vel for 1-2-3 gir?

TS

AKKAMAAN  
Joham skrev:Kan du forklare hvordan man girer høg/låg? Det er en girspak på høgre side, men den er vel for 1-2-3 gir?

Jag är inte specikt kunnig på Valmet 836 men är väl införstådd med hur systemet måste vara byggt. Information om hög-låg och in-ur fick jag från en maskin broschyr LÄNK
Det måste vara en typ av vippströmbrytare för hög-låg växling och in-ur kopplingen
Hittade en instruktionsbok LÄNK
Uppenbarligen så sitter power shift lådan och fördelningsväxellådan ihop. Fördelningväxellådan sitter i botten som en sk drop box
Allt finns i instruktionsboken men jag gjorde några bilder åt dig

Du säger att växel verkar vara ilagd, men om det saknas kopplingstryck till power shift växlingen så kommer inte maskinen att röra sig.
Dessutom måste du vara säker på att all bromsar är frilagda.

1741814066_foerdelningsvaexellada_drivlina.jpg
1741814066_kopplingstryck_maetare.jpg
1741814067_kopplingstryck_maetpunkt.jpg
1741814067_hoeg_lag_in_ur_knappar.jpg

Användarvisningsbild

Joham  
#874779Hei. Har ikke trykk i manometer, så må nok feilsøke noe

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).