Skotare

Rottne blondin eller Rapid

21 inlägg 4556 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Rottne blondin eller Rapid

Johannesv8  
#867587Hej jag går i tankarna att byta ut min Valmet 705 med palms 10 ton huggarvagn. Mot en skotare har kollat på lite olika men fastnat lite på en Rottne blondin med fulldrift. Eller en
Rottne Rapid g 6wd eller 8wd.
Fördelarna med blondinen är att den känns hyfsat lätt skruvad och mycket reservdelar. Dock tycker jag den är ganska dyra för att vara en rätt gammal maskin. Rapiden är väl lite modernare maskin men också snäppet dyrare i inköp.
Maskinens syfte är för hemma bruk på 80ha skog.
Kom gärna med tips på vilken man ska välja och för och nackdelar.
Gärna tips på andra skotare som skulle passa.

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Rottne blondin eller Rapid

OLSSON1  
#867592Rapid g utan tvekan, har en sådan och är supernöjd

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867593Har du en 8wd eller 6wd ?

TS

OLSSON1  
#8675946wd men hade helst haft en 8

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867608Tar den sig fram bra i skogen?
spårar den bra?
är kranen stark?

TS
Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867610Har du 6 spak eller apskallar eller mini spakar (ehc spakar) ?

TS

OLSSON1  
#867679Har apskallar och tiltbart krantorn o är brutalt stark i lyften då man andvänder det vilket man ju egentligen alltid ska göra men vid lättare lastningar kör jag bara med kranen med spakarna, ( krantornet körs med fotpedal),annars är kranen hyfsat stark om man inte kör med tornet, ja den spårar nästan helt och fördelen är ju med där det är lite blötare mark så kan man styra ut vagnsdelen så den inte spårar utan mer trycker precis in till traktorns spår. Det jag har haft lite strul med är utskjutet det lite svetslagat så får nog ta en stor service på det i sommar. Och renoverat P- bromsen och ett lekage i navreduktionen på traktor delen. Lika så lite el glapp till utskjutet. Är inga problem med delar heller det finns ganska mycket begagnat och de har det mesta i rottne som man inte får tag i till hyfsat bra priser tycker jag.
Motorn i min är samma som sitter i Ford 7710 traktor på ca 90 hk och är tämligen bränslesnål ca 4-6 liter / h

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867702Okej låter som en bra maskin
När köpte du den?
Vad gav du för den?

TS

OLSSON1  
#867709Köpte den 2011 tror jag det var och gav 145 sen la jag ca 20 på den med en hel del nya slangar bytte ledlager i alla styrkolvar, packade om ett par kolvar o satte på en Weimer 2200 vinsch. Nu 2024 har jag lagt på nya däck på vagnshjulen, jädra skillnad på drivet 😀

OLSSON1  
#867710Lagom stor tycker jag den är ca2.35bred med 600 hjul ca9m lång och väger ca9000 kg

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867724Låter som en perfekt skotare för mina ända mål👍

TS
Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867725Har du Connverter eller hydrostat?

TS

OLSSON1  
#867728Converter, blir bekvämare med hydrostat men vad jag hört så andvänds den inte dagligen utan lite då o då så håller converter bättre och billigare att renovera medan hydrostat får man byta och det är dyrt men när man ska köpa begagnad maskin så kan man ju inte välj allt 🙃 😀

OLSSON1  
#867729Har en bekant några mil ifrån mej som haft en rottneskrot och skruvat med rapider och blondiner som reparerat flertal converter som jag rådfrågar ibland

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867737Är det fords Bakaxel (fram axel) på rapiden eller är det någon annan?

TS
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).