Skotare

ÖSA 250 Byte till digitala minispakar

6 inlägg 1067 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ÖSA 250 Byte till digitala minispakar

Sören12  
#856341 Jag tänker byta ut mina IPS boxar och minispakar och byta till ett helt nytt digitalt system. Vad finns det för fallgropar som kan medföra att maskinen slutar fungera som tidigare om jag slänger ut allt som sitter på bakväggen. Boxar relän mm. Stolsgivare är väl det enda jag tänker behålla. Maskinen är en 86:a nr 3627.
Tacksam för tips

TS
Rottne skotare

Re: ÖSA 250 Byte till digitala minispakar

AKKAMAAN  
#856407 Antar att du sneglat på Rotecs Ergo-Digistick samt tänker behålla befintligt kranpaket med förstyrventiler!(?)

Ta det försiktigt nu! Du är väl medveten om att det sitter några väsentliga relän på centralen på bakväggen?!
Stolsensor reläet R31 samt terrängstyrnings reläna R34 och R35.. Alla dessa 3 relän sitter på samma kretskort så det är inte så enkel som att "slänga ut allt". Jag skulle nog behålla själva elcentralen på bakvöggen just för stolsenor reläet och terrängstyrningsreläna. Om det nu är Rotec spakárna du planerar att installera så kan du de befintliga ledningarna i stolskabeln om går till IPS boxarna har de ju inbyggda styrenheter så matningen till dessa spakar bör komma via stolsensor reläet R31 från bakväggen. Från R31 utgång till IPS boxarna går också en ledning (troligen märkt #42) till EF kortet i stora elcentralen. Den ledningen aktiverar en transistor som i sin tur aktiverar en spärr för framdrivningen med hjälp av relä R44. R44 kopplar bort funktionen på hydrostatens styrförstärkare.
Hur har du tänkt med terrängstyrningsknapparna på befintliga vänstra kranreglaget?
$matches[2]

Rotecspaken har 2 st digitala on-off knappar som skulle kunna kopplas mot de befintilga terrängstyrningsreläna R34 och R35.
Elschema för EHC centralen på bakväggen.
$matches[2]

Befintligt ventilpaket har proportionella förstyrventiler som styrs on/off via knapparna på kranpaken när du är vänd bakåt samt på hanttage ("hornet") när du är vänd framåt. Före serienummer 3625 så var terrängstyrningventilen separat under hyttgolvet. Anledningen till en 7e slid på kranpaketet var att samma paket började användas på 250 engreppsskördare och med de nya minispakarna så ville man ha en proportionell joystick för terrängstyrningen via IPS boxarnas lediga kanal. Med Rotec finns ingen proportionell "kanal" ledig utan bara on/off. Så du får nog fortsätta med on/off terrängstyrning via reläna R34 och R35 på bakväggen
$matches[2]
.
Edit:
Så här kopplar du in Rotec on/off terrängstyrning med standard Bosch relän. Du kan så klart även använda de befintliga R34 och R35
1726839882_rotec_on_off_med_relae.jpg

Användarvisningsbild

Sören12  
#856460 Jag har tänkt köpa spakar som heter IQAN-LC6-X05-H1R1K1 och styrning PROPX-MV
Terrängstyrningen blir också digital via rullen på spaken
I paketet ingår alla kablar så det ska bara tillföras ström till systemet
Så den stora frågan är kan lösningen ovan och utan relän påverka framdrivningen av maskinen ?
Behöver stolcensorn ett relä för att fungera mot det digitala systemet ?

TS

AKKAMAAN  
Sören12 skrev:Jag har tänkt köpa spakar som heter IQAN-LC6-X05-H1R1K1 och styrning PROPX-MV

Bra val

Terrängstyrningen blir också digital via rullen på spaken

helt OK

Så den stora frågan är kan lösningen ovan och utan relän påverka framdrivningen av maskinen ?

I princip inte men det finns som jag nämnde en säkerhets spärr mot omedvetn rusning av maskinen när man vänder stolen framåt från bakvänt läge. Den säkerhetsspärren på EF kortet är beroende av stolsensor reläet R31.

(Ska här förklara den säkerhets spärren. När man sitter vänd framåt och kör, släpper upp gaspedalen och vänder stolen bakåt för att köra kran med förhöjt (handgas) arbetsvarvtal och dessutom har glömt att lägga körriktningsknappen i neutralläge så börja maskinen att förflytta sig. Därför sitter det en spärrfunktion som förhindrar denna förflyttning när man drar upp arbetsvarvet för krankörning. När man sedan vänder stolen framåt så kommer inte maskinen att förflytta sig förrän körknapen först går i neutralläge.
Stolsensor reläet spärrar också från ofrivilliga kranrörelser när man sitter vänd framåt.

Behöver stolcensorn ett relä för att fungera mot det digitala systemet ?

Nej. Stolsensor reläet ska förse IQan med strömförsörjning på samma sätt som det gjorde med IPS boxarna.

Användarvisningsbild

Sören12  
#857758 Hej
Jag har nu rett ut alla kablar som jag har haft under golvmattan och demonterat IPS systemet. Tog sedan bort skyddet för hydraulpaketet och kunde konstatera att det har varit ett under att allt har fungerat hela tiden. Plasten runt elkablarna till kontakterna var mer och mindre ett minne blott.
Däremot vet jag inte vad den första ventilen har för funktion (Den saknar hydraulslangar) och var elledningarna kommer ifrån. Jag tänker också försöka byta de kontakterna. Tacksam för hjälpen som jag har fått så långt.

TS

AKKAMAAN  
Sören12 skrev:Däremot vet jag inte vad den första ventilen har för funktion (Den saknar hydraulslangar)

Mellan det pluggade motorportarna sitter en ventil som skulle kunna vara en sk matarreducerare (130 bar) för kransvängen på en ÖSA 374 kran. Andra kranar (också valbara) såsom ÖSA 363 och Cranab C kunde köra kransvängen på fullt pumptryck.
Möjlig att man vid tillverkningen förberedde maskinen för 374 kranen men det slutade med en 363 kran och därmed anslöt kransvängen på den lediga sliden i andra änden av ventilpaketet.
Vilken kran har din maskin?
Är kransvängen ansluten i andra änden, sektion #7) av ventilpaketet? (Om vi kallar den plugade sektionen för #1 så blir den sista sektionen i andra änden sektion #7)

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).