Virkespriserna har ökat, avverkningsnivåerna har minskat något och räntenivån är fortsatt hög om än i sjunkande. Hur det här påverkar skogsentreprenörerna och deras investeringsvilja är svårt att sia om men tittar vi på antalet registrerade skotare med lastvikter över åtta ton så har det registrerats 167 maskiner under första halvåret 2024. Det är 7,7% färre än motsvarande period 2023 då hela 181 skotare registrerades. Men då ska sägas att 2023 var ett starkt skotarår på den svenska marknaden. Sätter man 167 skotare i relation till tidigare år så ligger 20-årssnittet för första halvåret på 148 maskiner och snittet för de senaste fem åren, som med ett undantag (2022) varit starka skotarår, ligger på 160 maskiner. Så hittills ser 2024 ut att bli ett bra år för antalet levererade skotare om registreringstakten håller i sig.
Kortare leveranstider
En viktig sak att hålla reda på är att registrering av skotare sker i anslutning till leveransen medan själva affären har gjorts upp långt tidigare. Under flera år har leveranstiderna för nya skogsmaskiner varit långa, upp till ett år eller mer. Idag har dock tillverkarna fått upp tillverkningskapaciteten samtidigt som den internationella försäljningen delvis gått ner vilket gör att tiden mellan affär och leverans nu är betydligt kortare.
Fyra maskiners ledning
Komatsu har som sagt ökat sin marknadsandel från 31,5% 2023 till 33,5% i år. Samtidigt så har John Deere minskat från 34,3% i fjol till 31,1% i år. Det är små förändringar men i den hårda konkurrensen mellan grönt och rött så är det tillräckligt för att Komatsu blir marknadsledare. Tittar man på John Deeres och Komatsus registreringsdata för första kvartalet i år så var skillnaden större till Komatsus fördel under Q1 så marknadspositionerna kan snabbt ändra sig under kommande kvartal. Det skiljer i dagsläget bara fyra maskiner mellan ettan och tvåan.
Ponsse tappar marknad under Q2
Tittar vi på övriga tillverkare så har både Eco Log och Rottne ökat jämfört med motsvarande period i fjol. Det gäller både i marknadsandelar och antal maskiner. Båda har registrerat två maskiner mer än i fjol under första halvåret och i en krympande marknad så ger det effekt på marknadsandelarna. En tillverkare som har gått åt andra hållet är finska Ponsse som har tappat i marknadsandel. Här ser det främst ut att vara betydligt färre registreringar under årets andra kvartal som spökar. Möjligen kan det ha ett samband med den stora omorganisation som gjorts inom Ponsse vilket kan ha lett till försenade leveranser. Det finns sådana indikationer i den delårsrapport som Ponsse släppte häromdagen, där man t ex kunde se att orderstocken i princip låg stilla under Q2 trots att orderingången gick ner. Det indikerar att man har gått ner i tillverknings- och leveranstakt. Vi får följa utvecklingen under Q3 och Q4 och se om det var ett tillfälligt hack i kurvan.
Bland de mindre aktörerna på den svenska skotarmarknaden kan vi se att Tigercat har fått ut tre maskiner under Q2 och att Logset ligger på samma nivå som i fjol med fyra levererade skotare under första halvåret. Sampo har inte registrerat någon ny skotare hittills i år i Sverige men de är också mitt uppe i en förändring när det gäller den svenska försäljningsorganisationen.
Mindre maskiner visas i Skotarkartan.se
I den här redovisningen väljer vi att endast ta med skotare med lastvikter över åtta ton vilket gör att varken Vimek, Malwa eller Terri kommer med. Däremot kommer vi att redovisa denna marknad på helårsbasis i januari 2025. För den som är intresserad så går det redan nu att se alla dessa maskiner på skotarkartan.se som nu är uppdaterad med första halvåret 2024.
Stora förändringar för enskilda skotarmodeller
Det är intressant att studera listan över antalet registrerade skotarmodeller. Tidigare har John Deeres 15-tonsskotare 1510 i olika bokstavsversioner varit ohotad etta med klart flest antal registreringar per maskinmodell. I år har dock Komatus största skotare, Komatsu 895 gjort ett stort ryck och nästan dubblat antalet registreringar. Från 16 maskiner under första halvåret 2023 till 28 st. 895:or i år. John Deere 1510G har i stället gått åt motsatt håll. Från 31 skotare under H1 2023 till 17 maskiner i år.
Exempel på skotare som har ökat antalet registreringar i år jämfört med i fjol är Ponsse Buffalo (12 i år, 8 i fjol), John Deere 1210G (10 i år, 5 i fjol), John Deere 1010G (9 i år, 6 i fjol). Skotare som gått åt andra håller är förutom John Deere 1510G även John Deere 1910G (11 i år, 15 i fjol). John Deere är mitt uppe i ett generationsskifte från G- till H-version och just 1910:an kommer att ersättas med den nya och större John Deere 2010H som lanserats i år. Andra maskiner som tappat hittills i år är Komatsu 875 (6 i år, 16 i fjol) och Ponsse Elephant King (3 i år, 11 i fjol).
Minskande skotarstorlek i Götaland
Om vi grottar ner oss i skotarmarknadens detaljer så går det att se intressanta geografiska skillnader. En sådan är att maskinstorleken skiljer sig mellan norr och söder och det är kanske inte så förvånande. Men det är intressant att se hur denna storleksskillnad har förändrats. Går vi tillbaka till åren 2017-2019 så var skillnaden i lastvikt mellan skotarna i Norrland respektive Götaland drygt tre ton. Götalandsskotarna snittade strax över 13 ton i lastvikt medan Norrlandsskotarna låg runt 16,5. Den här skillnaden har successivt minskat ända fram till 2022 då den var mindre än två ton. 2023 snittade Götalandsskotarna på 14 ton i lastvikt och Norrlandsskotarna låg på 16,2 ton. I år har Götalandsskotarna krympt ner till 13,3 tons lastvikt och det här kan troligen tillskrivas stigande massavedspriser och ökad gallringsaktivitet.
Svelands-skotarna blir större
Bland Svealandsskotarna ser vi inte den här förändringen mot mindre maskiner. Här har skillnaden i lastvikt jämfört med Norrlandsskotarna istället gått åt andra hållet. 2018 skilde det två ton i lastvikt mellan Svealand och Norrland (14,4 resp. 16,4 ton). I år är skillnaden bara 0,4 ton (15,9 resp. 16,3 ton) efter att lastvikten successivt har ökat för Svealandsskotarna under de senaste åren inklusive i år.
Tillverkarnas geografiska marknadsområden
Tittar man på hur de registrerade skotarna fördelas över landet så kan man grovt säga att det är en tredjedel i vardera landsdel. Något fler i Götaland (37%) och något färre i Norrland (29%) om man tar medelvärden under perioden 2017-2024. Skillnaden mellan olika år är ganska liten men däremot är det större skillnad om man tittar på hur de olika tillverkarnas geografiska marknader i Sverige ser ut. I tabellen nedan kan du se hur de maskiner som registrerats hittills i år fördelas över landet för de fem största tillverkarna.
John Deere är den tillverkare som har mest representativ fördelning över landet. De har en liknande fördelning över landet av sina leveranser som skotarmarknaden i sin helhet har. Alla andra tillverkare är av olika skäl starkare eller svagare i någon landsdel. De här skillnaderna kan även studeras på Skotarkartan.se som nu är uppdaterad med årets registreringar.
Gremo-marknaden helt förlorad?
Eco Log har sitt starkaste fäste i Svealand, med en koncentration av maskiner runt Eco Logs Linderholmska rötter och försäljningsbolag i Grangärde-trakten. Däremot är EcoLog svaga i Götaland trots att de tog in hela Gremos maskinsortiment under EcoLogs varumärke för några år sedan. Gremo hade på sin tid, som eget bolag sitt starkaste fäste i Götaland men i och med att Eco Log lagt ner tillverkningen av de minsta skotarna ser man nu ut att tappa den marknaden.
Komatsu har sitt starkaste fäste i Norrland men är svaga i Götaland. Ponsse har däremot en stark marknad i Götaland men de är något svagare än genomsnittet i Norrland sett till hur deras leveranser är fördelade. Rottne har, föga förvånande, sin starkaste marknad på hemmaplan i Götaland men är svagast av alla tillverkarna i Norrland.
Man kan ju tolka de här siffrorna som att Eco Log och Komatsu borde ha en stor marknadspotential i Götaland medan Ponsse och framför allt Rottne har mer att hämta i Norrland. I Svealand verkar marknadsandelarna vara relativt representativa för alla tillverkare utom då för EcoLog som har en stark hemmamarknad här.
Källor
Uppgifterna om den svenska skotarmarknaden baseras på registreringsdata från Transportstyrelsen och de har sammanställts och analyserats av oss här på Skogsforum.
Samtliga registrerade skotare publiceras på Skogsforums systersajt Skotarkartan.se. Här kan man se var i landet de olika tillverkarnas maskiner hamnar. OBS att skotarkartan visar skotare efter årsmodell (”Fordonsår” enligt Transportstyrelsen) och inte efter registreringsår. Detta kan skilja som t ex att det under 2024 registreras skotare av årsmodell 2023.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto