Skotare

Rottne Blondin 750, mod. 600, 83 mod. Luftbrems

3 inlägg 813 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne Blondin 750, mod. 600, 83 mod. Luftbrems

landmannen  
#851049 Har problem med at gummiring mellom kompressor og remskive-aksel går sønder etter kort tids drift. Noen som kjenner til problemet?
Kan det skyldes for stram reim eller evt. at et av lagrene til akselen fra reimskiva er dårlig?
En pensjonert servicemann på Rottne Blondin tipset meg tidligere om at det er lurt å ha flere slike gummiringer på lager. Antar derfor at det er noen som kjenner til problemet. 😀

TS
Rottne skotare

Re: Rottne Blondin 750, mod. 600, 83 mod. Luftbrems

Blondin 750  
#851052 Jag har haft samma problem, jag avverkade love-joy kopplingar på löpande band. För mig var problemet att kompressors axel var en aning krokig. Det uppdagades när jag testade med en mätklocka på axeln.
Jag hade dock innan tillverkat en adapter som tillät en love-joykoppling större än den dom var orginal. Det har nu fungerat i tio år utan att byta, innan så höll det i en halvtimme.
Så tipset är att kolla så att det det är rakt, både i linje och att inget är krokigt.

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin 750, mod. 600, 83 mod. Luftbrems

landmannen  
#851088 Mange takk 👍 😀

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).