Skotare

Nybörjare på sm 868

19 inlägg 7324 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Nybörjare på sm 868

Camaro1969  
#823492För 15 år sen körde man valmet 860 några år.. så en sådan torde jag fortfarande kunna framföra.

Och sedan man blev skogsägare har tanken på en skotare funnits med, men jag valde en maskin före datorer och hydrostat mm. Så det blev en 868 som en något försenad 40 års present! Står just nu troligen på en trailer påväg hem till mig🙂

Men nudå?
Hur kör man en sån här dinosaurie?
Vad ska man tänka på?
Tips och trix som är bra att veta om på dessa gamla maskiner?

Mycket kommer säkert ge sig med tiden, men vore trevligt å slippa göra alla misstag som andra redan gjort tidigare🙂

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Nybörjare på sm 868

AKKAMAAN  
Camaro1969 skrev:För 15 år sen körde man valmet 860 några år.. så en sådan torde jag fortfarande kunna framföra.

Och sedan man blev skogsägare har tanken på en skotare funnits med, men jag valde en maskin före datorer och hydrostat mm. Så det blev en 868 som en något försenad 40 års present! Står just nu troligen på en trailer påväg hem till mig🙂

Men nudå?
Vad ska man tänka på?

Mycket kommer säkert ge sig med tiden, men vore trevligt å slippa göra alla misstag som andra redan gjort tidigare🙂

Det första du behöver är all befintlig dokumentation LÄNK
Antar att din 868 kommer med 6-spak?!
Vet du vilket tillverkningsnummer maskinen har?
Det ska finnas både ett ÖSA nummer och ett BM Volvo nummer
Ska sitta två skyltar på vänstra sidan av Instrumentpanelen synlig när man öppnar den vänstra förardörren
Det gjordes en hel del ändringar under de 5-6 tillverkningsåren LÄNK

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#823609Har skummat manualen lite tidigare, men här fanns betydligt mer ser det ut som!

Ja det är 6spaks, har för mig det va 1973 men vet inte tillverkningsnummer, syns väl inte heller av denna bild tyvärr

TS
Användarvisningsbild

Mattias_E  
#823625Oj, vad den såg fin ut.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#823667Ja tror den är penselrenoverad:)

Har endast köpt den på bilder, så man få se va man får hem😂

Några bilder till kommer här..

Tillverkningsnummer va han osäker på, 2055 kanske?

Nån som kan gissa kran? Eller vad det är hopplockat från?

TS

tallen100  
#823676Den såg väldigt hel och fin ut, penselmålad eller ej 👍

alias  
#823698Geometrin i leden mellan huvudarm och vipparm var rätt udda och vippen påminner mig om någon kran till en 80- eller 90-talsskördare.

Den ser rätt lång ut. Vad har säljaren uppgett för kranlämgd?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#823703Jo det ser lite lustigt ut, får hopps det inte blir begränsning i nån rörelse typ.. att man inte når vissa ställen eller så..

Han gissade 8 meter ungefär, kan ju kännas rimligt med tanke på hur den ser ut

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#823746det va ju dubbelutskjut tom.. visste ja inte ens..

annars va den vid första anblicken i förväntat skick, så det va ju bra... inte just nå mycket oljeläckake, och massvis me dokumentation..

men en fundering ja fick är om banden kommer passa?

se bilder.. han sa han hade bytt till samma dimension (500 nånting) men att ha inte använt banden på nya däcken.

va tror ni?

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
AKKAMAAN skrev:
Camaro1969 skrev:För 15 år sen körde man valmet 860 några år.. så en sådan torde jag fortfarande kunna framföra.

Men nudå?
Vad ska man tänka på?

Det första du behöver är all befintlig dokumentation LÄNK
Antar att din 868 kommer med 6-spak?!
Vet du vilket tillverkningsnummer maskinen har?
Det ska finnas både ett ÖSA nummer och ett BM Volvo nummer
Ska sitta två skyltar på vänstra sidan av Instrumentpanelen synlig när man öppnar den vänstra förardörren
Det gjordes en hel del ändringar under de 5-6 tillverkningsåren LÄNK

Här är tillverkningsnumren, ska man då tänka på nåt särskilt?

TS

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823926Grattis till vad som ser ut att vara en fin maskin 👍 ang banden så får du väl prova att lägga på dom och se hur däcken passar i dom för nu är vi ju nyfikna på det också 😉

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#823940La på kedjorna fram igår, märkte då att det va 2 kedjor till vagnen med å..
Så det kanske blir ett par kedjor istället..

Funderar dock på om man ska sätta dom fram eller bak? Ser folk gör olika..

Enligt mitt tankesett:
Fram=skyddar däcken bäst
Bak=tar sig fram bättre

Nå annat?

TS

AKKAMAAN  
Camaro1969 skrev:men en fundering ja fick är om banden kommer passa?

se bilder.. han sa han hade bytt till samma dimension (500 nånting) men att ha inte använt banden på nya däcken.

va tror ni?

500x22.5 är originaldimension på boggidäcken vilket din tumstuck tyder på. Men det ser ut som om banden är gjorda för en smalare dimension typ 400 mm breda eller nånstans runt 16 tum, men det kan vara en synvilla också. Prova att lägga på dem så ser du hur de passar...

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824477Grattis! Ser fin ut. Påminner om min skoltid, -73, -74 var lite högre hyttak.

Amatörhuggare 62  
#824488Man minns tiden på Helgesbo. Där hade vi 668 or och 868 or.
Å på vårtermin kom första Blondinen.
Den ser fin ut .

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).