Skotare

Vad är detta?

5 inlägg 1525 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta?

Stenbacke  
#813296 Hej
Jag undrar vad det här är för grej och vilken funktion den har.
Den sitter vid bromsklockan vid bakaxeln på en ÖSA 260 av en tidig modell, så den har ju något med tryckluftsbromsen att göra.
Den är ju trasig så nästa fråga är om det finns något att ersätta den med
Tacksam för svar

TS
Rottne skotare

Re: Vad är detta?

AKKAMAAN  
#813377 Vad har du för tillverkningsnummer på din 260-maskin? Tryckluftsystemet uppdaterades från och med maskin/serie nummer #9188 och det finns en instruktionsbok för dessa makiner från och med #9188. På sidan 7:8 finns ett schema på systemet fram till och med 9187 samt från och med 9188. LÄNK till instruktionsbok och LÄNK till Verkstadshandbok
Känner definitivt igen den komponenten från tryckluft systemet, men kommer inte ihåg funktionen, tror inte det är en "aktiv" komponent typ ventil men jag kan minnas fel. eller var den satt monterad. Behöver lite ledtrådar. Kan du posta några bilder på hela miljön när den där delen är monterad. Är diametern på den runda delen ca 5 cm? Vilken dimension har den gängade anslutningen? Är det någon ytterligare anslutning på den som inte syns på bilden?

Användarvisningsbild

Stenbacke  
#813387 Hej
Vet inte vilket tillverkningsnummer, men det ska vara årsmodell -76 så det är nog av den tidigare.
Diametern på den största änden är ca 25mm och gängan 1/8"
Innehållet i denna är helt urblåst så all luft pyser ut där, jag har en teori att luften ska pysa ut där då man lägger i handbromsen, men jag vet inte.

TS

AKKAMAAN  
#813405 Ganska säker på att det är en del av en snabblossningsventil, ser ut som det skulle vara utblåset. Lite mystiskt med de tre hålen på den flata sidan. Kanske är det skruvhål och det är något annat som ska sitta där? Din maskin av den tidigare versionen före #9188. Den började säljas 1976 och det året registrerades bara 36 ÖSA 260 skotare. #9188 registrerades då runt 1978-1979.
1696203554_Oesa_260_snabblossningsventil.png

Användarvisningsbild

Stenbacke  
#813437 Stort tack för svar !! 👍 😀
Nu förstår jag att den inte har någon direkt funktion, mer som en ljuddämpare, felet var att snabblossningsventilen hade hängt sig, men med lite olja och motion med tryckluft började den fungera igen 😄

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).