fre 07 jul 2023, 15:13#805565Hej, ny på forumet.
Gården har använt jordbrukstraktor med vagn en lång tid, men nu väntar vi en FMG 678 med midjeglapp i "vridlagret".
Är det något speciellt som man ska tänka på vid lagerbyte?
Det saknas tyvärr instruktionspärmar således behövs även en full uppsättning manualer och reservdelslistor.
Jag tror att dokumenten är funna på forumet, men det krävs att man skriver något för att komma åt ett par av dem.
Tacksam för tips.
Skotare
Midjeglapp mini bruunett FMG 678 -85
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 07 jul 2023, 20:33#805608
Jag har intruktionsboken tillgänglig LÄNK
Någon verkstadshandbok har det aldrig funnits till MiniBrunetterna.
Reservdelskataloger finns men har aldrig sett någon på nätet...
De reservdelsdokument som finns på foumets skogsbibliotek är bara utdrag med listade reservdelsnummer.
Hör med Alftaprodukter, jag tror de kan ha rull-lagren till vridleden i midjan
natrix_lutra_91 skrev:Hej, ny på forumet.
Gården har använt jordbrukstraktor med vagn en lång tid, men nu väntar vi en FMG 678 med midjeglapp i "vridlagret".
Är det något speciellt som man ska tänka på vid lagerbyte?
Det saknas tyvärr instruktionspärmar således behövs även en full uppsättning manualer och reservdelslistor.
Jag tror att dokumenten är funna på forumet, men det krävs att man skriver något för att komma åt ett par av dem.
Tacksam för tips.
Jag har intruktionsboken tillgänglig LÄNK
Någon verkstadshandbok har det aldrig funnits till MiniBrunetterna.
Reservdelskataloger finns men har aldrig sett någon på nätet...
De reservdelsdokument som finns på foumets skogsbibliotek är bara utdrag med listade reservdelsnummer.
Hör med Alftaprodukter, jag tror de kan ha rull-lagren till vridleden i midjan
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
lör 08 jul 2023, 20:38#805688Er neppe lagren som glappar. Husen til lagren er for veka, så midjan skal renoveras eller gjøras ny om det skal bli bra. Forsøkte også lime inn lagren med massa dertil, men ingen varighet. Har tegninger til å gjøra nye delar, om du går på det...
OH
OH
mån 10 jul 2023, 19:12#805877har samme problem med midjen. Kan du sende tegninger så jeg får se hvor mye arbeidet det er? JIF
mån 10 jul 2023, 20:17#805892Må spørre om noen kan forklare meg hvordan man sender PM. Men kan jo forsøke å laste den opp her også. Det er mine egne tegninger fra egen maskin. Se om det stemmer, da eldre maskiner hadde annen utførelse.
OH
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
OH
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 11 jul 2023, 17:38#805979Man tackar för tipsen och ritningarna.
Jag får se hur midjan ser ut när maskinen kommer, men det låter som man behöver hitta en lokal mekanisk verkstad för att lösa problemet.
Kontaktar nog ändå alftaprodukter för att se om de säljer dem den kompletta reservdelslistan och andra saknade dokument.
Jag får se hur midjan ser ut när maskinen kommer, men det låter som man behöver hitta en lokal mekanisk verkstad för att lösa problemet.
Kontaktar nog ändå alftaprodukter för att se om de säljer dem den kompletta reservdelslistan och andra saknade dokument.
TS
fre 03 jan 2025, 16:12#866722Har titta på ritningarna angående midjan men förstår inte hur det ska fungera.
Det är två koniska lager som sitter i en lagerhylsa mot vagnsdelen.
Denna hylsa glappar en del mot vagnsdelen på min maskin samt att de koniska yttre lagerbanerna är glappa mot lagerhylsan invändigt.
Lagren ska vara skimsade så det inte är något spel mellan lagren så att de glappar vid monteringen av locket.
Vad jag kan förstå så behöver man göra en ny lagerhylsa med överdimmension så att man tar bort glappet mot vagnsdelen.
Samt att göra underdimmension invändigt i lagerhuset så att inte lagren glappar där, alternativt köpa nya lager, men jag ska ju ändå göra lagerhylsan.
Tror ni att jag är rätt ute med hur jag tänker.
Denna hylsa glappar en del mot vagnsdelen på min maskin samt att de koniska yttre lagerbanerna är glappa mot lagerhylsan invändigt.
Lagren ska vara skimsade så det inte är något spel mellan lagren så att de glappar vid monteringen av locket.
Vad jag kan förstå så behöver man göra en ny lagerhylsa med överdimmension så att man tar bort glappet mot vagnsdelen.
Samt att göra underdimmension invändigt i lagerhuset så att inte lagren glappar där, alternativt köpa nya lager, men jag ska ju ändå göra lagerhylsan.
fre 03 jan 2025, 21:18#866776
Tror du tänker rett. Det er nok hylsan som er fel, -lagren er nog i bettre stål enn hylsan.
OH
Granån skrev:Har titta på ritningarna angående midjan men förstår inte hur det ska fungera.
Tror du tänker rett. Det er nok hylsan som er fel, -lagren er nog i bettre stål enn hylsan.
OH
mån 28 apr 2025, 17:01#879383Jag tittade lite mer på dina ritningar men på ritningarna så ser det ut som lagerna ska var 180x120 mm.
Tittar man reservdelskatalogen så är lagret ett 32026 och de är 200x120 mm.
Är det en äldre maskin det är frågan om min är en från 1990.
Tittar man reservdelskatalogen så är lagret ett 32026 och de är 200x120 mm.
Är det en äldre maskin det är frågan om min är en från 1990.
mån 13 apr 2026, 09:17#909130
Den tackar jag för, har en mini med glappig midja också
Johanianga skrev:Reservdelskatalog finns här
Minibrunett 678 Reservdelar
Den tackar jag för, har en mini med glappig midja också
tis 14 apr 2026, 21:49#909229Kjører med slakke i midjen her også. Når er det kritisk? Går midjen av til slutt?
Har vel kjørt 1000m3 med slakke, ser ikkje ut som det blir værre.
??
Johan
Har vel kjørt 1000m3 med slakke, ser ikkje ut som det blir værre.
??
Johan

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar