Skotare

Stödbensvarnare

13 inlägg 2167 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stödbensvarnare

Fixaren1  
#793388 Jag har köpt en Kinetic 437 och jag måste ha stödbensvarnare. Jag glömmer stödben flera gånger per dag så det är en tidsfråga innan något går sönder. Det finns varnare att köpa men det var lite dyrt. Jo, det kostar att reparera också men hur har ni andra gjort?
Jag har en ide' att göra såhär: Det är elmanövring till stödben via knapp och jag tänkte att då kan jag bygga en hållspänning på signalen från "stödben ner". Sedan en induktiv givare på gaspedal och tillsammans ger de ström till ett blixtljus i hytten. (Signalhorn blir inte så kul) Signalknapp "stödben upp" bryter hållspänning och då ger inte induktiv givare på gaspådrag en krets till blixtljuset. Hållspänningen går att bygga med vanliga relän och alltsammans blir inne i hytten istället för givare ute vid stödbenen. Detta borde väl funka eller har jag missat något väsentligt?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

JohannesG  
#793391 Konceptet fungerar absolut.
Men du måste bygga så att det "larmar" även om ett stödben är nere. Annars finns risken att du hissar upp det ena och glömmer det andra.
Givare ute vid stödbenen är mer felsäkert. Skulle du lyfta ett stödben lite av misstag är varningen inaktiverad om du förlitar dig på reläer.

Sedan är det lurigt med lampa och även summer. Hjärnan är väldigt duktig på att filtrera bort omgivningen när man är koncentrerad.

Jag tror det är säkrare med ett signalhorn som tjuter om du försöker flytta utan att ha lyft stödbenen. Visst blir det en chock i början. Men jag tror att detta gör att man lär sig fortare. Och när du väl lärt dig kommer det aldrig tuta heller. Man får vara lite psykologisk mot sig själv.

Avatar Fallback

Re: Stödbensvarnare

AKKAMAAN  
#793397 Håller med JohannesG. Sätt en gränslägesgivare, mekanisk eller induktion, som indikerar när stödbene är helt uppe. Detta går kanske att koppla så att inte maskinen går att flytta om inte stödbenen är helt uppe. Och då behöver du ingen varningslampa eller signal.

Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793398 Nu vet jag inte hur den maskinen funkar, men såg en gång här på forumet att en tipsade om PET metoden.
Man tar en vanlig tom petflaska i lämplig storlek, skär ut botten, sen har man den hängandes på spaken för stödbenen, när man ätter ner stödbenen flyttar man flaskan till växelspaken, då får man en påminnelse när man skall iväg och märker att det sitter en flaska på växelspaken och lyfter stödbenen och hänger tillbaka flaskan över stödbensspaken....

Lite omständig metod kanske, och funkar bara om man har växelspak och separat spak för stödbenen, men det är ett billigt sätt... 😀

Avatar Fallback

Re: Stödbensvarnare

tallen100  
#793401 Gissar att efter att ha flyttat flaskan ett par gånger.. Så hoppar man över proceduren,, och... 🤣

Borde väl vara smidigare att tex skriva "stödben!!!!" med stora bokstäver på en stor lapp och sätta på lämpligt ställe 🤔 😎

Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

anersimyra  
#793406
tallen100 skrev:Gissar att efter att ha flyttat flaskan ett par gånger.. Så hoppar man över proceduren,, och... 🤣

Borde väl vara smidigare att tex skriva "stödben!!!!" med stora bokstäver på en stor lapp och sätta på lämpligt ställe 🤔 😎

”Stödbensfixeringen” kan sluta med katastrof..😛 jag jobbade med en kamrat som ALLTID glömde stödbenen nere på kranbilen. Vid ett tillfälle hade vi hunnit avsluta lastning av granitkantsten först när det hade börjat skymma på en smula. Vi gick gemensamt runt bilen, pekade på var stödben och konstaterade att - ”det benet är uppe och infällt.” Kort efter påbörjad färd så hörs en hård metallisk smäll och jag skymtar en rörelse i höger ögonvrå. KRANEN..KRANEN..KRANEN..vrålar kamraten. Vad vi missat var att kranen var utsvängd nittio grader åt sidan..😂 tur i oturen så härrörde den metalliska smällen från den första lyktstolpe vi passerade så skadan blev begränsad, längre fram på gatan stod nämligen två distributionslastbilar parkerade, och dessa hade vi passerat i runt femtio knyck med ett duktigt överklass av granitsten på flaket..😳

Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

JohannesG  
#793418
Zixten skrev:Nu vet jag inte hur den maskinen funkar, men såg en gång här på forumet att en tipsade om PET metoden.
Man tar en vanlig tom petflaska i lämplig storlek, skär ut botten, sen har man den hängandes på spaken för stödbenen, när man ätter ner stödbenen flyttar man flaskan till växelspaken, då får man en påminnelse när man skall iväg och märker att det sitter en flaska på växelspaken och lyfter stödbenen och hänger tillbaka flaskan över stödbensspaken....

Lite omständig metod kanske, och funkar bara om man har växelspak och separat spak för stödbenen, men det är ett billigt sätt... 😀

Jag har mycket svårt att se för vem detta egentligen skulle fungera i praktiken.
Möjligen för en kranbil som står stilla länge på samma plats.
Vid skotning handlar det på sin höjd om minuters stillestånd innan det är dags att flytta igen. Flaskan kommer strax bara ligga på golvet.

Avatar Fallback

Re: Stödbensvarnare

tallen100  
#793431
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Gissar att efter att ha flyttat flaskan ett par gånger.. Så hoppar man över proceduren,, och... 🤣

Borde väl vara smidigare att tex skriva "stödben!!!!" med stora bokstäver på en stor lapp och sätta på lämpligt ställe 🤔 😎

”Stödbensfixeringen” kan sluta med katastrof..😛 jag jobbade med en kamrat som ALLTID glömde stödbenen nere på kranbilen. Vid ett tillfälle hade vi hunnit avsluta lastning av granitkantsten först när det hade börjat skymma på en smula. Vi gick gemensamt runt bilen, pekade på var stödben och konstaterade att - ”det benet är uppe och infällt.” Kort efter påbörjad färd så hörs en hård metallisk smäll och jag skymtar en rörelse i höger ögonvrå. KRANEN..KRANEN..KRANEN..vrålar kamraten. Vad vi missat var att kranen var utsvängd nittio grader åt sidan..😂 tur i oturen så härrörde den metalliska smällen från den första lyktstolpe vi passerade så skadan blev begränsad, längre fram på gatan stod nämligen två distributionslastbilar parkerade, och dessa hade vi passerat i runt femtio knyck med ett duktigt överklass av granitsten på flaket..😳

🤣 🤣
Låter som självaste kalle anka 😮 🤣

Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

svampbob  
#793435
tallen100 skrev:Gissar att efter att ha flyttat flaskan ett par gånger.. Så hoppar man över proceduren,, och... 🤣

Borde väl vara smidigare att tex skriva "stödben!!!!" med stora bokstäver på en stor lapp och sätta på lämpligt ställe 🤔 😎


För länge sedan samägde vi en såmaskin med den lätt dyslektiska och slarviga grannen.

Han skrev med tuschpennan på sålådan " OBS DÖDBEN" han är död sedan länge men varje gång jag ser såmaskinen så påminns jag om honom.

Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

anersimyra  
#793467
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Gissar att efter att ha flyttat flaskan ett par gånger.. Så hoppar man över proceduren,, och... 🤣

Borde väl vara smidigare att tex skriva "stödben!!!!" med stora bokstäver på en stor lapp och sätta på lämpligt ställe 🤔 😎

”Stödbensfixeringen” kan sluta med katastrof..😛 jag jobbade med en kamrat som ALLTID glömde stödbenen nere på kranbilen. Vid ett tillfälle hade vi hunnit avsluta lastning av granitkantsten först när det hade börjat skymma på en smula. Vi gick gemensamt runt bilen, pekade på var stödben och konstaterade att - ”det benet är uppe och infällt.” Kort efter påbörjad färd så hörs en hård metallisk smäll och jag skymtar en rörelse i höger ögonvrå. KRANEN..KRANEN..KRANEN..vrålar kamraten. Vad vi missat var att kranen var utsvängd nittio grader åt sidan..😂 tur i oturen så härrörde den metalliska smällen från den första lyktstolpe vi passerade så skadan blev begränsad, längre fram på gatan stod nämligen två distributionslastbilar parkerade, och dessa hade vi passerat i runt femtio knyck med ett duktigt överklass av granitsten på flaket..😳

🤣 🤣
Låter som självaste kalle anka 😮 🤣

Vi kände oss absolut som ett par korkade ankor någon halvtimma senare..🐥🐥🤪🤪 Vi hade som sagt var ett kraftigt överlass på den tvåaxlade kranbilen och tog vägen genom gamla stan. Plötsligt skriker ”chaufförankan”—AXELTRYCKET!!! Precis när vi dundrar ut på bron så reser vi oss båda av ren reflex upp från sätet..🤪🤪

Avatar Fallback

Re: Stödbensvarnare

tallen100  
#793473 😂😂😂👍

Användarvisningsbild

Re: Stödbensvarnare

anersimyra  
#793477
tallen100 skrev:😂😂😂👍

Dagen efter tar vi en genväg genom slussen. Precis innan viadukten kvackar åter ankan..KRANEN!!! VI ÄR NOG FÖR HÖGA!!! Fort ut och titta efter..👀😮 vi var ca fem centimer för höga och kom vare sig framåt eller bakåt där rusningstrafiken var bomtät. Men som de listiga ankor vi var så kom vi på att vi nog klarade oss med skrapmån om vi la ner kranen på sidan. Det gick galant med gripskopan släpande i asfalten och jag som gick bredvid och lotsade oss igenom tunneln i snigelfart..🥱😂😂

Avatar Fallback

Re: Stödbensvarnare

tallen100  
#793483 Vilket proffs 🤣 🤣

På tal om anka, här är en annan,
🤣 🤣 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).