Skotare

Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne.

19 inlägg 13823 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790849 Jo det har jag nyligen blivit erbjuden av en drivningsledare för ett större mellansvenskt sågverk. Vad gör man med en sån?

A. Kör och tar det man får som skogsentreprenörer allrid har gjort.
B. Försöker tala förstånd med dem.
C. Ber honom dra åt fanders.
D. Slår ihjäl fanskapet.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

svampbob  
#790857 Fakturera 707 kr/tim men låt skotaren stå stilla.

Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

tallen100  
#790859 🤣 det var ju generöst.
Tror du alternativ b ens är lönt 🤔

Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790860 Rimligt. Utan diesel så går det runt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790861
tallen100 skrev:🤣 det var ju generöst.
Tror du alternativ b ens är lönt 🤔


Nej det är inte lönt för ett enstaka skifte. Blev 700 fub sist vi var där. Blir väl nåt liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

alias  
#790869
Skogsola skrev:Jo det har jag nyligen blivit erbjuden av en drivningsledare för ett större mellansvenskt sågverk. Vad gör man med en sån?

A. Kör och tar det man får som skogsentreprenörer allrid har gjort.
B. Försöker tala förstånd med dem.
C. Ber honom dra åt fanders.
D. Slår ihjäl fanskapet.


Om du vet vad du vill ha per timme eller kubik för att utföra jobbet, och du har råd att låta maskinen stå om du inte får det priset, så är det väl bara att ge ett motbud och säga:

"-Take it or leave it!"

Måste pengarna in till fasta utgifter m.m. så är det väl annars bara alternativ A som gäller - även om det innebär usel "timlön" till ägaren/föraren.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790875 Jag har talat om vad vi ska ha men de tjafsar. Har just meddelat enligt alternativ C. Jag har flera röjsågar och en Kranman P25. Dessutom andra markägare som vi kan deala med direkt utan mellanhänder. Jag blir mellanhand åt skördaren också vilket komplicerar lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790885 Bakgrunden är väl så här. Markägaren vill ha dit oss för att han är noga med sina gallringar. Drivningsledaren vill inte ha oss för att vi inte har Forestlink och allt det där köret. Så försöker han prisa bort oss. Det har han lyckats med. Vad gäller mg även som virkesleverantör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

AKKAMAAN  
#790891 Jag hjälpte några enterprenårer i slutet av 1990-talet som blev bemötta på samma sätt. En av dem blev erbjuden en på tok för låg accordsgrundande timpenning.
Grejen är att bolagen bara hugger en siffra ur luften när de gör sina maskinkostnadskalkyler.
Så jag sammanställde en detaljspecificerad kalkyl med entreprenörens alla faktiska kostnader som motparten inte kunde bestrida och vi fick igenom anspråken med hull och hår. Har för mig att det gav en ökning av timpenningen med ca 20% Bolaget som var motpart var SCA.

Det är en ganska komplex kalkyl, och i det fallet var det ett utgående 5 års kontrakt och det handlade om anskaffning av en fabriksny fullstor skotare.

Så om du behöver en framgångsrik maskinkostnadskalkyl så måste du ha grepp på ALLA kostnader som belastar din skotarverksamhet. Utan dessa så kommer du inte att kunna försvara dina kostnadsanspråk. Glöm inte att det är ganska standard med en vinst på 5%-10% efter att alla per timme-, dagliga, månatliga, och årliga kostnader inklusive löner, traktamenten och resor är tagit hänsyn till.

Men den ackordsgrundande timpenningen är inte hela svaret på din lönsamhet. Prestationsbortsättningen är lika viktig. Det finns kontraktsfällor här. Inte ovanligt att man blir erbjuden ett produktionsmål per timme som skall gälla hela kontraktstiden. Blir man då satt på besvärliga skotningar hela tiden så är du tillbaka på "700 kr/tim" räknat på årsbasis.
När företaget erbjuder ett visst fast produktionsmål så brukear man vanligen säga att "det jämnar ut sig mellan objekten under hela kontraktsperioden

Sen om produktionsmålen är lägre än förväntat så kan ju 700 kr/tim bli 800-900 kr/tim...

Det finns många "psalmer" att sjunga om detta men jag avslutar här för tillfället.

Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790897 Tycker faktiskt att timpriserna och produktionsnormerna är rimliga och väldigt lika för alla aktörer i området. Även på det här bolaget med ett normpris på 938 kr. Eftersom vi skulle vara inne extra på några enstaka skiften så hade drivningsledaren gjord sig omaket att ta fram en "ful-lista" som såg väldigt korrekt ut, hade varit gångbar för 10 år sedan och hade t.o.m. mitt namn påskrivet. Tanken var väl att "Dum bonnjävel som vill köra traktor går att blåsa" Därav mina tankar om alternativ D.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

hfab  
#790909 I detta fall finns tyvärr inget annat alternativ än "D"

Men du kan ju prova att resonera lite först 😉

Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790918 D kan ha otrevliga juridiska konekvenser. Därför så nöjde jag mig med C.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

hfab  
#790929 A kan ha otrevliga ekonomiska konsekvenserna.
Du vet väl att man får dagsersättning då man sitter inne?

C är väl det mest realistiska alternativet. Även om det tyder på en jävligt skev situation..

Avatar Fallback

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

Axl  
#790939 Verkar som att den som skrev kontraktet med skogsägaren lovat lite för mycket

Användarvisningsbild

Re: Skota med 707 kr/tim som ackordsgrund med 12 tons Rottne

DinMamma  
#790963 Att komma med ett motbud eller tacka nej kan ju vara ett alternativ om man hade varit uppfostrad på 1900 talet...

Men nu är det 2023. Så alternativ D helt klart. Gärna med livesändning och visa sin manlighet på internet... av säkerhetsskäl bör du slå ihjäl familj och kollegor på sågverket....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).