ons 01 feb 2023, 21:56#790891
Jag hjälpte några enterprenårer i slutet av 1990-talet som blev bemötta på samma sätt. En av dem blev erbjuden en på tok för låg accordsgrundande timpenning.
Grejen är att bolagen bara hugger en siffra ur luften när de gör sina maskinkostnadskalkyler.
Så jag sammanställde en detaljspecificerad kalkyl med entreprenörens alla faktiska kostnader som motparten inte kunde bestrida och vi fick igenom anspråken med hull och hår. Har för mig att det gav en ökning av timpenningen med ca 20% Bolaget som var motpart var SCA.
Det är en ganska komplex kalkyl, och i det fallet var det ett utgående 5 års kontrakt och det handlade om anskaffning av en fabriksny fullstor skotare.
Så om du behöver en framgångsrik maskinkostnadskalkyl så måste du ha grepp på ALLA kostnader som belastar din skotarverksamhet. Utan dessa så kommer du inte att kunna försvara dina kostnadsanspråk. Glöm inte att det är ganska standard med en vinst på 5%-10% efter att alla per timme-, dagliga, månatliga, och årliga kostnader inklusive löner, traktamenten och resor är tagit hänsyn till.
Men den ackordsgrundande timpenningen är inte hela svaret på din lönsamhet. Prestationsbortsättningen är lika viktig. Det finns kontraktsfällor här. Inte ovanligt att man blir erbjuden ett produktionsmål per timme som skall gälla hela kontraktstiden. Blir man då satt på besvärliga skotningar hela tiden så är du tillbaka på "700 kr/tim" räknat på årsbasis.
När företaget erbjuder ett visst fast produktionsmål så brukear man vanligen säga att "det jämnar ut sig mellan objekten under hela kontraktsperioden
Sen om produktionsmålen är lägre än förväntat så kan ju 700 kr/tim bli 800-900 kr/tim...
Det finns många "psalmer" att sjunga om detta men jag avslutar här för tillfället.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A