ons 14 feb 2024, 18:09#832937
Tommy Lidman skrev:Ibland tappar jag manövrerings förmågan lyft/ sänk på bommen helt för att i nästa stund ha tillbaka den. Spakarna är små hydraulstyrda som sitter på armstöden
Menar du helt hydraulisk pilotservo styrning med hydrauliska spakar eller är det elektrohydraulisk styrning (EHC) med elektriska spakar?
Oavsett så ska det finnas ett pilotservotryck som kanske krånglar. Blir pilottrycket för lågt så orkar inte kranen de tunga funktionerna medan de lätta kan fungera ändå.
Med denna parallell kran så lyfter lyftarmen med kolvens minussida/kolvstångsida. Kan du trycksätta plussidan och TRYCKA NER kranen?
Jag kör oftast kran på tomgångsvarv.
Eftersom maskinen har en enkel konstantflödespump så ska man inte köra på konstant fast varvtal, vare sig på tomgång eller förhöjt fast arbetsvarvtal. Om du kör flera funktioner samtidigt på tomgångsvarvtal så är pumpflödet lägre än ditt efterfrågade behov vilket i sin tur gör att det bara blir de funtioner som går lätt som rör sig. Lyften går t ex tyngre ängrip öppna, sväng och vipp in.
För att komma förbi denna brist på flöde så måste du "gasa" när du vill använda flera funktioner smtidigt dvs högre flöde. Man säger att man "trycksätter" ventilpaketet genom att öka flödet.
En tredja faktor är att om du bara kör en funktion åt gången så ger inte pump "max tryck" förrän du dragit kranreglaget i botten (förutsatt att pilotservo eller elservosystem är rätt injusterat. OM du har EHC stryning med en elektronisk kontrollenhet så ska man ALDRIG ändra "maxhastigheten" på en funktion. Det finns en grundinställning där riktningsventilen går i botten när spaken bottnar. Om du sänker maxhastih´gheten här så kan du inte erhålla maxtryck på den funktionen
Man lär så länge man undervisar...
//Per A