Skotare

Terri Atd

16 inlägg 3675 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terri Atd

Tommy Lidman  
#789726 Hej.
Har just köpt en Terri Atd 2008 och monterat ett energi klipp aggregat som verkar funka bra med maskinen.
Dock har tidigare ägare tydligen slarvat med underhåll så problem finns.
Ibland tappar jag manövrerings förmågan lyft/ sänk på bommen helt för att i nästa stund ha tillbaka den. Spakarna är små hydraulstyrda som sitter på armstöden
Har även strul med vagndriften, om jag kör med vagndriften inkopplad i lågväxel och stänger av den så sticker maskinen iväg som om man skulle lagt i en högre växel .
Den verkar alltså ta väldigt Mycket effekt, kan det vara normalt?
Ibland när den skulle behövas som mest undrar jag om den alls fungerar.
Finns det möjligen någon som har erfarenhet och kanske tips att dela med mig?

Mvh Tommy



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

HannuRöj  
#789767 😀 Hej och grattis på köpet!
Nu känner jag inte presis denna maskin men troligtvis olika växlar i driften är olika kopplingar mellan hydraulmotorerna.
Kanske ingen fel på driften. Maskinen går fortare när flödet går genom två nav, och saktare när den går genom alla fyra.

Kran låter som den drar luft i lyftcylindern vid kolvstången. Detta kan väl hända när lyftcylindern först sjunker pga överbelastning, och sen den lyfts upp vid vikbomens rörelse, utan att samtidigt spaka lyft. 🤔.

Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#789780 Tack Hannu.
Maskinen drivs ju hydrauliskt till växellådan och sedan mekaniskt till banden medan vagnen drivs helt hydrauliskt.
Man får inte köra vagndriften i högväxel för då bromsar vagnen, fast nu verkar det som att den bromsar även i lågväxel.
Kran har jag misstanke på spaken eller ventilen som den påverkar, din teori är ju en möjlighet men borde den inte lyfta då om man drar i spaken och håller en stund?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#791213 Tänkte försöka att publicera en bild bara för att se om jag klarar av det 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

halvproffs  
#791215 Superbra 👍

Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

HannuRöj  
#791225
Tommy Lidman skrev:Tänkte försöka att publicera en bild bara för att se om jag klarar av det 😀

Vad snygg!
😀 Maskintrådarna är alltid intressanta att följa. Bra bild :) mer önskas!

Avatar Fallback

Re: Terri Atd

ÅsaNisse  
#791286 Drivningen är inget fel. När du kör med vagnsdriften så ska tre motorer ha olja. När du sedan stänger av vagnsdriften så går all olja till framändan så det blir som en extra växel.

Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#791339 Tack
Det var goda nyheter

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri Atd

ÅsaNisse  
#791368 Du har PM
Jag har klurat lite på ditt problem med kranen, men behöver lite svar på en del frågor. Lyser lampan vid stödbensknapparna mär det är problem?
Är det bara lyftfunktionen som bråkar? Funkar gripen öppna/stänga ok? Kör du med lyse på när det strular?
Läs PM!

Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#791377 Jag har inte sett någon lampa vid stödbensknapparna, dom sitter ju på framsidan av spakarna.
Det är oftast sänkfunktionen av bomen som bråkar men ibland händer det att lyft funktionen är väldigt svag men blir normal igen om jag varvar upp motorn.
Jag kör oftast kran på tomgångsvarv.
Gripen funkar.
Kan inte påminna mig om det är någon skillnad med lyset av eller på.
Misstänker själv om det kan vara något skräp i nån ventil någonstans.
Har försökt läsa PM men förstår inte hur man öppnar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#793707 Tack Åsa Nisse för dina tips. Problemet med kran ser ut att vara elektriskt, har installerat voltmätare och spänningen ligger på 13-14 volt men med alla arbetsljus på så händer det att sänk funktion på bommen slutar att fungera. Måste undersöka ventilen.
Vagndriften är fortfarande ett mysterium, vid större belastning känns det som att det "slirar på kopplingen" och slutar helt att dra. Stänger jag av vagndriften så drar den igen. Troligen någon fler ventil som bråkar, men vilken?
Annars är det en jätte trevlig maskin som funkar väldigt bra med detta gamla Farmikko klipp aggregat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#832897 Kan meddela att problemet med vagndriften har löst sig. Orsaken var en kärvande back ventil som sitter under hydraulpumpen 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri Atd

AKKAMAAN  
#832937
Tommy Lidman skrev:Ibland tappar jag manövrerings förmågan lyft/ sänk på bommen helt för att i nästa stund ha tillbaka den. Spakarna är små hydraulstyrda som sitter på armstöden


Menar du helt hydraulisk pilotservo styrning med hydrauliska spakar eller är det elektrohydraulisk styrning (EHC) med elektriska spakar?
Oavsett så ska det finnas ett pilotservotryck som kanske krånglar. Blir pilottrycket för lågt så orkar inte kranen de tunga funktionerna medan de lätta kan fungera ändå.
Med denna parallell kran så lyfter lyftarmen med kolvens minussida/kolvstångsida. Kan du trycksätta plussidan och TRYCKA NER kranen?
Jag kör oftast kran på tomgångsvarv.

Eftersom maskinen har en enkel konstantflödespump så ska man inte köra på konstant fast varvtal, vare sig på tomgång eller förhöjt fast arbetsvarvtal. Om du kör flera funktioner samtidigt på tomgångsvarvtal så är pumpflödet lägre än ditt efterfrågade behov vilket i sin tur gör att det bara blir de funtioner som går lätt som rör sig. Lyften går t ex tyngre ängrip öppna, sväng och vipp in.
För att komma förbi denna brist på flöde så måste du "gasa" när du vill använda flera funktioner smtidigt dvs högre flöde. Man säger att man "trycksätter" ventilpaketet genom att öka flödet.
En tredja faktor är att om du bara kör en funktion åt gången så ger inte pump "max tryck" förrän du dragit kranreglaget i botten (förutsatt att pilotservo eller elservosystem är rätt injusterat. OM du har EHC stryning med en elektronisk kontrollenhet så ska man ALDRIG ändra "maxhastigheten" på en funktion. Det finns en grundinställning där riktningsventilen går i botten när spaken bottnar. Om du sänker maxhastih´gheten här så kan du inte erhålla maxtryck på den funktionen

Användarvisningsbild

Re: Terri Atd

Tommy Lidman  
#833069 Hydraulisk pilot servo är vad jag har, problemet här är nog att när man använder alla arbetsljus så räcker inte spänningen till och då är det någon magnet ventil som inte öppnar/stänger som den ska.
Borde kanske byta generator till n större

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri Atd

Tralsmo  
#833070
Tommy Lidman skrev:Hydraulisk pilot servo är vad jag har, problemet här är nog att när man använder alla arbetsljus så räcker inte spänningen till och då är det någon magnet ventil som inte öppnar/stänger som den ska.
Borde kanske byta generator till n större


De du ska börja med är att kolla så batterierna är som dom ska va.

Nästa steg är å se till att dom är fulladdade
Funkar de då så kanske du bör kolla laddningen från generatorn och om den har rätt spec.
Är de som de ska
Så:
Går du igenom alla kopplingar å jordningar så dom är friska.

Edit:
Nån kan ju ha plockat på mer lampor än va ledningsdragning en klarar.
Har ja varit utför fast inte på en terri.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).