lör 31 dec 2022, 18:29#786633
Skogsola skrev:Jag skulle nerprioritera den fippliga parkeringsbromsen och satsa på att få hydrostaten tät. Kostar pengar men ger mer tillbaka om den driver bättre.
En hydrostat kan aldrig bli helt tät, då skär den. Inre läckage är en ofrånkomlig faktor och finns beskrivet i databladen för pump och motor. Alla hydrostatmaskiner ha en P-broms som har till syfte att förhindra krypning. Frågan är ju bara hur mycket krypning är acceptabelt. Det råder ingen tvekan om att maskinen kommer att fortsätta ha en viss krypning efter att hydrostaten renoverats eller helt bytts ut. Bara en fungerande P-broms kan till 100% eliminera krypning.
Låt oss kalla måttet på krypningen cm/sek.
Förmågan att motstå krypning beror den yttre mark-friktionen, den inre transmissions-friktionen, maskinens massa samt markplanets lutning.
Glöm inte att P-bromsen också har en katastrof-funktion. Låt säga att vi står i en brant lutning tungt lastad. Om då maskinen står på hydrostaten så kan trycket i hydrostaten vara på gränsen att utlösa chockventilerna. Vadhänder om en tryckslang brister och vi sitter i bakvänt läge och kör kranen? Hinner vi svänga runt stolen och trycka ner bromspedalen innan det "gått åt helvete"?
Då "bär det iväg" med m/sek i stället för cm/s...
Jag tycker det är uppenbart att kosta på "5000SEK" på att fixa P-bromsen i stället för "50000SEK" på att renovera hydrostaten och sedan ändå måsta fixa P-bromsen för "5000SEK"...
Lite inre läckage i hydrostaten på en "gårdsmaskin" kan man leva med under normal körning... OM man har en fungerande P-broms....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A