Skotare

Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

16 inlägg 3260 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Erico  
#786480 Hejsan,
Håller på att renovera en 678F -83 och söker efter en lämplig verkstadshandbok som täcker bromsar (fot- och parkering) samt diffspärrarna. Maskinen är nu i körbart skick men skulle kännas skön att kunna stå still vid vid lastning i motlut :)

Mvh/Erik



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786482 Nog brukade de stå still på bara hydrostaten. Invändigt läckage kanske? Bromsen behövde man bara om man råkade sparka hög/låg i neutralläge.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

AKKAMAAN  
#786487 Tyvärr hade Bruins System i Filipstad ingen avdelning som kunde producera verkstatdshandböcker. Du får försöka ragga reservdelskatalog, servicemeddelanden eller annan hjälp. Hör med Alfta Produkter om de har nån information som kan vägleda.

Att MiniBrunetten "kryper" i neutralläge är ganska vanligt och det beror på inre läckage i hydrostatpump och hydrostatmotor. Även en helt ny maskin har ett visst inre läckage men det kanske inte syns så tydligt.
På ÖSA 250 hade man en automatisk bromsfunktion när hydrostaten var i neutralläge och den maskinen kröp aldrig i neutralläge.

Användarvisningsbild

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Erico  
#786496 Tack för Er feedback här.
Har varit i kontakt med Alfta Produkter så har en instruktionsbok men ska höra igen om det finns ytterligare beskrivningar på funktion av parkeringsbroms- och diffspärrsfunktion.

Mvh/Erik

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

alias  
#786498
Erico skrev:Hejsan,
Håller på att renovera en 678F -83 och söker efter en lämplig verkstadshandbok som täcker bromsar (fot- och parkering) samt diffspärrarna. Maskinen är nu i körbart skick men skulle kännas skön att kunna stå still vid vid lastning i motlut :)

Mvh/Erik


Med reservation för att minnet kanske sviker så är min minnesbild att parkeringsbromsen var placerad på en skiva på drivaxeln och att man kunde reglera dess verkan med en ställskruv.

Skivan och bromsoket var placerat mellan transmissionen och midjan. Tror bara att man behövde lossa durkplåten mellan hyttdörren och midjan för att komma åt den.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786503 Den var elektrisk. Så när säkringarna började gå i ett kör så frilade man den så var det klart.
☺️

Användarvisningsbild

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Erico  
#786516 Tack!
Antar då att man frilägger handbromsen genom att strömsätta en spole/solenoid eller liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786517 Det var säkert något sånt. När strömmen bröts så låste den.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

AKKAMAAN  
#786570 När allt fungerar som det ska på MiniBrunett 678 så ska det ljuda en varningssummer samt en varningslampa på instrumentpanelen om man lämnar friläge på körspaken med parkeringsbromsen ilagd. Mekanismen med gränslägesbrytaren på körspakens neutralläge slits med tiden och kan antingen indikera neutralläge med "växel" ilagd och då kommer man att köra med bromsen ilagd om man inte är "vaksam". Eller också indikeras växel ilagd när spaken är i neutralläge med en summer som retar föraren till vansinne så han sätter den ur funktion.
Ja, parkeringsbromsen aktiveras av en elektrisk on/off hydraul-ventil.
Färdbromsarna är våta lamellbromsar på stickaxlarna vill jag minnas.
Parkerings/lastnings-bromsen är en kardanbroms som sitter under plåten utanför hyttdörren. Vill minnas att den var kinkig att justera.
Rekommenderar en reservdelskatalog med sprängskisser på detta

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786589 Jag skulle nerprioritera den fippliga parkeringsbromsen och satsa på att få hydrostaten tät. Kostar pengar men ger mer tillbaka om den driver bättre.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

AKKAMAAN  
#786633
Skogsola skrev:Jag skulle nerprioritera den fippliga parkeringsbromsen och satsa på att få hydrostaten tät. Kostar pengar men ger mer tillbaka om den driver bättre.

En hydrostat kan aldrig bli helt tät, då skär den. Inre läckage är en ofrånkomlig faktor och finns beskrivet i databladen för pump och motor. Alla hydrostatmaskiner ha en P-broms som har till syfte att förhindra krypning. Frågan är ju bara hur mycket krypning är acceptabelt. Det råder ingen tvekan om att maskinen kommer att fortsätta ha en viss krypning efter att hydrostaten renoverats eller helt bytts ut. Bara en fungerande P-broms kan till 100% eliminera krypning.
Låt oss kalla måttet på krypningen cm/sek.
Förmågan att motstå krypning beror den yttre mark-friktionen, den inre transmissions-friktionen, maskinens massa samt markplanets lutning.
Glöm inte att P-bromsen också har en katastrof-funktion. Låt säga att vi står i en brant lutning tungt lastad. Om då maskinen står på hydrostaten så kan trycket i hydrostaten vara på gränsen att utlösa chockventilerna. Vadhänder om en tryckslang brister och vi sitter i bakvänt läge och kör kranen? Hinner vi svänga runt stolen och trycka ner bromspedalen innan det "gått åt helvete"?
Då "bär det iväg" med m/sek i stället för cm/s...
Jag tycker det är uppenbart att kosta på "5000SEK" på att fixa P-bromsen i stället för "50000SEK" på att renovera hydrostaten och sedan ändå måsta fixa P-bromsen för "5000SEK"...
Lite inre läckage i hydrostaten på en "gårdsmaskin" kan man leva med under normal körning... OM man har en fungerande P-broms....

Användarvisningsbild

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Erico  
#790984 Hej igen,
Har nu kört några lass från ett brant område utan att ha fixat handbromsen. Inte det smartaste ur säkerhetssynpunkt men var så sugen på att prova. Det är inga större problem med att stå still på hydrostaten för kan hålla still med lite förhöjt varvtal. Däremot obehagligt om någon slang skulle ge upp så ska se om man kan koppla P-bromsen direkt över en brytare och varningslampa utan andra lägesgivare inblandade.
Diffspärrarna behöver undersökas för fungerade inte heller. Läckagekontroll och luftning kanske räcker om man har tur.
Annars en riktigt smidig maskin i skogen😊
Med vänlig hälsning,
Erik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Vedproducent  
#790990
Erico skrev:Hej igen,
Har nu kört några lass från ett brant område utan att ha fixat handbromsen. Inte det smartaste ur säkerhetssynpunkt men var så sugen på att prova. Det är inga större problem med att stå still på hydrostaten för kan hålla still med lite förhöjt varvtal. Däremot obehagligt om någon slang skulle ge upp så ska se om man kan koppla P-bromsen direkt över en brytare och varningslampa utan andra lägesgivare inblandade.
Diffspärrarna behöver undersökas för fungerade inte heller. Läckagekontroll och luftning kanske räcker om man har tur.
Annars en riktigt smidig maskin i skogen😊
Med vänlig hälsning,
Erik

När jag var utan parkeringsbroms på min 678 och körde i terräng så tryckte jag ner fotbromsen och spärrade den med en träkubbe. Är ju en nödlösning för då står du still i alla fall om något händer.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791018 Era maskiner måste vara väldigt gistna i hydrostaten. Kommer inte ihåg att min 678 var sån. Min nuvarande Rottne har iofs P-broms. Men att använda den innebär att stegen fälls ner och en del knapptryck för att komma igång. Enda gången man märker att den kryper är om man ställer sig på däcket och pinkar i branta lut.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 678F bromsar och diffspärrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791152 Min Gremo hade inte tillstymmelse till bromsar och var alltid på väg åt något håll. Även på släta backen. Men det gick inte fortare än att man hann slänga på de bitar man åkte förbi för det mesta. Eftersom midjan var låst när det var meningen att den skulle stå still så kunde den släppa greppet när den kröp. Ena boggien gick framåt och den andra bakåt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).