Sida 1 av 1

Rottne kranspetsstyrning - nu även på skotare  ARTIKEL

Postat: lör 10 dec 2022, 12:45
av Fredrik Reuter
Skogsmaskinstillverkaren Rottne visar nu för första gången upp så kallad kranspetsstyrning för sina skotare. Systemet heter Crane Assistance och har sedan en tid funnits på bl.a. Rottnes skördare H8E. Inför en skogsdag i Hova den 13 december 2022 fick Skogsforum en förhandstitt på en Rottne F11D med kranspetsstyrning.

Sedan tidigare finns kranspetsstyrning på skotare från Rottnes konkurrenter inom skogsmaskinsbranschen för kortvirkesmetoden. Rottne har av olika anledningar valt att avvakta med sitt system för kranspetsstyrning men nu är det alltså dags. Man skulle kunna säga att det växt fram en typ av standard för kranspetsstyrning och Rottne anpassar sig till denna. I kort går det ut på att varje hydraulikfunktion på kranen har givare som gör att maskindatorn “vet” vart kranen är.


1670669084_rottne-f11d-kranspetsstyrning.jpg


Genom detta så kan sedan tillverkarna programmera en viss del av automation och det handlar mest om att utskjutet “körs” automatiskt av maskindatorn. Detta i sin tur gör att föraren inte behöver använda lika många funktioner när kranen körs. En positiv bieffekt är att utskjutet används mycket. Detta sparar energi och därigenom diesel eftersom utskjutet har en liten hydraulcylinder i relation till hur mycket arbete det kan utföra.

Nu på tisdag (självaste lucia) så kan man beskåda både skotaren F11D och skördaren H8E med kranspetsstyrning på en skogsdag som Rottne genomför tillsammans med Struppkärrs Skog AB och Maskin Väst AB (Återförsäljare för Rottne). Platsen är Hova som ligger nästan på gränsen mellan Västra Götaland och Örebro Län, mellan Vänern och Vättern. Google Maps: https://goo.gl/maps/tgAEC31B4Dx7e9ft6

Skogsdagen som har temat Gallring pågår mellan 09:00 - 15:00. Jag fick ett samtal med ägaren till Struppkärrs Skog AB, Jan Ericsson, som berättade att gallring ligger dem varmt om hjärtat och med sin maskinpark kan de erbjuda i princip vilket gallringsupplägg som helst.

Något som vi genom åren diskuterat mycket på Skogsforum är om det blir fel i andragallringen om man förstagallrar med en beståndsgående skördare. Inte nödvändigtvis enligt Jan som berättar att det är skogsägaren som styr utformningen. Även om Jan (likt mig som själv kört H8) är fullständigt övertygad om att en beståndsgående skördare även klarar andragallringen så finns knep att ta till. Bland annat anammar de en metod där skördarföraren “håller igen” på uttaget utmed stickvägarna och sedan gallrar normalt i slingerstråken. Då öppnar man upp för att göra andragallringen enkel med en stickvägsgående skördare.

Sedan är frågan om den behövs en andragallring överhuvudtaget. Har man bra bonitet så kan det räcka med en gallring enligt Jan. I videon nedan utvecklar han sin sitt företags filosofi om gallring.


Re: Rottne kranspetsstyrning - nu även på skotare

Postat: lör 10 dec 2022, 18:59
av AKKAMAAN
Skicklig entreprenör i den biologiska djungeln. När den på 1970-talet nya gallringsmallarna kom ut så var huvudmeddelandet att man ska gallra flera gånger på bättre boniteter. Kommer ihåg att skogsstyrelsen rekommenderade tätare planterings och röjningsförband ju hägre bonitet man hade. Har för mig att man rekommenderade upp till 5-6 gallringar på en G40 för att maximera både volymproduktion och värdetillväxt. Planterings, röjnings och gallringsmallarna var ju statens instrument för att kunna på bästa sätt gynna skogsindustrin som helhet.
Jag tycker dock entreprenören gör ganska bra ifrån sig diskussionen och bättre att gallra sunt med ekonomi än att köra fast i "teori"...

Vad gäller Rottne så blir jag mer och mer imponerad av hur man lyckats rida ut alla konjunkturstormar de senaste 50 åren. sedan . Där andra större tillverkare gått i genom kriser och fusioner så har Rottne stått på egna ben i både storm och solsken.

Kranspetsstyrningen har äntligen de senaste 10 åren blivit praktiskt tillämpad. Frånsett prioritet på utskjutet så ger ju hela tekniken med positionsövervakning av alla krancylindrar också en annan möjlighet nämligen elektronisk ändlägesdämpning och hastighetskontroll på ett helt anna t sätt än att kontrollera en slidöppning i riktningsventilen.

Trevligt och proffsigt reportage som vanligt 👍 👍

MVH
Per A