Skotare

Valmet 860 låga temperaturer

5 inlägg 1432 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 860 låga temperaturer

EmilF  
#782441 Hej!
Har en Valmet 860 -96 som inte kommer upp i temperatur varken i hydrauloljan eller motorn. Hudrauloljan stannar på ca 25 grader och det tar ca 2 timmar med belastning att komma dit.
Motorn stannar på ca 60 grader relativt snabbt.
Är rätt säker på att temperaturerna stämmer då varken slangar eller kylare känns speciellt varma, kranen och hydrostaten går ganska segt och den läcker inte så mycket olja som den vanligtvis gör! :P
Funderar på om fläkten (som drivs mekaniskt av motorn) har någon typ av ”neutralväxel” som inte vill klicka i när termostaten säger stopp?
Vad tror ni?
Mvh Emil



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 låga temperaturer

Fredi  
#782487 Enklast är väl att byta termostat i motorn och kolla om tempen stiger efter det? Oljekylningen har ingen termostat på dessa gamla vad jag minns så om tempen stämmer så pröva att täcka oljekylaren med nåt och se om det hjälper? Konstigt med oljan då problemet oftare är att de går varmt på en gammal sliten maskin

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 låga temperaturer

AKKAMAAN  
#782594 En vanlig orsak till låg temperatur är ju att kylsystemet inte hålls trycksatt. Men det brukar ju orsaka att man förlorar kylvätska som ångar bort.
Provtryck kylsystemet för att konstatera om det är otätt. Sen kan ju som redan påpekats termostaten stå vidöppen hela tiden...
Kylarlocket har ju en tryckbehränsningsventil som också kan stå vidöppen

Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 låga temperaturer

EmilF  
#782639 Ny termostat inhandlad så ska vi se om det hjälper!
Har ett litet läckage i kylarlocket faktiskt, har haft det i åtanke men kändes ganska overkligt att det ångar lite kan orsaka att hela kylsystemet går kallt. Får ta och byta det också! 😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 låga temperaturer

totte  
#782657 Även ett mycket litet läckage betyder att trycket inte byggs upp som det skall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).