Skotare

Ösa 250- 1990

15 inlägg 4790 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ösa 250- 1990

LarsBj  
#756004 Hej,

Jag har fått lite problem med Ösan. När man kör en kranfunktion tex gripen öppna/stäng sjunker varvtalet på motorn med 400, två funktioner så dör motorn om man ej tok varvar. Med EF ur eller i kryper maskinen fram ( EF i börjar den krypa framåt vid 1400-1500) Verkar blivit något galet med någon ventil/pumpen, ? Känns som om det går tungt. Tacksam för tips, vad man ska börja med att undersöka!

Ps. Jag har redan kollat motorn och bränsle. Det är ok, trodde först det var alger å skit i tanken så motorn inte fick tillräckligt med diesel men så är det ej.

Mvh
Lars



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ösa 250- 1990

AKKAMAAN  
#756033
LarsBj skrev:Hej,

Jag har fått lite problem med Ösan. När man kör en kranfunktion tex gripen öppna/stäng sjunker varvtalet på motorn med 400, två funktioner så dör motorn om man ej tok varvar. Med EF ur eller i kryper maskinen fram ( EF i börjar den krypa framåt vid 1400-1500) Verkar blivit något galet med någon ventil/pumpen, ? Känns som om det går tungt. Tacksam för tips, vad man ska börja med att undersöka!

Ps. Jag har redan kollat motorn och bränsle. Det är ok, trodde först det var alger å skit i tanken så motorn inte fick tillräckligt med diesel men så är det ej.

Mvh
Lars


Har dessa symptom kommit medan du haft maskinen i din ägo?
Vilket tillverkningsnummer har din maskin?

Maskinen är sent tillverkad så den borde ha turbo?! I så fall kolla så att turbon laddar...
Sen är det troligt att maskinen har LS, Lastkännande hydraulsystem och det kan eventuellt har blivit nån "hick-up" med lastsignal överföringen från kranpaketet.

Vad gäller EF, Effektregleringen, till hydrostaten så verkar den bete sig som om potentiometern är nedvriden. Men jag förutsätter att så inte är fallet. Kontrollera att varvtalsgivaren fungerar som den ska
Servostyrningen av hydrostaten är beroende av rätt matartryck. Kontrollera matartrycket som skall vara 18 bar.

Eftersom både kran och hydrostat verkar gå tungt för dieselmotorn så är min bästa "gissning" just nu att turbon inte bygger tryck.

Här är en länk till alla böcker rörande ÖSA/FMG 250. i mappen med instruktionsboken finns en "Supplementbok" som beskriver de viktigaste ändringarna från och med tillv# 3904 och framåt.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250- 1990

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756064 Kolla tryck åkning framåt o bakåt ska va lika som matartrycket när maskin står stilla med dieseln igång
Kolla tryck kran max 30-40 bar när kran inte påverkas

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#756086 Hej,

Tack för bra tips,

Har inte haft maskinen så länge, tillverknr 5392.
Detta problem har plötsligt kommit under min korta tid som ägare, den gick inte så här ”trögt” innan.

Ska fixa lite kopplingar och instrument så jag kan kontrollera de olika trycken från kraftuttagen. Tittade lite idag på turbon, kan inte direkt se något konstigt. Tog av filtret också, var ok. Finns en service port i insuget men även också 1 efter själva filtret (Donaldsson) som ska indikera när man måste byta filter.

Nej varvtalsgivaren fungerar, har redan varit där och grejat förut, lite ny kabel. knappen för fram/bak också då denna var glapp och gjorde att drift bara fungerade ibland. Poten var på max och även 50% då jag provade, EF på och av.

Återkommer när jag har gjort lite mätningar

Mvh
Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250- 1990

AKKAMAAN  
#756099
LarsBj skrev:Tittade lite idag på turbon, kan inte direkt se något konstigt.

Även ett "osynligt hål" den trycksatta delen av turbo-matningen kan göra systemet trycklöst. Det borde finnas ett tryckuttag nånstans mellan turbon och insugningsgrenröret. Turbo-övertrycket ska ligga på 0.76-0.93 bar. Se spec på Perkins T6.3544 dieselmotor Länk

Länk till hela Perkinskatalogen för dessa ÖSA 250 motorer

Är osäker på om dessa senare byggda 250 med turbo hade Intercooler/laddluftkylare? I så fall finns det ju ännu flera ställen där luftläckage kan uppstå

Felsök med såp-vatten i en sprayflaska om du inte kan mäta turbotrycket.....
1650317239_Oesa_fmg_250_turbo_perkins_kraftpaket.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#757255 Hej igen,

Det finns ingen intercooler, det är det första enklaste systemet som gjordes.

Jag har inte haft tid att göra några kontroller då jag är utomlands på jobb. Det hände dock en intressant grej, maskinen behövde flyttas då det kom lite lass med grus och jord. Det intressanta är att först gick inte maskinen alls fram eller bak med effekt i eller ur, oavsett pådrag på potten, sedan huxflux fungerade allt samt att motorn inte alls tappar kraft utan nu var det som vanligt… lutar åt el fel va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250- 1990

AKKAMAAN  
#757289 Man måste nog veta lite mera om "inte orkar"...
Finns fullt max motorvarvtal?
Belastades motorn när maskinen inte orkade?
Svårt att felsöka nu när det fungerar men om symptomet kommer tillbaka ha en tryckmätare till hands för att kolla Matartrycket. Men om Matartrycket är för lågt så skall det indikeras på en varningslampa. Fungerar alla varningslampa, inklusive centralvarningslampan?
Fungerar matartrycksgivaren?
Mät utströmmen till pumpens magnetventiler

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#759287 Nu är den vajsing igen, motorn dog när jag körde kranen tom på 900varv.

Matartrycket är ungefär 11 bar, dvs 1.1 MPa, i boken står det att trycket ska vara 1,8 MPa. Närmare 20bar, vi hade 10 så en bra bit ifrån vad det ska vara. Går det att schimsa ventilen så mkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#759291 Jag var lite snabb :),

Tittat lite mer och förstår nu att arbetspumpen inte har något med åkningen att göra alls. Med andra ord lär jag titta på första pumpen och tryckregulatorn där.

Efter jag har tittat på denna får jag återkomma till matartrycket och den andra pumpen. Åkningen fungerar, men går lite sakta.

Kan inte mäta mer idag, tog bort luckan på CAV pumpen för den läkte lite diesel, lär fixa ny packning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#759376 Idag tog jag lite tryck på arbetspumpen.

I bruksanvisning finns det två olika arbetstryck för avlastad. 2.5-3.0MPa
Och för Ösa363 kran 3,8-4.0MPa avlastad.
Jag mätte 2.0MPa och efter kört lite kranfunktioner så var den lite högre, 2.2-2.3MPa.

Vid kranrörelse 19.0-19.5 MPa, väldigt jämnt och fint, gick alltid till samma nivå. Detta verkar korrekt.

Törs man skruva upp trycket för arbetspumpen avlastad? Noterade att det inte finns mkt kvar att ta av för denna funktion, (inte mkt kvar att skruva in).

Mvh
Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#759377 Kollade också trycket för åkningen framåt, halva mot matartrycket på 1.1MPa.
Bakåt var ej ikopplad så ingen mätning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#759588 Det gick fint att justera arbetshydraliken. Nu är det 3.3-3.5MPa (33-35 Bar). Det är definitivt något med åkpump och åkmotor systemet. Fortfarande 11 bar i matartryck. Det är någon ventil som troligtvis läcker, något tips? Börjar med att byta plats på matar och spolventil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250- 1990

AKKAMAAN  
#759614
LarsBj skrev:Fortfarande 11 bar i matartryck. Det är någon ventil som troligtvis läcker, något tips?

Både matartrycksventilen#13 1.8MPa och kallstartsventilen#14 2.4MPa är matartrycksreducerare. När oljan är kall på vintern så kan inte matartrycksventilen svälja hela pumpflödet då oljan är tjock så därför sitter kallstarttrycksbegränsare närmast pumpen och ser till att trycket inte blir på tok för högt. Om en av dessa läcker så blir matartrycket för lågt med reducerad utvinkling av åk-pumpen som följd
Börjar med att byta plats på matar och spolventil?

Antar att du menar att skifta matartrycksventilen med spoltrycksventilen för att kolla inställningstrycket på spoltryckventilen. Tror inte det kommer att ha nån inverkan på ditt symptom men en helt OK åtgärd ändå.
Jag skulle sedan skruva ut och ta isär, rengöra och inspektera både matartrycksventilen och kallstartsventilen.

Törs man skruva upp trycket för arbetspumpen avlastad? Noterade att det inte finns mkt kvar att ta av för denna funktion, (inte mkt kvar att skruva in).

Att höja stand-by-trycket gör att pumpen besvarar spakutslag bättre/snabbare. Men det orsakar också lite större energiförluster i ett LS system då det alltid är stand-by-trycket som alltid stryps bort i riktningsventilen då inte allt pumpflöde används vid krankörningen.
Om man via kranreglagen "efterfrågar" högre flöde än vad pumpen kan leverera så faller automatiskt pumptrycket. Max "efterfrågan" per funktion (läs hastighet å funktionen) justeras naturlgtvis med IPS-boxarna via Max-skruven
Dessutom ökar den mekaniska belastningen på pumpens rörliga delar när man höjer stand-by-trycket. Dock inte i närheten av den belastning som en pump i ett icke-avlastat konstanttryck.
Jag tycker du ska prova att höja stand-by-trycket från rekommenderade 2.5 MPa-3.0 MPa i 1MPa increments, dvs till 4 MPa, 5 MPa och 6 MPa och utvärdera skillnaden. Systemet tar ingen skada av en sån tryckhöjning.

Jag har erfarit att lastkännande system kan uppvisa "hysteresis" och pumpen började "svajja" mellan högre tryck och lägre tryck på funktioner som inte har ett väntande lasttryck utan bara friktionsmotstånd. Rotator och i vissa lägen kransväng kan uppvisa denna hysteresis. Detta blev bättre då vi höjde stand-by-trycket till 50-60 bar. Men blev inte helt bra förrän vi monterade strypbackventiler på rotatorn och justerade svängens befintliga ventil.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#759788 Tack för dina tips Akka. Det är sista dagen som jag har haft tid att undersöka maskinen. Det får blir lite mer mek senare.

Jag gjorde som du föreslog och ändrade arbetstrycket till 4MPa exakt. Tycker framförallt allt ratten och terrängstyrningen blev klart mer rapp. Kanske är i mitt huvud bara, vet inte om de funktionerna sitter på arbetspumpen? Lämnar det på 4MPa tillsvidare.

Matarventilen tog jag isär och inspekterade, fanns 3 shims, gjorde rent och monterade tillbaka. Matartrycket visar nu exakt 2MPa, som det ska vara. Jag vet inte om det är en tillfällighet eller ej. Men nu gick maskinen kanon igen! 👍

Får hålla ett öga på detta och kontrollera direkt om liknande symptom återkommer.

Mvh
Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250- 1990

LarsBj  
#765147 Halloj!

Jag har gjort lite mer jobb på maskinen nu.

Kollade om det var något läckage från insuget med rökmaskin, 100% tät.
Kontrollerade också spridarna och provtryckte dom, ingen läckte och fin spridning vid korrekt tryck. Inga problem. Bytte koppar brickorna, läste att det ska vara 0.7mm för turbomotorn och inte 2mm. Tror inte detta gör så mkt skillnad.

Maskinen går fortfarande bra 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).