tor 02 jun 2022, 01:30#759614
LarsBj skrev:Fortfarande 11 bar i matartryck. Det är någon ventil som troligtvis läcker, något tips?
Både matartrycksventilen#13 1.8MPa och kallstartsventilen#14 2.4MPa är matartrycksreducerare. När oljan är kall på vintern så kan inte matartrycksventilen svälja hela pumpflödet då oljan är tjock så därför sitter kallstarttrycksbegränsare närmast pumpen och ser till att trycket inte blir på tok för högt. Om en av dessa läcker så blir matartrycket för lågt med reducerad utvinkling av åk-pumpen som följd
Börjar med att byta plats på matar och spolventil?
Antar att du menar att skifta matartrycksventilen med spoltrycksventilen för att kolla inställningstrycket på spoltryckventilen. Tror inte det kommer att ha nån inverkan på ditt symptom men en helt OK åtgärd ändå.
Jag skulle sedan skruva ut och ta isär, rengöra och inspektera både matartrycksventilen och kallstartsventilen.
Törs man skruva upp trycket för arbetspumpen avlastad? Noterade att det inte finns mkt kvar att ta av för denna funktion, (inte mkt kvar att skruva in).
Att höja stand-by-trycket gör att pumpen besvarar spakutslag bättre/snabbare. Men det orsakar också lite större energiförluster i ett LS system då det alltid är stand-by-trycket som alltid stryps bort i riktningsventilen då inte allt pumpflöde används vid krankörningen.
Om man via kranreglagen "efterfrågar" högre flöde än vad pumpen kan leverera så faller automatiskt pumptrycket. Max "efterfrågan" per funktion (läs hastighet å funktionen) justeras naturlgtvis med IPS-boxarna via Max-skruvenDessutom ökar den mekaniska belastningen på pumpens rörliga delar när man höjer stand-by-trycket. Dock inte i närheten av den belastning som en pump i ett icke-avlastat konstanttryck.
Jag tycker du ska prova att höja stand-by-trycket från rekommenderade 2.5 MPa-3.0 MPa i 1MPa increments, dvs till 4 MPa, 5 MPa och 6 MPa och utvärdera skillnaden. Systemet tar ingen skada av en sån tryckhöjning.
Jag har erfarit att lastkännande system kan uppvisa "hysteresis" och pumpen började "svajja" mellan högre tryck och lägre tryck på funktioner som inte har ett väntande lasttryck utan bara friktionsmotstånd. Rotator och i vissa lägen kransväng kan uppvisa denna hysteresis. Detta blev bättre då vi höjde stand-by-trycket till 50-60 bar. Men blev inte helt bra förrän vi monterade strypbackventiler på rotatorn och justerade svängens befintliga ventil.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A