Skotare

gremo 950 R

10 inlägg 2631 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

gremo 950 R

KarllsonE  
#755845 Hej! Jag har problem med min gremo 950 r att kranen gör lite som den vill när oljan blir varm! Kranen vill knappt röra sig alls all hydraulik i kranen förutom utskjutet det funkar helt normalt men allt annat gör som det vill gripen stänger sig själv när man inte ens rör vid spakarna och allt annat rör sig knappt skullle vara väldigt trevligt och hjälpsamt om nån har nån teori om va det kan va för fel!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: gremo 950 R

skogsjan695xl  
#755864 Låter som internt läckage i kolvarna.

Avatar Fallback

Re: gremo 950 R

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755902 Om allt gör som det vill så låter det mer som ett elfel. Spänningsfall ihop med dåliga förstyrventiler.

Användarvisningsbild

Re: gremo 950 R

Erre  
#755914
Skogsola skrev:Om allt gör som det vill så låter det mer som ett elfel. Spänningsfall ihop med dåliga förstyrventiler.

Enig.
Vore otroligt med internt läckage i allt samtidigt.

Avatar Fallback

Re: gremo 950 R

AKKAMAAN  
#755915 Viktig fråga att först besvara...
Kom maskinen till dig med dessa symptom "på köpet"?
I annat fall, har dessa problem kommit plötsligt eller har de "smugit sig på under lite längre period!

Vad har du för spakar och spak-kontroll system? Kattskallar eller minispakar? VCU, IPS eller PVC/HTC?
Vad har du för typ av hydraulsystem? Rundpumpning, konstantryck, avlastat konstant tryck, eller lastkännande med variabel pump?

Kranen vill knappt röra sig alls all hydraulik i kranen förutom utskjutet det funkar helt normalt

Vägrar kranen att röra sig när du påverkar spakarna? Båda fallen är ju inom ramen för "gör som den vill"...

gripen stänger sig själv

Det kan ske pga gravitationen om kolvtätningen läcker förutsatt att kolvens kolvstång går ut vid stängning, vilket är fallet på de allra flesta gripar. Men bara genom gravition så kan inte gripen stänga sig själv utan skänklarna stannar vid halvstäng läge då de sedan måste börja röra sig uppt mot gravitationen.. Detta stängnings-fenomen förvärras så klart vid varm och tunnare olja som lättar smiter förbi en kolvtätning. Om gripens stänger sig helt så har du ett fel på styrningen av riktningsventilen.

Att symptomen kommer när oljan blir varm kan dels bero på att oljan blir tunnare och att inre läckage i ventilpaketet påverkar kranfunktionerna?
Följdfråga...
Är det nån kraft i dessa kranens "spökrörelser" t ex att vippen går helt ut eller att lyftarmen stiger?

Vi avlastat konstanttryck system så kan man höra på dieselmotorn att den belastas när pumpen växlar till högryck. Om du har avlastat konstanttryck eller lastkännande med variabel pump så måste nog pumpen gå upp i högtryck för att skicka ut vippen helt eller lyfta huvuarmen. I så fall har du nåt spök med förstryventilerna eller den elektriska styrningen till dessa.
För att uteslute eller innesluta elfel så kan du testa med att koppla bort elstyrningen, dvs slå av strömmen till iPS PVC etc. Alternativt så kan du skruva lös Hirschmann hattarna på förstyrventilerna för respektive funktion med spökrörelser. Försvinner spörörelserna i och med detta så har du ett elfel. Försvinner de inte så har du ett hydraulik fel av något slag.
Återkom med relevanta svar på mina frågor så tar vi nästa steg sedan


En sån här grip med stående gripcylinder kan inte stänga sig själv pga kolv-läckage.
1650056868_hiab_grip.png

Användarvisningsbild

Re: gremo 950 R

KarllsonE  
#755992 Spakar har ja ingen aning om vad det är riktigt vet bara att det är elspakar har bara haft maskinen i nån månad å felet kom på köpet allt gick perfekt när vi köpte den men när den blir varm så rör sig inte kranen alls nästan bara ytterst lite och gripen stänger sig helt och griper hårt åt ibland och ibland bara slappar trycket av. Alla jag pratat med än så länge säger att det låter som ett elfel till nån ventil

   TS
Avatar Fallback

Re: gremo 950 R

AKKAMAAN  
#755998
KarllsonE skrev:Spakar har ja ingen aning om vad det är riktigt vet bara att det är elspakar har bara haft maskinen i nån månad å felet kom på köpet allt gick perfekt när vi köpte den men när den blir varm så rör sig inte kranen alls nästan bara ytterst lite och gripen stänger sig helt och griper hårt åt ibland och ibland bara slappar trycket av. Alla jag pratat med än så länge säger att det låter som ett elfel till nån ventil

Ingen annan än du själv kan hitta felet alternativt att du anlitar en mekaniker. Och enda sättet du kan hitta felet är med någon form av systematisk felsökning, vilket jag i min kommentar försökte vägleda. Just nu så står du fortfarande på "ruta ett" även om du "snappat upp" att det kan vara ett elfel så är det inte hugget i sten förrän du själv genom mätningar och kontroller bevisat att det stämmer eller inte stämmer. Dessutom är ett konstaterande om elfel ingen lösning då elsystemet är komplext med många olika interna felkällor.

Hittils, innan du gett svar på mina frågor så står du fortfarande på "ruta ett" och frågan i tråden är fortfarande en gissningstävling. När det gäller såna här fel så finns det inga "magiska gissningar" som enkelt löser problemet. Hittade en broschyp Gremo 905R där det antyddes att maskinen har Lastkännande system och minispakar samt ett elektroniskt kontrollsystem för kranreglagen...

Har du en instruktionsbok till maskinen?

Användarvisningsbild

Re: gremo 950 R

hemhuggare  
#755999 Det går väl att se på datorn i hytten om du ställer den i trimningsläge om det är ström ut på nån funktion. I så fall får du leta upp den funktionen på ventilpaketet och ta bort Hirschmannkontakten. Om gripen stänger "hårt" så hörs det väl på motorn att den tar i. Kan också vara ett fel i en spak så du får signal därifrån prova att ta isär kontaktstycket vid armstödet och se om nåt ändrar sig. Lycka Till

Användarvisningsbild

Re: gremo 950 R

MF förare  
#756038 Hej! De va snart 15 år sen ja körde gremo R men som föregående talare säger så kolla i iqan datorn på ström staplarna/procenten om de ändrar sig lr lever eget liv. Sen skulle ja nog ringa teknisk support. Har du ingen bra service lämnare i närheten så prova i Ätran, de har varit bra förr iaf.

Användarvisningsbild

Re: gremo 950 R

KarllsonE  
#756062 Hittils, innan du gett svar på mina frågor så står du fortfarande på "ruta ett" och frågan i tråden är fortfarande en gissningstävling. När det gäller såna här fel så finns det inga "magiska gissningar" som enkelt löser problemet. Hittade en broschyp Gremo 905R där det antyddes att maskinen har Lastkännande system och minispakar samt ett elektroniskt kontrollsystem för kranreglagen...

Har du en instruktionsbok till maskinen?

Ja det har vi och det här var bara ett försök till att veta vart man ska börja leta efter fel och vi har fått tag på en person som ska komma och hjälpa oss att leta vart felet sitter men tack ändå

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).