Skotare

Komatsu Centipede - skotare med bandställ 2.0

12 inlägg 6385 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Komatsu Centipede - skotare med bandställ 2.0

Fredrik Reuter  
#754860Ett konsortium av åtta skogsbolag tillsammans med skogsmaskinstillverkaren Komatsu Forest meddelar nu att de tagit fram Centipede, ytterligare en version av en skotare med bandställ. Projektet tror vidare på konceptet med bandställ där man ersätter konventionella hjulboggies med gummiband som drivs genom ett bandställ.

Projektet bör vara en vidareutveckling av Komatsus tidigare samarbete "Gentle" med Skogforsk som vi skrivit om tidigare i tråden Komatsu skotare får militärband. Frågan är om man dock övergett BAE/Hägglunds som samarbetspartner och nu har tillverkat ett eget bandställ?

Centipede beskrivs som ett teknikskifte där man kan öka hastigheten i terrängen samtidigt som man minskar markskador och minskar skadliga vibrationer för förare. Bakom projektet står i princip hela Sveriges skogsindustri med:

BillerudKorsnäs
Holmen
Mellanskog
Norra Skog
SCA
Stora Enso
Sveaskog
Södra

Det tidigare projektet som Komatsu hade med bandställ kallat Gentle var i samarbete med Skogforsk. Denna gång verkar inte Skogforsk vara med i projektet Centipede. Förutom att Centipede gör det möjligt att lasta mer än referensobjektet 855 så säger projektet att man kan minska bränsleförbrukningen med 15 % på mjuka marker.

Frågan är om inte huvudsyftet dock återfinns i ett förändrat klimat och det för skogsindustrin så viktiga "jämna virkesflödet". Projektets ingående parter kan vittna om detta och projektledaren för Centipede, Magnus Bergman, teknikchef vid SCA Skog, säger såhär om projektet:

– Skogsbranschen och Komatsu tar nu tillsammans ett stort tekniksprång med en maskin som är skonsammare för miljö och förare samtidigt som vi får ett effektivare virkesflöde. Med Centipede kan vi möta utmaningen med allt kortare perioder av tjälad mark och därför är maskinen ett av skogsbrukets viktigaste utvecklingsprojekt.

En video på Centipede:

Tidigare har vi också skrivit om Ponsses projekt OnTrack - nytt projekt med skotare på band.

TS
Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Komatsu Centipede - skotare med bandställ 2.0

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754862Dom har gjort en stor kopia av en Terri och tycker att dom har revolutionerat skogsbruket 😀
"-Det största tekniksteget som har hänt " ?? 🙃

Den ser iallafall bra mycket vettigare ut än det förra bandprojektet dom gjorde.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#754863Centipede = hundrafoting?
https://en.wikipedia.org/wiki/Centipede

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754866Mitt tips till gruppen som står bakom utvecklingen av den där maskinen, för att det ska bli
" -Det största tekniksteget som har hänt" ,det är att dubbla massavedspriset och halvera storleken på maskin. Då blir gallringarna bra också!

Användarvisningsbild

Temlav  
#754868Jämförelsen med Terri, är ju lite som att jämföra en leksaksgrävare med en riktig maskin?!
Den största skillnaden (förutom storleken, som trots allt har betydelse) så har Centipede (den Engelska benämningen på tusenfotingar) ett maskindämpningssystem. Skulle inte förvåna mig om det är nivellerande också. (1:43 in i videon, där testföraren säger "Man behöver inte vara rädd när det lutar")
Detta blir spännande att följa!

(bandet ser ju f.ö ut som ett gigantiskt traktordäck!)

Användarvisningsbild

svampbob  
#754869Är det en Sundling som säger det så ska vi nog tro på det.

Användarvisningsbild

Baggböla  
#754887Ser ju intressant ut.

Bandställen verkar vara mer liknande Ponsees Ontrack
OnTrack - nytt projekt med skotare på band

En skillnad är ju att det bakre hjulet ligger motbacken och har större anliggnignsyta mot backen jämfört med Ponsees Ontrack.
En annan skillnad verkar vara att det bakre bandstället är inte fast utan de kan klättra lite, så hade ju Ponsse först på sin Ontrack men sedan byggde om den så de blev fast. I och med att både Komatsu och Ponsse har kommit fram till två väldigt lika maskiner så är det väl så här den första kommersiella maskinen tillverkad av de större tillverkarna att se ut.

Undrar vad John Deere gör för något? De är ju själva stora på bandtraktorer i jordbruket.

Man borde ju kanske kunna sänka bankarna på lastbäraren med bandställ gentemot en hjulkotare, vilket bör ju antigen öka lastarean, sänka tyngpunkten och därmed öka stabiliteten, eller utnyttja det till större lastvikt. Ett bandställ är ju ganska långt och ska de kunna pendla så krävs det not iofs inte så mycket stegreing för att bandstället ska ta i ändarna fram eller bak, men jag tänker ändå att lite bör man kunna utnyttja.

Om man anser detta vara ett teknikskife, vilket det kanske är. Då är den stora frågan varför kommer det nu och inte för 20-30 år sedan? Bandtekniken är ju inte ny, utan det är iprincip bara att försöka anpassa bandtekniken till en ramstyrd skotare. Svaret ligger nog på att bolagen har inte velat var med och finansera utvecklingen utan låta "marknaden" sköta det utan att räkna med sig själv som den största aktörerna i den marknad de själva verkar i. Bara lite lösa tankar.

0470 skrev:Dom har gjort en stor kopia av en Terri och tycker att dom har revolutionerat skogsbruket 😀
"-Det största tekniksteget som har hänt " ?? 🙃

Jag kan inte utläsa någonstans där någon pratar om någon revolution.

-Det största tekniksteget som har hänt " ??

Det är ingen som säger att det är det största teknikkliv som hänt. Maskinföraren säger att det är det största teknikkliv på många många år, som han själv varit med om. Det är en enorm skillnad på de påståenderna.

alias  
#755065Rent spontant tycker jag att bandstället ser sårbart ut.

Hade jag varit skotarentreprenör så hade jag nog hellre funderat i de här banorna för förbättrad bärighet, hellre än att köpa en ny maskin av ett tämligen obeprövat koncept:

Hybrid Tracks: ger ökad bärighet till befintliga band

Gillar tänket om att med små medel förbättra befintliga grejer.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Baggböla  
alias skrev:Rent spontant tycker jag att bandstället ser sårbart ut.

Hade jag varit skotarentreprenör så hade jag nog hellre funderat i de här banorna för förbättrad bärighet, hellre än att köpa en ny maskin av ett tämligen obeprövat koncept:

Hybrid Tracks: ger ökad bärighet till befintliga band

Gillar tänket om att med små medel förbättra befintliga grejer.

MVH
Alias

Hur sårbart det är ju såklart oherhört viktigt, och investeringskostnaden. Men jag undrar om konstnaden är så stor i verkligheten, hjulskotarna boggilågor är väl rätt dyra?

En hjulskotare oavsett band så kan den inte svälja mindre ojämnheter som ett bandställ som detta så oavsett marktryck så kan inte en hjulskotare köra snabbare vilket en bandskotare bör kunna göra. Men det är ju inte idagsläget direkt aktuellt för en skogsentrepenör att köpa en, på så sätt är det ju bra att det faktiskt finne en maskin ute i drift och skogsbolagen och maskintillverkarna själva står för kostnaden och den initiala risken.
Om det till slut finns en färdig maskin till försäljning så måste det såklart finnas bra anledningar för en entrepenör att ta risken med en ny teknik. Så gäller ju alltid att den som tar en risk ska premieras kan man räkna hem den ökade körhastighet och stoppa den ökade produktiviteten i sin egen ficka istället för att bolagen sparar in. Jag kan nog tänka mig att de finns flera entrepenörer som skulle kunna tänka sig ta risken. Alla entrepenörer är inte lika, alla har ju olika riskvillighet.
Det får ju hoppas att det inte uppstår en situation där bolagen försöker räkna hem den stora delen av vinsten själv med ny teknik. Det finns ju andra fördelar som ett bolag eller en förening har med sådana här maskiner så som att kunna erbjuda markägare en skonsammare avverkning och skryta med att de är framkanten de är med tekniken mot markägare när det gäller lokala virkesköp. Och fördelen för produktionsledare som kanske får lite större frihet i avverkningsplaneringen att välja vilka trakter för avverkning ur traktbanken. Men de är ju två saker som är mycket svårare att räkna på och sätta en krona på.

Jag tror inte hjulskotarna kommer försvinna även om bandskotarna skulle bli en hit.

jannee  
#755081Först o främst gäller det nog gäller att ha rätt terräng att köra i.
Lär i alla fall minimera alla körskador i.o.f.s. väldigt positivt
Stenrika Småland lär de tyvärr inte höra hemma, banden/larven lär bli sönderskuren efter någon/några månader.
Har sett på YouTube traktorer som far fram, där har det inte funnits den mista skymt av någon sten.

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755110Bandställen verkar vara optimerade att köra framåt. Utan att ha någon skotar erfarenhet så gissar jag att man kör ganska stor del av tiden baklänges. Kommer dessa bandställ göra att körmetodiken måste ändras? Och påverkar det produktiviteten?

Användarvisningsbild

svampbob  
Martin_N skrev:Bandställen verkar vara optimerade att köra framåt. Utan att ha någon skotar erfarenhet så gissar jag att man kör ganska stor del av tiden baklänges. Kommer dessa bandställ göra att körmetodiken måste ändras? Och påverkar det produktiviteten?

Under lastning och fram till avlägget körs skotaren framåt. När den körs bakåt så är det utan lass.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).