Skotare

Stornalle SM 661

9 inlägg 3012 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stornalle SM 661

TommyG88  
#742486 Min hydraulpump på min Stornalle börjar kännas lite slö. Nån som vet var jag kan få tag i en pump som passar?
Mvh Tommy



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Stornalle SM 661

ulfgustav  
#742626 Godmorgon
Om du har möjlighet att läsa av modellnummer så är det lättare, gärna foto också. Det är ju en gammal maskin så att hitta exakt samma kan vara svårt, viktigt är ju deplacement, fästfläns, axeltyp, rotationsriktning, skulle tro att anslutningar för sug och tryck kan måsta anpassas

Användarvisningsbild

Re: Stornalle SM 661

TommyG88  
#742633 God morgon. Tackar för svaret. Då ska jag kolla upp lite mer om pumpen och försöka knäppa nån bild nästa gång jag är ute i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stornalle SM 661

TommyG88  
#755991
ulfgustav skrev:Godmorgon
Om du har möjlighet att läsa av modellnummer så är det lättare, gärna foto också. Det är ju en gammal maskin så att hitta exakt samma kan vara svårt, viktigt är ju deplacement, fästfläns, axeltyp, rotationsriktning, skulle tro att anslutningar för sug och tryck kan måsta anpassas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stornalle SM 661

hemhuggare  
#756000 Ta en närbild på typskylten så det syns vad det står! Sök på part no på google så får du säkert napp.

Avatar Fallback

Re: Stornalle SM 661

AKKAMAAN  
#756003 Volvo Hydraulic's F11 serie marknadsförs idag av Parker Hydraulics.
Lite förbryllande att din pupm har markerinegn M i typskylten vilket indikerar ett motor-utförande. Vilket iofs inte betyder att det är "fel pump". F11/F12 serien är en gammal design som fortfarande håller måttet, speciellt som hydraulmotor för t ex kedjesågar på skördare
Här en PDF från Parker (Länk) som har en kod-nyckel. Kontakta Parker i Borås med bild på typskylten och fråga efter en ersättningspump. För övrigt så kan du säkert hitta en kugghjulspump till en bråkdel av priset för denna kolv-"pump"...
1650213799_volvo_hydraulic_parker_f11_f12_pump_motor_2022-04-17_09_12_27.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stornalle SM 661

TommyG88  
#756029 Tackar tackar för det utförliga svaret. Nu har jag fått betydligt bättre koll👍 Du menar alltså att det är en hydraulmotor och inte en hydraulpump???

   TS
Avatar Fallback

Re: Stornalle SM 661

AKKAMAAN  
#756039
TommyG88 skrev:Tackar tackar för det utförliga svaret. Nu har jag fått betydligt bättre koll👍 Du menar alltså att det är en hydraulmotor och inte en hydraulpump???

Om inte koderna har ändrats så säger "M" att det är en motor. Men eftersom denna pump/motor kan användas i reverserande "closed loop" så kan en motor också fungera som pump utan att ta skada. Det är inte originalpumpen som sitter på din maskin. Enligtinstruktionsboken så är original hydraulpump en Cessna typ L20110 på ca 40 cc.

Avatar Fallback

Re: Stornalle SM 661

kb01338  
#762413 Hej
Har en gammal stornalle årsmodell 1966 som jag haft i 40 år. Jag funderar nu på att sälja den. Vad kan den vara värd?
Bakaxeln är bytt helt till en från en jordbruksdumper som hade samma bakaxel. Sitter en Cranab 3010 på den. Motorn 1113 nyrenoverad. samtliga cylindrar har får nya tätningar. Finns schaktblad på den. Medar medföljer. Drivhjulen har originalmönster och är knappt använda. Har under mina 40 år som ägare används ytterst sparsamt i ett mindre skogsbruk

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar