Skotare

Valmet 862 kranstyrning

5 inlägg 4778 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 862 kranstyrning

Stoy  
#732422
1634673584_ehc_35.jpg
Hej kranen på min 862 går on off när den är kall på alla funktioner, helt omöjlig att köra. Måste varmköra länge. dyrt med dessa diesel priser. kan få igång den ibland om jag slår av och på EHC 35 . Är det det den som är felande eller kan det vara något annat fel. Tacksam för tips



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 kranstyrning

AKKAMAAN  
#732424 1. Har maskinen agerat så här sen den kom till dig eller har felet uppstått medan du haft maskinen?
2. Ratten/potentiometern på VCU enheten är till för att kompensera för temperatur
3. Kontrollera att servotrycket är rätt inställt. Ska ligga på ca 30 bar
4. Här två länkar som beskriver VCU enheten och dess inställningar
https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... tFr_o9ePNQ
https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... 2leItuTt8A

Tillägg i efterhand:
Maskinen är ju från mitten av 1980-talet men din VSU enhet har blivit bytt i efterhand eftersom den är märkt VOAC Parker. VOAC blev köpt av Parker 1996. Och Monsun-Tison blev VOAC år 1992. Möjligt att någon innan dig bytt ut VCU'n av någon anledning och sedan har ställt in styrspänningen felaktigt...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 kranstyrning

Stoy  
#732438 Tack för ditt svar! Jag har haft maskinen sedan 2014, Har fungerat till i sommras

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 kranstyrning

AKKAMAAN  
#732480 Såsom du beskriver symtomet så verkar det som dina riktningsventiler gör fulla utslag, sk on/off så fort du rör manöverspakarna.
Hydraulsystemet är av typen konstantflöde eller vad man populärt kallar "rundpumpnings--system". Det har två pumpar varav den en flödar genom en sk prioriteringsventil för styrningen. Om den prioriteringsventile av nån anledning "hänger sig" så kan det aktivera högt pumptryck på ena pumpen. När systemet fungerar normalt så skall båda pumptrycken vara låga och som lägst när dieselmotorn går på tomgång och du inte påverkar några kranfunktioner. Tomgångstrycket på pumparna blir något högre när oljan är kall och lite tjockare men det skall knappast märkas om det inte är riktigt kallt ute.
Sliderna i riktnngsventilerna flyttas med ett variabelt servotryck, 5 till 15 bar, Matningstrycket till förstyrventilerna (dit de elektriska kablarna går på riktningsventilpaketet skall ligga på runt 25 bar till 30 bar. Det variabla servotrycket skapas av att en tryckpinne inuti elmagneten påverkar en liten servoslid i själva servoventilen och det är strömstyrkan till magneten som avgör kraften på tryckpinnen och därmed storleken på det servotryck, 5 till 15 bar, som påverkar riktningsventilens slid. Om det trycket direkt blir 10 till 15 bar när du rör spaken då kommer kranen att gå ryckigt och snabbt utan möjlighet att smygköra. Kom ihåg att om man varvar hydraulpumparna mycket så försvårar det också smygkörning av kranen. Krankörningen med rundpumpningssystem skall ske med variablet pumpvarvtal, dvs när du vill att kranen skall gå fort så "gasar man".
Om pumptrycket är mycket högt på tomgång vilket borde höras genom att dieselmotorn belastas så blir det svårt att starta en kranfunktion mjuk.
Därför skall du kolla upp båda pumptrycken på tomgångsvarv både när du inte påverkar kranreglagen samt när du påverkar kran reglagen ytterst lite samt genom hela spakutslaget. Detta görs bäst med att först köra den runtomsvängade rotatorn (om du har kattskallespakar) som skall ge lågt pumptryck samt genom att lyfta en full grip med virke vilket skall ge högt pump pumptryck.

Kolla också upp matartrycket till servo-styrningen av riktningsventilen, ca 30 bar

Vad gäller den elektriska delen så är det mest troligt att något hänt med eletroniken i VCU'n eftersom problemet dykt upp plötsligt och påverkar alla kranfunktioner. Prova att låna en fungerande VCU från någon annan maskinägare alternativt att du hör med någon t ex Alfta-produkter eller Koppoms om du kan få köpa en fungerande VCU på öppet köp för att prova ut.
Du kan kontrollera på din VCU att spänningen som går till spakarna ligger på runt 11 Volt med potentiometern-ratten i mittläge (10.8 Volt är fabriksinställningen). Om den spänningen är betydlig högre så får det till följd att magnetventilerna för för mycket ström när man rör manöverspakarna.
Har du kattskallar eller de raka spakarna med vippbrytare på översidan?
1634749797_x20img_20170709_132633799.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 kranstyrning

Stoy  
#732483 Tack för värdefull info. Nu har jag något att jobba efter/ jag har kattskallar

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).