Sida 1 av 2

Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 14:26
av machonisti
Valmet 828 årsmodell -90. Original levererades den med bahco regotronic ventilbord men utbytt till monsun tison senare. Har inga böcker eller data överhuvudtaget på systemet.
Mitt problem är att höger spak är död. Jag körde ut virke för några veckor sedan så stannade jag maskin, allt som vanligt. För en vecka sedan då jag startade den var höger spak död.
Undersökte lite idag men jag är så infernaliskt korkad då vi kommer till elektronik.
1590323041_20200524_132351.jpg
1590323057_20200524_134258.jpg
1590323080_20200524_134411.jpg
1590323089_20200524_140619.jpg

Har tittat över säkringar men inte hittat nåt speciellt. Sen kan det vara lite smålurt då det är insatt i ett senare skede.

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 15:55
av machonisti
Den felande boxen lyser rött. Då får den väl ström?
Snälla, om nån vet nåt bortse inte från elementära fel!
För här är jag riktigt novis.

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 17:01
av Fredrik Reuter
Ja, ström verkar finnas och boxen larmar för fel.
Jag skulle kolla/mäta kabelstammen från box upp genom stol till spak till att börja med.

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 17:38
av erik-250
Skruva bort fram sidan på boxen och tryck in automat säkringen om du inte redan gjort det. Sitter på översta kortet en svart. Mvh Erik

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 17:41
av machonisti
Det låter faktiskt som en bra början, Fredrik.
Minsta sonen satt i maskin efter att jag körde den sista gången och lekte pappa.

Jo erik jag tryckte in reset knappen men ingen skillnad.

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 20:35
av Håkan A
Har du testat att dra ur hela kopplingsplinten med kablarna som kommer från spaken? Bör sitta undertill på boxen.
På en gammal Rottne Rapid m IPS boxar som jag då och då sitter i är det ganska vanligt att en spak är död när man startar maskinen, och samma röda lysdiod som på din box lyser då. Hittills har spaken alltid hoppat igång efter att jag dragit ur och tryckt i kontakten igen.
Jag säger inte att det är rätt metod, men ibland får man nöja sig med att hitta det som fungerar.

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 21:08
av machonisti
Jag prövade faktiskt dra ur kontakterna och trycka i dem igen. Brukar du ha på strömmen då du drar ur. Jag vred av huvudbrytarn.

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 21:48
av Håkan A
Jag drar kontakten med strömmen på och motorn igång. Hittills har det alltid fungerat!

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 21:53
av machonisti
Måste testa!

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 22:31
av AKKAMAAN
Errorlampan tänds när det är något "oknytt" med IPS-utgångarna, mellan IPS och förstyrventillerna. Kan vara ett jordfel typ tjyvjord-kortslutning. Lyft av Hirshmann hattarna en och en på förstyrventilerna för de felande IPS'n. Hittar du inte felet då så är det nånstans i ledningarna. Också vanligt att nåt styrkort glappar (oxidering) i kontaktlisten inuti IPS-boxen. Lossa låsskruven och rucka på styrkorten

Re: Monsun - Tison

Postat: sön 24 maj 2020, 23:04
av machonisti
Tack för alla svar. Nu har jag nåt att gå på i min funktionsjakt.

Re: Monsun - Tison

Postat: mån 25 maj 2020, 17:53
av machonisti
Äsch!
Allt enkelt är nu slut. Fick låna en ips box. Den lyser grönt och funkar men nu har jag ingen rotator.
Maskinen har varit kopplad så att vid växel fram har man styrt på rotator. Nu funkar styrning endast åt ett håll.
Funderar om det kan vara en hög reläer och yttre faktorer som spökar.

Re: Monsun - Tison

Postat: mån 25 maj 2020, 17:56
av machonisti
Försöker just nu dra ut korten men de sitter så hårt att jag är rädd att dra sönder någonting.

Re: Monsun - Tison

Postat: tis 26 maj 2020, 11:14
av machonisti
1590484297_20200526_115926.jpg

Försöker dra ur det översta kortet. Skruven i högra hörnet är bortskruvad men kortet sitter så hårt i undre kretskortet att jag är rädd att dra sönder det.
Enligt min dumma teori tyder det på ärg.

Re: Monsun - Tison

Postat: tis 26 maj 2020, 18:15
av AKKAMAAN
Har för mig att det sitter samma typ av skruvar på baksidan. Om man lossar dessa så borde överdelen (gulmarkerad) gå dra ur rakt upp och man kommer åt baksidan av det översta kretskortet. Hade för mig att det översta kretskortet var fastskruvat i det bakre moderkortet? Minns at det var lite strul första gången man skulle sätta ihop en isärtagen IPS-box...
Men det är 30+ år sedan nu så jag kommer inte ihåg alla detaljer...