Skotare

Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

11 inlägg 1532 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

JBeccau  
#621813 Hej gott folk! Finns det någon här som har bra tipps för en skön inställning på spakar/kran för mjuk å fin körning? Just nu är det lite ryckigt...

Sen till problemet... när man kör framåt eller bakåt och maskinen går lite tungt så "fastnar" drivningen vilket resulterar i en viss irritation och farligheter/skador på träd... kumatso har varit ute och det är tydligen 'svin dyrt' för denna reperation enligt kollegan jag frågat detta om..
men jag litar inte på verkstäder så lätt..
Har inte fått höra exakt vad som är problemet....

I övrigt är det en underbar maskin!!



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621817 Fråga 1. Känner inte till 830 speciellt men det brukar finnas en funktion typ. "Återgå till grundinställningar" Då blir det inte helt fel.
Fråga två. Kan vara själva hydrostatpumpen som spökar. En ny är dyr men det kan finnas begagnade.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Tralsmo  
#621840 Tja,, en skön inställning. Ha inte en aning om hur den skulle va.

Hur som helst börja med att få till startströmarna så det går att smyga på kranen.
Själv ställer ja dödgången på noll på alla funktioner.
Exponentialen är väldigt individuell och går inte att säga nåt generellt om , kan dessutom va både positiv å negativ beroende på funktion. Men inte bra att ha för mycket exponential
Maxhastighet har ja väldigt högt ( tydligen, verkar det som).
Ramper verkar rek va 200ms. Nog mest noga på stoppen (sparar maskinen en del, blir inte tvärstopp om man släpper spaken.)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Tralsmo  
#621841 Återgå till grundinställningar är nog bra till att börja med.
För min del ligger ja nog långt från dom men det ä nog en bra start alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Tralsmo  
#621845 Har haft en 840.2.
Var väldigt ryckig i transmissionen med tunga lass.
Över en stubbe stanna den å sen tog den sats värre än en converter maskin.

Efter mycket om å men så visa de sej att det va motorn som va för svag.
Vet inte om du har elgas på din men de va de alla fall på min ( annars stämmer nog inte min beskrivning) .

Till slut visa de sej att det va insprutning pump å spridare som va slut.
Samt kalibrering av elgasen. Elgasen bör kalibrerar nån gång ibland (tror ja).
Måste alltid göras vid nån förändring på motorn alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

JBeccau  
#622315 Tacksam för svar! Jag la ju in mig som ny förare och tror då den gick på standard inställning då, allt för seg men ska kolla upp lite inställningar där! Viktigast är ju att köra... :ymparty: men ja en segare "stopp" är ju bra för att spara kranen! Får se om jag hittar nån lösning till gas problemet... Högst irriterande när man vill stanna för att plocka upp å den stannar 5-10m längre fram ist... Detta även om man väljer att den ska backa eller neutral.. nåja den rullar åtminstonde :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Tralsmo  
#622403 Du verkar ju inte ha samma problem som ja hadde på min 840.

Det finns ju start å stoppramper på hydrostatsystemet ochså som om dom är högt stälda skulle få dina symtom.
Men varför nån skulle vatt å pillat på dom är ju svårt å förstå, dessutom behövs det en service kod för att komma åt dom. Tror inte på det.

Problem med hydrostatsystem brukar oftast utmynna i att nogon påstår att oklagringarna är utslitna.
När vi felsökte på min så mätades ett antal olika tryck som visade sej va bra , hittades alltså inget direkt tokigt. Gissningen va ändå slitna oklager.
Jag renoverade hydrostatpumpen ( kostade sisådär 16- 18000).
Oklagren påstods vara dåliga (stämde sannolikt) men maskinen gick lika illa för det.

Hydrostatmotorn plockades ner , inga fel på den. Sattes bara ihop och provkörde i bänk , funkade utan problem.

Då fick ja tipset å renovera spridarna. Ja lyckades ju inte få väck alla 6 hela så ja köpte nya(ca 12000). Då blev det mycket bättre.
Till sist renoverade ja diesel pumpen (12000) samt bytte vakumklockan(4500) som sitter på den ochså(har med turbotrycket att göra).

Då blev allt som det skulle.

Observera att elgaskurvan måste läras in på nytt. På min 840 så gjorde man nån procedur med knappar å tändningsnyckel av å på. Då kör datorn motorn upp å ner i varvtall för att lära in vad dom olika varvtalen ligger i förhållande till elgasmotorns läge.
Stämmer inte elgaskurvan så kan bara det ställa till konstiga fenomen.

Finns ochså en sån procedur för att lära in nolläget på hydrostat pumpen efter renovering.
Men då får man passa sej för maskinen kan börja röra sej fram å tillbaka när den ställer in detta.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Tralsmo  
#622407 Angående kraninställning så är det mycket viktigt att du börjar med att ställa in startströmarna på resp funktion FÖRST. I instruktionsboken finns beskrivning på hur det går till.
Man skall med nöd å näppe se att kranfunktionen rör sej i detta läge. Mycket viktigt för att kunna köra sakta med precision.

En sak ja har lagt märke till på mina maskiner är att rotator å sväng inte alltid går lika fort (på bägge håll) på maxutslag trotts samma procenttal. Ja upplever det som väldigt förvirrande om sväng å rotator inte har samma hastighet på bägge håll.

En sak dessutom är att alla funktioner skall harmoniera. Det måste man köra för å komma fram till.

Det lönar sej att lägga tid på detta för det blir både roligare å mer produktivt å köra.
Dessutom spara det grejorna mycket.

Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

AKKAMAAN  
#622538
Tralsmo skrev:En sak ja har lagt märke till på mina maskiner är att rotator å sväng inte alltid går lika fort (på bägge håll) på maxutslag trotts samma procenttal. Ja upplever det som väldigt förvirrande om sväng å rotator inte har samma hastighet på bägge håll.


Det skulle kunna ha att göra med att sliderna inte är exakt centrerade. Om det är "Monsunpaket" så brukar det finnas trimskruvar för detta på servo-kåporna. Om inte sliden är exakt centrerad så kommer det att behövas olika pilottryck respektive strömstyrkor (procenttal)....
Justera helte enkelt respektive sida för faktisk hastighet istället för att dem dem samma procenttal.

Är det avlastat konstanttrycksystem eller lastkännande system?
1580688849_trimskruv_centrering_slid_monsun_riktningsventil.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

Tralsmo  
#622539 Det är lastkännande system.
Ett parker ventilpaket tror ja det är. Ser alla fall inte ut som på bilden.
Magnet ventilerna ( eller om det nu heter förstyrarna) är runda och nerstuckna i ventilpaketet uppifrån. Detta var på min valmet 840.2.

Nu har ja en komatsu 845, men har änsålänge inte kollat på ventilpaketet så noga.
Det jag korrigerat på denna är svängen , 10% skillnad på hö/vä trror ja.

Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1 kran inställning samt drivningsproblem

AKKAMAAN  
#622786
Tralsmo skrev:Det är lastkännande system.
Ett parker ventilpaket tror ja det är. Ser alla fall inte ut som på bilden.
Magnet ventilerna ( eller om det nu heter förstyrarna) är runda och nerstuckna i ventilpaketet uppifrån. Detta var på min valmet 840.2.

Förstår att det är en nyare maskin med nyare ventilpaket från Parker? (fd Monsun/VOAC)

Nu har ja en komatsu 845, men har änsålänge inte kollat på ventilpaketet så noga.
Det jag korrigerat på denna är svängen , 10% skillnad på hö/vä trror ja.

"Procentena" som justeringsvärden behöver inte nödvändigtvis vara exakt lika höger/vänster-rörelse. Om det är lite skillnad i magnetspolarnas resistans eller antal varv koppartrådslindning så kan en sida behöva högre procenttal än den andra sidan.
Här kan också överhettning av dessa servoventil-magnetspolar göra att ett antal varv koppartråd kortsluter med minskad resistans och minskad magnetkraft som följd. Ta av elkontakterna på elmagneterna och kontroll-mät resistansen i resp magnetspole. den borde ligga på i storleksordningen 25-30 Ohm. Om det skiljer några procent så kommer också "procenttalen" i kran-inställningen att skilja mellan höger och vänster rotation/sväng

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).