SKOGSFORUM ARTIKEL

John Deere 1010G - En lättkörd tungviktare i gallringen

 Svara  1 inlägg  2829 visn.  0 följer
Användarvisningsbild

John Deere 1010G - En lättkörd tungviktare i gallringen  ARTIKEL

 
#567163 För ett drygt år sedan så släppte John Deere nyheten att de uppgraderar deras minsta skotare till G-version. Minstingen 810E försvinner för gott och ersätts av John Deere 910G samtidigt som John Deere 1010E uppgraderas till 1010G.
Nu är 1010G på tour i hela Sverige och Skogsforum passade på att besöka den nya skotaren när den var i Värmland.

Modellen 1010 har sitt troliga ursprung i Lokomo skotarna och kanske främst modellen 910. Denna blev sedan FMG 910 och sedan en sexhjulig Timberjack 1010. På 00-talet blev det en John Deere och allt mer populär i åttahjulig version. Troligtvis på grund av sitt ursprung så har det inte varit en värst vanlig skotarmodell i Sverige. Här har Minibruunetten och Ösa 250 evolverat till 810 och 1110, två extremt vanliga modeller i Sverige. I Finland är det troligtvis tvärtom och högst troligt har man någon gång som Finländare sett en sexhjulig 1010 arbetandes i skogen.

Men nu ska 1010 i form av G-varianten in i gallringsskogen också i Sverige och troligen kommer så bli fallet. Anledningen är att det känns som att få kunder kommer välja lillasyskonet 910G - de är helt enkelt för lika. Krasst sett är skillnaden att 910G har en strypt motor och kan fås med den mindre kranen (som inte kan fås med IBC f.ö).

Så, säg hej till 1010G, den är säkerligen här för att stanna!

Ur ett förarperspektiv så är 1010G en angenäm upplevelse. Den går lugnt och smidigt i drivlinan och testskotaren hade också 26,5” hjul, något som gör att den sväljer hinder mer obehindrat och gör körningen i hytten till en än mer trevligare upplevelse. Den har snurrhytt med automatisk nivellering som oftast upplevs som en god funktion för föraren och den har kranspetsstyrning!

Tillsammans gör detta 1010G till en maskin som tar hand om föraren och dessutom gör den sämre skotarföraren mer produktiv och den bättre skotarföraren mindre stressad. Ett stort plus med kranspetsstyrning är också att man får ändlägesdämpning på alla funktioner i kranen.

Tungviktare?
Ordet i titeln här ovan valdes i dubbel bemärkelse. Eftersom John Deere har en stark position på den Svenska skogsmaskinsmarknaden så kommer 1010G ur ett marknadsperspektiv troligtvis att bli en tungviktare i gallringsskogen, men det är också så att den faktiskt har en ansenlig egenvikt.

Testskotaren är registrerad hos Transportstyrelsen och måste därav kontrollvägas. Med snurrhytt, IBC, 26,5” hjul och kort ram så väger den in på 18.230 kg. Det får anses som högt för en 11-tons gallringsskotare. Fulltankad och med band kommer troligtvis väga in över 20 ton. Å andra sidan sitter det 26,5” hjul på, något som ökar anläggningsytan och minskar marktrycket, dessutom kan 1010G fås med långboggie på lastdelen. Så det går inte bara att skrika fara å färde utan man måste se till helheten, vi får se om det kommer några användarsynpunkter på detta när den börjar komma ut i skogarna.

En annan aspekt som finns med i dagens skogsbruk är att en 11-tonnare ibland kommer användas i slutavverkning. Troligtvis bygger skogsmaskinstillverkarna utifrån hur kunderna använder skogsmaskinerna och då måste de förstärkas för att hållas. Det är därför 1010G har samma lastarea som en 810E med brett lastutrymme med väger ~5 ton mer.

Högteknologisk skotare
I och med G-serien så har 1010G en 4045 dieselmotor som John Deere typat direkt till Steg 5 i emissionskraven. Det betyder att motorerna redan nu är godkända för den kommande standarden Steg5 (TierV). En av de stora regeländringarna här är att Steg5-motorer i princip måste halvera utsläpp av partiklar (NOx och CO är i princip samma som Steg4).

Kort och gott - nu har alla motorer i nya skogsmaskiner AdBlue, så även John Deeres 1010G.

1010G har också ADC, Adaptiv styrning av drivlinan. För föraren så märks detta i att man kan välja tre olika körlägen och klarar man sig med ECO-läget finns troligtvis diesel att spara. Demomaskinen hade i sin egen dator en uppskattad förbrukning på drygt 9 liter i timmen. Men en demomaskin körs inte som en vanlig skotare så det är för tidigt att dra några paralleller här.

I princip alla skotare från John Deere som säljs i Sverige idag säljs med kranspetsstyrning och John Deere kallar det IBC. IBC är något vi skrivit om i flera andra trådar, bl a Kranspetsstyrning John Deere IBC och sammanfattningsvis så gör det krankörningen mindre stressig och enklare. Med tanke på andelen sålda så får vi nog anse IBC vara en succé för John Deere. Som du ser i videon nedan så finns numera bl a ett speciellt avlastningsläge som underlättar vid avlastning och genom IBC har alla rörelser i kranen ändlägesdämpning - det är riktigt bra!

Utöver detta erbjuder John Deere likt de övriga skogsmaskinstillverkarna ett brett utbud när det kommer till uppföljningsprogram och datainsamling via mjukvaror.

Sammanfattning
1010G är en trevlig skotare att köra. Drivlinan är mjuk men ändock kraftfull och nivelleringen på hytten är snabb och raderar enkelt ut mindre ojämnheter. Den är tyst och trevlig i hytten om än dock den kanske inte har klassen bästa utrymme. IBC gör krankörningen enklare och effektivare. Med kort ram så fungerade den fint i gallring, den spårar bra och kan ta snäva dubbelkurvor utan större problem.

Några negativa punkter är att lastutrymmet är lika stort (eller litet) som både 910G och gamla 810E, hade man fått upp det från en grindarea på 4,0 m2 till 4,2 m2 så hade det gjort relativt stor skillnad tror jag. De kunder som har problem med detta kanske kommer gå upp till 1110G istället, den har samma kran, 26,5” hjul och 4,6 kvadratmeter lastarea i brett läge, lastutrymmet har då blivit 26 cm bredare än 1010G men fortfarande under en totalbredd på 3 m (2,96 m).

Vid lägerelden hördes också att några tyckte att svängmomentet i kranen är i minsta laget. Det märks då främst i stark lutning uppför eller nedför då svängen på kranen inte alltid orkar svänga in knippet. Det är säkert något som kan lösas av JD för de kunder det berör.

Listpriset för John Deere 1010G är ca 3 miljoner kronor.

Här är en video från besöket i Gräsmarksskogarna utanför Sunne där undertecknad får en genomgång av John Deeres säljare i Värmland, Richard Svensson, a.k.a @kronan.



Har du några synpunkter på 1010G? Skriv gärna några rader!



   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
John Deere 1010G skotare - på turné i Sverige av Torbjörn Johnsen - fre 01 mar 2019, 14:29
i Skotare
0 svar
1983 läst
av Torbjörn Johnsen     
fre 01 mar 2019, 14:29
Snö gör gallringen långsam av Niking - sön 28 feb 2016, 23:54
i Gallring
3 svar
2625 läst
av Vardon     
mån 29 feb 2016, 10:37
Vem bor här? Mitt i gallringen. av Konsult - mån 24 okt 2016, 14:22
i Gallring
4 svar
3727 läst
av tallen100     
tis 01 nov 2016, 17:17
Hur många stammar kvar efter sista gallringen ? av skogshare - sön 26 feb 2017, 10:34
i Avverkning (slutavverkning)
6 svar
8095 läst
av halvproffs     
sön 26 feb 2017, 17:07
när blir gallringen en slutavverkning? av Camaro1969 - mån 12 jun 2017, 14:03
i Gallring
10 svar
12762 läst
av Värmlänning     
lör 01 jul 2017, 19:55