Skotare

renovera ac - rottne rapid 1988

5 inlägg 2973 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

renovera ac - rottne rapid 1988

rutger77  
#564990 Hej alla!
Har denna gamla skotare som fungerar bra. Men till skillnad från den gamla blondinen från 1969 vi hade före så går det inte att köra med öppna fönster. Och det blir extremt varmt under sommarhalvåret (med undantag från idag när det ligger flera cm snö ute ;)).

Den har haft en ac och ett par slangar finns upp mot taket längsmed ena a-stolpen. Såg ut som ett fäste för kompressor har funnits vid motorn och en rem borde drivit densamma.

Numer kan man köpa en kompressor för ganska rimliga pengar som passar olika bilar från autodoc mm.
Gissar att komponenterna som varit monterade inte tagits fram av rottne utan kan lösas genom tillbehör från ex någon bilmodell mm.

Har googlat en längre tid men aldrig hittat något om detta.

Någon här som kan hjälpa mig att först och främst försöka få reda på vad som fanns från början för att få det hela att fungera? Kanske någon med en gammal rapid som kan fota och försöka se om det finns någon info på ex kompressor mm?

Någon standard på gummislangar mm som finns att få tag på idag?

Mvh Andreas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: renovera ac - rottne rapid 1988

hemhuggare  
#565075 Kolla med Rottne de brukar ha grejer till sina gamla maskiner och inte vara hutlösa med sina priser

Avatar Fallback

Re: renovera ac - rottne rapid 1988

rutger77  
#565203 Hej, jag har hört med dom för något år sedan då var det tvärt nej. Men för 15 år sedan då gick det bra. Har de blivit bättre? ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: renovera ac - rottne rapid 1988

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565234 Du borde ju få tag på en reservdelskatalog iallafall? Så ser du ju vad det suttit för slangar och så där?

Avatar Fallback

Re: renovera ac - rottne rapid 1988

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565423 Om du helt går bet på att hitta grejer så skulle det teoretiskt sett fungera med en elektriskt driven takmonterad AC, typ denna, förutsatt att det finns plats att installera den såklart: https://www.dometic.com/en/se/products/ ... e-_-142676

Inget jag själv provat dock, har bara klurat på det i liknande situationer där man haft maskiner med bra generatorkapacitet icke-reparerbar AC.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).