Sida 1 av 2

Marktryck

Postat: tor 02 okt 2008, 12:39
av NZ
Finns det nåt bra sätt att räkna ut marktryck på hjulen.
Tex vad är skillnad mellan 600 o 700 hjul
8 hjuling o 6 hjuling
band eller inte osv
Nån som har något exempel

Postat: tor 02 okt 2008, 18:09
av Thunborg
Skillnaden mellan 600 och 700 är 10 cm och mellan sex och åtta hjul är två :lol: :lol:

Postat: tor 02 okt 2008, 18:12
av masterchief
Fan. Thunborg, du skulle blivit professor :roll: 🧠 :wink:

Postat: tor 02 okt 2008, 18:24
av NZ
[quote="Thunborg"]Skillnaden mellan 600 och 700 är 10 cm och mellan sex och åtta hjul är två :lol: :lol:[/quote

Tänkte inte på de :wink:

Postat: tor 02 okt 2008, 18:33
av 970D
HAHA xD

Postat: tor 02 okt 2008, 19:07
av Forsgren
Ja hur räknar man på det egentligen?
Skogsdäck är ju hårda och marken mjuk så det lär ju påverka lite..
Men annars om man tänker sig ett bildäck och asfalt så då blir ju marktrycket det samma som lufttrycket i däcket.. Dvs. har man 1,5 kg eller bar så får man just 1,5 kg tryck per cm2..

Postat: tor 02 okt 2008, 20:33
av Bonden/Ramnäs
Forsgren skrev:Ja hur räknar man på det egentligen?
Skogsdäck är ju hårda och marken mjuk så det lär ju påverka lite..
Men annars om man tänker sig ett bildäck och asfalt så då blir ju marktrycket det samma som lufttrycket i däcket.. Dvs. har man 1,5 kg eller bar så får man just 1,5 kg tryck per cm2..



fick med någon tabell i en valmet tidning om det dära men förstog mej inte riktigt på den...

Postat: tor 02 okt 2008, 20:36
av Fredrik Reuter
Bonden/Ramnäs skrev:fick med någon tabell i en valmet tidning om det dära men förstog mej inte riktigt på den...


...Och jag har en gammal Timberjack-tidning med liknande tabell liggande, ska försöka ta reda på denna och återkomma, tror det var tabeller på iaf de vanligaste modellerna...om någon önskar?!

Postat: tor 02 okt 2008, 22:53
av jönsson84
Hittar man bara nån tabell eller lista där man kan se hur stor bärytan är på respektive däckstorlek så borde det väl gå räkna ut. bärytan*antal däck/maskinvikt. Dock får man väl räkna på både främre och bakre axel då viktfördelningen sällan ju är 50-50.

Postat: fre 03 okt 2008, 07:11
av Fredrik Reuter
Hej,
Här kommer lite info.
Har ingen aning om copyright eller liknande, men de får väl höra av sig isåfall.

Postat: fre 03 okt 2008, 12:29
av Mettämies
Vet du bara vad maskinen väger och hur stor yta av däcket som ligger mot backen så är det inte svårt att räkna.
Man lär väl räkna med att maskinen står på fast underlag, typ asfalt. Räkna ut arealen av däckytan i cm2 och dividera med vikten på maskinen.

Band lär väl räknas likadant, i teorin är det ju bara att räkna det antalet pinnar på bandet som ligger mot asfalten och räkna ut arealen.
I praktiken blir nog marktrycket mindre eftersom det blir en kombination av band och däck som bär upp maskinen.

Postat: fre 03 okt 2008, 12:35
av Mettämies
Forsgren skrev:Ja hur räknar man på det egentligen?
Skogsdäck är ju hårda och marken mjuk så det lär ju påverka lite..
Men annars om man tänker sig ett bildäck och asfalt så då blir ju marktrycket det samma som lufttrycket i däcket.. Dvs. har man 1,5 kg eller bar så får man just 1,5 kg tryck per cm2..


Det stämmer inte, har du ett 155mm brett däck och byter till 205 tex så har du minskat marktycket vid samma däcktryck. Annars skulle alla bilar och skogsmaskiner ha samma marktryck om alla hade tex 2kg i däcken.

Postat: fre 03 okt 2008, 14:38
av totte
Nej, just det, lufttrycket i däcket har inget direkt med marktrycket att göra, det bestämmer ju bara hur hårt spänt däcket är. Det har en indirekt betydelse, har du lågt lufttryck i däcket plattas det ut mer och får något större yta mot marken och alltså något lägre marktryck.

Annars är det som sagts, lasten på hjulet dividerat med ytan som däcket har mot marken som ger marktrycket. Och marktryck är alltid en mycket ungefärlig siffra. Den yta som däcket får mot marken beror på så många faktorer: Däckets dimensioner, däckets materialegenskaper och profil, men det är också beroende på marken. Skall man jämföra måste det göras på samma underlag, eftersom man får större yta om hjulet kan sjunka ner än på ett hårt underlag.

Postat: fre 03 okt 2008, 15:12
av NZ
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Här kommer lite info.
Har ingen aning om copyright eller liknande, men de får väl höra av sig isåfall.


Tack
Var väl nåt liknande jag väntade mig.

Postat: fre 03 okt 2008, 16:44
av Forsgren
Palms skrev:
Forsgren skrev:Ja hur räknar man på det egentligen?
Skogsdäck är ju hårda och marken mjuk så det lär ju påverka lite..
Men annars om man tänker sig ett bildäck och asfalt så då blir ju marktrycket det samma som lufttrycket i däcket.. Dvs. har man 1,5 kg eller bar så får man just 1,5 kg tryck per cm2..


Det stämmer inte, har du ett 155mm brett däck och byter till 205 tex så har du minskat marktycket vid samma däcktryck. Annars skulle alla bilar och skogsmaskiner ha samma marktryck om alla hade tex 2kg i däcken.


Jo så hade det varit om däcken varit mjuka som plastpåsar. :roll: Men det stämmer ju så klart inte när däcket är så stelt, speciellt skogsdäck..
På lantbrukstraktorer kör man med så lågt tryck i däcken som möjligt just för att minska markpackningen, men dom däcken är ju betydligt mycket mjukare.
Har du 1 kg/cm2 i plastpåsen så trycker luften med ett kg på varje cm2 å kan inte heller hålla mer vikt uppe utan att antingen öka trycket eller ytan.. Men det är ju som sagt rent teoretiskt..

Å sen blir det antagligen betydligt mer komplicerat med tanke på hur anliggningsytan mellan däck och mark ser ut..