Sida 1 av 2

ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: mån 14 jan 2019, 22:21
av Sören12
Jag får kanske bara ut ca 30 % fart på Ösan med EF regleringen inkopplad. Potentiometern ger bara fartökning till "kl 6
Resterande 50 % händer det inte spec mycket. Jag har full dragkraft efter 50 % utnyttjande. Någon enstaka gång har det hänt att hydrostaten växlat up ngn sekund och farten ökat betydligt och att motorvarven har gått ner.
Utan EF inkopplad går maskinen fortare. Jag har renoverat båda kretskorten och bytt dåliga komponenter. Styrförstärkaren har varit på besök i Alfta för renovering (inget fel fanns innan uppdatering). Givaren på svänghjulet och potentiometern har jag också bytt.
Någon som har en ide vad jag ska byta ut nästa gång ?
Tacksam för alla tips.

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: tis 15 jan 2019, 04:20
av öronbak
Hello !
Har du mätt trycket på tryckavskäran i hydrostatpumpen ??

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: ons 16 jan 2019, 21:10
av Anders Olsson
Ifall allt funkade innan styrförstärkaren renoverades så låter det som det kan vara en justeringsak.

Jag vill minnas att Ösa 250 har en sån där TC90-förstärkare, manualen till den finns inte kvar på Hydratronics hemsida längre men tycks finnas på Maskinistens hemsida: https://www.maskinisten.net/downloads.p ... f_id=23368

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: ons 16 jan 2019, 22:00
av Sören12
Felet fanns innan jag började byta ut alla komponenter och genomgång av styrförstärkaren. Jag förstår inte vilket tryck jag ska kolla på hydrostaten.

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: lör 19 jan 2019, 16:10
av AKKAMAAN
Varvtalsgivaren som sitter på svänghjulskåpan kan vara felande. Den är viktig för effektregleringen.
Det finns en enkel felsökning man kan göra på den.
Se punkt nummer 4 på denna PDF. "Kontroll av rotationsgivare", jag ser att du bytt den, men det är viktigt att den postioneras med rätt avstånd till kuggkransen.
Samma PDF har också felsäkningsinstruktion för styrförstärkaren (1020B).
Vilket tillverkningsnummer har du på din maskin? (så jag kan ge dig rätt elschema)
Eftersom maskinen kommer upp i hastighet utan EF så borde det inte vara nåt fel på hydrauliken. Var potentiometern en originalreservdel med rätt max resistans??
Jag har alla böcker, Instruktion, Verkstads och Reservdels tillgängligt digitalt för det du behöver...

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: lör 19 jan 2019, 16:28
av AKKAMAAN
Anders Olsson skrev:Ifall allt funkade innan styrförstärkaren renoverades så låter det som det kan vara en justeringsak.

Jag vill minnas att Ösa 250 har en sån där TC90-förstärkare, manualen till den finns inte kvar på Hydratronics hemsida längre men tycks finnas på Maskinistens hemsida: https://www.maskinisten.net/downloads.p ... f_id=23368

Har laddat ner TC-90 filen men jag tror ÖSA's styrförstärkare är en tidigare version med modellnummer "1020B"...
Menar du att TC-90 är identisk med 1020B? i så fall kan instruktionsboken funka
Den här reparatören annonserar på Blocket och verkar göra skillnad på TC-90 och 1020B
1547911640_styrfoerstaerkare_tc-90_och_1020b.jpg

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: sön 20 jan 2019, 19:44
av Sören12
Min maskin har tillverkningsnummer 3627. Potensiometern köpte jag hos Alftaprodukter 5 KOHM. Den som hjälpte mig att byta den sa att den gamla fungerade som den skulle (han mätte upp funktionen) innan jag bytte ut den.
Magnetgivaren kom också från Alftaprodukter. Avståndet till svänghjulet gjorde jag samma som den gamla jag plockade bort.

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: tis 22 jan 2019, 18:21
av Sören12
Nu har jag mätt givarspänning i plint 86. Den var 1,0 v vid 1000 varv,1,5 v vid 1500 varv och 2 v vid 2 000 varv.

Sedan kollade jag rotationsgivaren den visade 0,5 volt vid 1 000 varv och som mest 1 volt vid 2 000 varv
Så frågan är om givaren sitter för långt från startkransen ?

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: tor 24 jan 2019, 22:47
av AKKAMAAN
Sören12 skrev:Nu har jag mätt givarspänning i plint 86. Den var 1,0 v vid 1000 varv,1,5 v vid 1500 varv och 2 v vid 2 000 varv.

Sedan kollade jag rotationsgivaren den visade 0,5 volt vid 1 000 varv och som mest 1 volt vid 2 000 varv
Så frågan är om givaren sitter för långt från startkransen ?

Börja med att försäkra dig om att den sitter tillräckligt "djupt" utan att för den skull riskera mekanisk kontakt.
Mät från anliggningsytan på svänghjulskåpan ner till en kugge på svänghjulet. Dra av det rekommenderade avståndet från måttet. Markera sedan det måttet på givaren. Skruva in givaren tills markeringen ligger i linje med svänghjulskåpan.

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: ons 30 jan 2019, 19:30
av Sören12
Nu har jag mätt avståndet. Den gamla givaren satt 2,2 mm och den nya 2,0 mm från svänghjulet. Avståndet mätt från
stiftet i mitten på givaren. Vad jag har tidigare läst på skogsforum borde avståndet vara godtagbart.
Tillbaka på ruta ett eller ?

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: fre 01 feb 2019, 23:04
av AKKAMAAN
Sören12 skrev:Nu har jag mätt avståndet. Den gamla givaren satt 2,2 mm och den nya 2,0 mm från svänghjulet. Avståndet mätt från
stiftet i mitten på givaren. Vad jag har tidigare läst på skogsforum borde avståndet vara godtagbart.
Tillbaka på ruta ett eller ?

Verkar rimligt mått, hittar inte just nu anvisningen för givaravståndet.

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: lör 02 feb 2019, 02:19
av AKKAMAAN
Du har indikerat att maskinen kommer upp i full hastighet med hjälp av potentiometern när effektregleringen urkopplad. Då kan du glömma alla hydarulikfel. Du har ett elfel.

Här lite litteratur
Komplett ÖSA 250 instruktionsbok från tillverkningsnummer #3625
Lite tungrott att bläddra i "400" PDF sidor så jag har några sidor ur elsystemet separat här
Elschema för ÖSA 250 från tillverkningsnummer #3625
Funktionstabell för reläer
Reläplaceringar på elschemat enligt koordinatsystem A1 till D6
Koder och positionsnummer på elschemat
sida#1
sida#2

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: sön 29 nov 2020, 15:37
av LarsBj
Hej alla skogsmaskin fantaster!

Jag tar och lånar tråden för en snabb fråga. Jag har som många andra lite problem med driften på en Ösa250. Efter lite felsökning konstaterade jag att knapp för fram/bak var glapp. Nu fungerar alltid driften med effektregleringen ur. Men med denna i har det bara fungerar ibland, och nu stendöd. Jag har lyckats konstatera att jag inte får någon V från rotationsgivare. Frågan är, hur kommer jag lättast åt denna för byte och ny kabel?

Mvh
Lars

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinen

Postat: sön 29 nov 2020, 19:05
av Sören12
Då jag inte är ngn ungdom längre och ville ha en någorlunda arbetsställning skruvade jag bort v- framdäck (åtta-hjuling) sidoplåten och tippade hytten när jag bytte givaren första gången. Då kunde jag i lugn och ro binda upp alla slangar och kablar som var i vägen. Sorterade ut vilken kabel det var till givaren och byta givare och kabel. Det gick relativt enkelt och fort.

Re: ÖSA 250 Problem att få upp farten på maskinenhttps://you

Postat: mån 30 nov 2020, 01:17
av AKKAMAAN
Varvtalsgivaren
Har för mig att den går att komma åt ovanifrån på den sexhjuliga varianten av 250.
Men underifrån går alltid om man tar ner bukplåten (älskar bukplåten på 250. Två bultar framtill och sedan fjäderhängd så att man i princip lyfter upp och håller den med en arm och kan skruva i bultarna med den andra handen...)
1606695414_varvtalsgivare.jpg