SKOGSFORUM ARTIKEL

Inbromsning på den svenska skotarmarknaden

 Svara  2 inlägg  2502 visn.  1 följer
Användarvisningsbild

Inbromsning på den svenska skotarmarknaden  ARTIKEL

 
#527006 Skogsforum har nu sammanställt den svenska skotarmarknaden för årets första nio månader och det syns en tydlig avmattning i registreringarna jämfört med hur det såg ut i samma period i fjol. Fjolåret visade en stark skotarmarknad och det här året började bra med Skotarmarknaden Q1-2018: Fler gallringsskotare.

Under andra kvartalet i år minskade registreringarna med sex procent jämfört med samma tid i fjol och nu sista kvartalet droppar marknaden betänkligt med 28% färre registreringar. Hittils i år är det 15 procent färre skotare registrerade jämfört med Q1-3 i fjol. Vad kan nu det bero på i en skogsmarknad som verkar gå som tåget?

Leveransproblem
Vår tolkning är att det är tillverkarnas leveransproblem som ligger bakom minskningen. CTL*-maskinerna säljer som smör och nya marknader skriker efter maskiner. Inte minst den ryska som nu seglat förbi den svenska som världens största CTL-marknad. Den stora flaskhalsen för tillverkarna är att få fram komponenter. Kritiska komponenter från ett fåtal nyckelleverantörer (som t ex hydraulventiler från Rexroth eller transmissiondelar från NAF) efterfrågas i stor omfattning från världens olika maskintillverkare, från alla branscher och då blir det svårt att få fram komponenter. Efter finanskrisen 2008/2009 har också många företag i leverantörskedjan blivit mer försiktiga när det gäller att anpassa produktionstakten efter efterfrågan.

Nu har ju t ex Ponsse nyligen invigt en stor fabriksutbyggnad och Komatsu ser ut att planera för expansion i och med att man köper ett större markområde i Umeå så det blir säkert utökad produktionstakt på sikt men just idag är leveranstiderna långa och enligt många tillverkare får den som beställer en maskin nu kanske vänta i 8-10 månader på leverans.

Med det här sagt så kan vi titta på registreringssiffrorna och då med brasklappen att de kanske mer speglar hur företagen kan leverera och hur de prioriterar den svenska marknaden snarare än vad kunderna mest efterfrågar. Har ni andra uppfattningar får ni gärna diskutera vidare här i tråden. Det är intressanta frågor!

John Deere fortsatt i täten
JD har i stort sett levererat lika många skotare hittills i år (81 jmf med 85) som man gjorde Q1-3 i fjol och det här innebär att de ökar sina marknadsandelar till dryga 40 procent. Komatsu däremot har minskat kraftigt med 44 skotare registrerade (72 i fjol) vilket ger dem en marknadsandel på knappt 22 procent. Både Ponsse och Rottne håller ställningarna med samma leveransvolym i år som i fjol vilket leder till att även de ökar sina marknadsandelar medan EcoLog tappar från 15 maskiner i fjol till endast 7 i år. Gremo däremot ökar från 4 till 8 skotare. Både EcoLog och Gremo har, liksom numera även de större tillverkarna, internationella marknader där de säljer fler maskiner än i Sverige. Ny på den svenska marknaden är Sampo som nu registrerar sina första två FR 28-skotare.

1538549802_skotarmarknaden-q3-2018.png


1538550098_p1030524.jpg


Flest maskiner til Götaland
Götaland står i år för en högre andel av skotarregistreringarna. Den här trenden syntes redan under Q1 och har snarare förstärkts under året. Av hittills registrerade 202 skotare har 44 procent hamnat i Götaland (36% i fjol), 29 procent i Svealand och 27 procent i Norrland.

Snittstorleken krymper
I och med att det går en större andel skotare söderut så krymper också snittstorleken på maskinerna. Det här skrev vi om i somras efter att Q2-siffrorna kom men även denna trend har förstärks under Q3. Det innebär att en lång trend med ökande maskinstorlekar nu har brutits och det återstår att se om det är ett tillfälligt "hack i kurvan" eller och det håller i sig.

1538549802_lastvikt-landsdel-2018-2017.jpg


Man kan ju spekulera i vad det beror på. Det kan tänkas finnas flera orsaker. Här är några:

- Ökande massavedspriser ger ökade volymer gallringshuggningar och därmed behov för mindre maskiner (gäller Götaland och i viss mån Svealand enligt regsitreringsstatistiken)?

- Leverantörerna har svårare att få fram större maskiner än mindre varför det sålts fler till Götaland än till Norrland?

- Entreprenörerna i Götaland har bättre villkor och är mer investeringsvilliga än sina kolleger i norr?

Fyll gärna på med kommentarer här. Jag tycker att den samlade bilden av årets skotarmarknad ger anledning till funderingar och ni som lever med maskinkalkylerna till vardags har mycket att tillföra i den här diskussionen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Inbromsning på den svenska skotarmarknaden

 
#527008 Vi drog även ut en kartbild som visar fördelningen av sålda skotare för tredje kvartalet 2018. Det kan vara intressant att se hur det fördelades.

1538551998_skotarkarta-q318.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Storlek och geografi - svenska skotarmarknaden 2017 (uppdat) av Torbjörn Johnsen - mån 09 okt 2017, 00:08
i Skotare
12 svar
7763 läst
av Perfa76     
sön 07 jan 2018, 14:39
Rottne tar marknadsandelar på den svenska skotarmarknaden av Torbjörn Johnsen - tis 03 jul 2018, 10:29
i Skotare
0 svar
2267 läst
av Torbjörn Johnsen     
tis 03 jul 2018, 10:29
Byggandet inne i en inbromsning (vår 2018) av Fredrik Reuter - mån 23 apr 2018, 12:36
i Skogsnyheter
1 svar
686 läst
av bgl     
mån 23 apr 2018, 13:25
Skotarmarknaden: jämnt i toppen efter första halvåret 2017 av Torbjörn Johnsen - mån 03 jul 2017, 12:36
i Skotare
4 svar
4891 läst
av Valmet 890     
ons 05 jul 2017, 08:37
Skotarmarknaden Q1-2018: Fler gallringsskotare av Torbjörn Johnsen - fre 06 apr 2018, 14:03
i Skotare
1 svar
1164 läst
av AKKAMAAN     
fre 06 apr 2018, 16:13
Annonser