Sida 1 av 1

Ösa 250 - 84 svag i drivning framåt

Postat: tis 03 jul 2018, 19:10
av skeppshult1:5
Hallå

Jag har köpt mig en gammal Skotare som inte gick när jag köpte den. Jag har fått igång den nu och efter lite provkörning har jag märkt att den är svag i driften framåt. Märkte det när jag körde emot en stor sten som hakade i ena boggi lådan. Den orkade inte att klättra över, inte ens hjulen slirade och motorn lät inte vidare ansträngd. Jag provade o vrida på poteniometern o lägga ur EF regleringen på knappen. Det gjorde ingen skillnad. Provade o backa mot en stor stubbe som hakade i, bakåt orkade alla 8 hjulen slira.

Har prövat o mätt åk trycken idag, fick bara 110 bar framåt o 220 bakåt..... :(( enligt den boken jag har ska det vara minst 440 bar #:-s. Boken pratar om några "HPV" insatser....?

Någon som har nån bra idé hur jag ska gå vidare i min felsökning? Är väldigt ny på det här området med hydraulik o hydrostatpump.

Tacksam för tips! 🤗

Re: Ösa 250 - 84 svag i drivning framåt

Postat: fre 06 jul 2018, 21:57
av AKKAMAAN
skeppshult1:5 skrev:Har prövat o mätt åk trycken idag, fick bara 110 bar framåt o 220 bakåt..... :(( enligt den boken jag har ska det vara minst 440 bar #:-s. Boken pratar om några "HPV" insatser....?

Trycket i hydrostaten är motståndberoende. Alttså det finns inget "ska minst vara"...
Om maskinen går lätt utan nämnvärt körmotstånd så är trycket lågt.
Max tryck i hydrostaten är 42MPa
För mätning av maxtryck så måste "chockventilen" öppna. Det innebär att maskinen möste bromsas fast mot ett stort körmotstånd och inga hjul får tillåtas rotera. Observera att ett sånt här trycktest hettar upp oljan oerhört fort, och får endast pågå under någon/några sekunder.

Att maskinen är svagare framåt än bakåt tyder på ett hydraulfel. Troligen så är det något fel på inställningstrycket på chockventilen (HVP-insatsen). Fjädern kan ha brustit, men det kan också vara ett "skräp" som håller ventilen delvis öppen.

Gör så här:
Skruva ur HVP-insatserna och låt dem skifta plats med varandra. Om maskinen nu blir svagare bakåt så sitter felet i HVP-insatsen.
Var försiktig när du skruvar ur dessa, det kommer att finnas diverse lösa delar som kan "sprätta ut"....
Själva HVP-instasen är fabriksinställd, och det ska nog vara en fackman som skall ta isär den för rengöring
1530910577_hydrostat_hvp-insats.jpg

Re: Ösa 250 - 84 svag i drivning framåt

Postat: fre 06 jul 2018, 22:47
av Åke Nilsson
Ta dit verkstaden att titta på felet är inget för hemmamek.
Verkstan kolla trycket genom att sätta plåtskiva för slangen för att kolla maxtrycket.
Men ta nog grov plåt så det inte brister av trycket..

Re: Ösa 250 - 84 svag i drivning framåt

Postat: lör 07 jul 2018, 08:27
av skeppshult1:5
Hej

Tack för tipset!! :-bd

Jag har grejat lite mer tidigare i veckan. Ska försöka beskriva vad jag har gjort.

När jag har mätt åk trycket framåt så har jag länkat fast maskinen i traktorgrävarn, kört ner bägge skoporna i backen så det ska gå så tungt som möjligt. Kört motorn på 1100 varv, EF reglering ur, lagt i fram och vridit upp poteniometern sakta. Det är då jag får det trycket jag tidigare har beskrivet.

Har också mätt matar trycket. 20 bar på tomgång, helt ok enligt boken. Det stod också att matar trycket inte får understiga 10 bar när den andra mätningen görs, den håller det trycket. Så det verkar ok så långt.

Har redan beställt en ny hvp insats från alfta produkter. Som jag väntar på. Visst, jag hade ju kunnat bytt plats på dom som du föreslog. Tänkte inte på det. Återkommer hur det går.

Mvh

Re: Ösa 250 - 84 svag i drivning framåt

Postat: ons 11 jul 2018, 18:59
av skeppshult1:5
Hallå!

Har bytt hvp insats för åkning framåt nu. Det blev en helt annan maskin! :-bd drar som tusan!

Tack för hjälpen!!

Mvh