Skotare

Bota gungig F12 med ackumulator?

6 inlägg 3637 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bota gungig F12 med ackumulator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516483 Trivs inte med min nyanskaffade Rottne. Krankörningen känns i hela hytten så att den är riktigt otrevlig att köra. Har fabriksinställning på maxströmmen. Har ökat minströmmen och ramptiden och då går den något mjukare men inte bra. Min gamla Gremo hade en ackumulator till lyftkolven. Antagligen för att jämna ut tryckstötar. Typ en sån här: https://www.oie.se/Produkt/membranackum ... 417-140210)?sectionId=1000446418
Kan det vara en lösning tror vi?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Bota gungig F12 med ackumulator?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516488 Hultdins säljer sådana, gör klart skillnad. Skonar nog även grejerna en hel del.

Avatar Fallback

Re: Bota gungig F12 med ackumulator?

bgl  
#537291 Kunde du lösa problemet?

Avatar Fallback

Re: Bota gungig F12 med ackumulator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537308 Man vänjer sig ju vid det mesta. Har man midjelåset urkopplat så blir det bättre. Höger kranspak dog och när jag fick dit en utbytes så blev det också bättre. Någon ackumulator kom det aldrig dit. Det är en hiskeligt stor kran till den lilla maskinen så det är mycket järn som åker runt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bota gungig F12 med ackumulator?

bgl  
#537378 Om det blir bättre utan midjelås, har du kollat om lagret i vridleden börjar bli glappt?

Avatar Fallback

Re: Bota gungig F12 med ackumulator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537379 Kollade efter glapp. Misstänkte boggielagringarna men de är helt bra. Kan ju kolla vridleden igen men den är byggd som den värsta stridsvagn så den borde hålla om inte förre ägaren fuskat med smörjning.
Ruskar man med kranen rakt bakåt känns ingenting. Det är när man lastar med lite på som det känns mest.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).