Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här! ARTIKEL
Postat: tor 14 jun 2018, 23:01
Nu kommer den nya minstingen i skotarsortimentet från John Deere. 910G heter den och kommer ersätta gamla trotjänaren 810 i gallringsskogen. Genom detta går en epok i graven, läs vidare om varför.
John Deeres tidigare minsta skotare 810 har sitt ursprung så långt tillbaka som till 1978. Det var då Lars Bruun med medhjälpare tog fram Minibruunetten 578. Succén med Minibruunetten gjorde att den levde kvar genom Bruun System, ÖSA, Rauma-Repola, FMG, Timberjack och John Deere. Signifikant var att kranen sedan 1978 suttit på traktordelen av skotaren.
Men nu är det slut på denna era, 910G har nu kranen på kärran som “alla andra”.
Det är ingen idé att bli sentimental så vi lämnar historien och fokuserar på 910G som har några egenskaper som ska bli intressant att följa i gallringsskogen framgent och ledordet är skräddarsytt.
Hjulvarianter
Till att börja med så kan 910G fås med antingen 22,5” hjul (standard i detta segment) alternativt 24,5” hjul. Detta är helt klart en flört med gallringsentreprenörerna då 22,5” länge varit ett ämne för diskussion. Komfort och framkomlighet har diskuterats mest och då det faktum att mindre storlek på däcken försämrar både komfort och framkomlighet jämfört med större dimensioner. Skotaren kan också fås som sexhjulig med 34” hjul på traktordelen, men det är troligtvis inget som är jätteintressant här i Norden.
Dragkraft
Intressant är också att John Deere byter till en större transmissionsmotor om man väljer att beställa 910G med 24,5” hjul, detta gör att dragkraften är 150kN med 24,5” hjul och 110kN med 22,5” hjul. Detta gör faktiskt att det är först med 24,5” hjul som 910G når upp till de dragkrafter konkurrenterna har i samma storleksklass.
Kranval, nu också IBC
910G kan fås med CF5 kran (eller CF1 som troligtvis får ses som standard). CF5 kan utrustas med IBC, John Deeres första variant av kranspetsstyrning. Detta är positivt. Nu finns möjligheten för de kunder som satsar på smidighet i gallring att också använda IBC. Vardera kran kan fås i tre räckvidder, CF1: 7,2/8,7/9,8 m och CF5: 7,2/8,5/10 m. Lyftmoment (brutto) är 76 kNm respektive 102 kNm. Intressant här är att CF1 mest liknar kranvalet på Sampo FR28 och CF5 mer liknar kranarna på Komatsu 835, Rottne F10D, Eco Log 554D och viss mån Gremo 1050f.
Steg5 diesel direkt
Motorn i 910G baseras på den beprövade 4045 dieselmotorn. En rak fyrcylindrig diesel på 4,5 liter där John Deere stolt nu hoppar över ett emissionssteg och går direkt på Steg5. Detta är positivt då utsläppen minskar än mer. Steg5 blir obligatoriskt från och med 2019. AdBlue/Urea är alltså nu standard. John Deere har också enligt egen utsago jobbat hårt med att förbättra sikten och jobbat ihop med BMW för att optimera motordelens konstruktion.
Effekten har ökat ca 15% jämfört med 810E, nu levererar 910G 118kW och 650NM.
Nytt lastrede och nio tons lastförmåga
Tillsammans med den nya ramfärgen i grått har nu också 910G ett nytt lastrede. Spännande nyheter här är att det kan väljas i normal eller smal bredd. I normal bredd blir lastarean 4,0m2 och i smal bredd 3,5m2. Som tidigare för de lite större skotarna från John Deere finns också möjlighet att beställa 910G med kort ram. Bakre axeln flyttas då 40 cm närmre midjan. Den ökar då markant i smidighet och följsamhet, nackdelen blir lastfördelning och påfrestning i midjan vid medellängder över (ca) 5 meter och främst vid körning av timmer (läs troligtvis ej lämpligt för slutavverkning med grovt timmer). Lastförmågan är oförändrad från 810E, den klarar fortsatt 9 tons last.
Olika hyttval och maskinvikter
John Deere 910G kan fås med antingen snurrhytt eller fast hytt. Snurrhytten är bättre ur ergonomisk synvinkel men i gengäld tyngre och ger en merkostnad. När Skogsforum var och tittade på en tidig 910G hade John Deere valt att visa skotaren med fast hytt. Spontant känns den fasta hytten rymlig och trevlig men det krävs flera timmars skotande i båda hytterna om man ska drista sig till någon testrapport.
Maskinvikten har ökat om man jämför med JD 810E. En 8wd 910G med 22,5” hjul har en minimivikt på 14,7 ton. Det ska jämföras med föregångaren 810E som hade en minimivikt på 12,95 ton. Väljer man 910G i 8WD utförande och 24,5” hjuluppsättning så sticker minimivikten till 16,6 ton. Det kan vara värt att notera för den som funderar på 24,5 och tidigare kört 810 att maskinvikten då ökar ca 28%.
Bygg din egen
Det ska bli spännande att följa 910G ut på marknaden. En sak är säker, John Deere erbjuder många olika valmöjligheter för att skräddarsy skotaren så att den passar för respektive skogsentreprenörs vardag. Därför kommer vi kanske se många olika 910G i skogarna om några år. Personligen och ur ett strikt gallringsperspektiv funderar jag på om en 910G med fast hytt, smalt och kortat rede med 24,5”/600 hjul (8wd) och CF5 med IBC skulle kunna bli en liten effektiv gynnare i gallringsskogen, vad tror du?
Här är en kort tabell med jämförelsedata mellan 910G och 810E
Video på JD 910G
Här är en video från när Skogsforum fick förhandstitta på en förseriemaskin tidigare i vår.
John Deeres tidigare minsta skotare 810 har sitt ursprung så långt tillbaka som till 1978. Det var då Lars Bruun med medhjälpare tog fram Minibruunetten 578. Succén med Minibruunetten gjorde att den levde kvar genom Bruun System, ÖSA, Rauma-Repola, FMG, Timberjack och John Deere. Signifikant var att kranen sedan 1978 suttit på traktordelen av skotaren.
Men nu är det slut på denna era, 910G har nu kranen på kärran som “alla andra”.
Det är ingen idé att bli sentimental så vi lämnar historien och fokuserar på 910G som har några egenskaper som ska bli intressant att följa i gallringsskogen framgent och ledordet är skräddarsytt.
Hjulvarianter
Till att börja med så kan 910G fås med antingen 22,5” hjul (standard i detta segment) alternativt 24,5” hjul. Detta är helt klart en flört med gallringsentreprenörerna då 22,5” länge varit ett ämne för diskussion. Komfort och framkomlighet har diskuterats mest och då det faktum att mindre storlek på däcken försämrar både komfort och framkomlighet jämfört med större dimensioner. Skotaren kan också fås som sexhjulig med 34” hjul på traktordelen, men det är troligtvis inget som är jätteintressant här i Norden.
Dragkraft
Intressant är också att John Deere byter till en större transmissionsmotor om man väljer att beställa 910G med 24,5” hjul, detta gör att dragkraften är 150kN med 24,5” hjul och 110kN med 22,5” hjul. Detta gör faktiskt att det är först med 24,5” hjul som 910G når upp till de dragkrafter konkurrenterna har i samma storleksklass.
Kranval, nu också IBC
910G kan fås med CF5 kran (eller CF1 som troligtvis får ses som standard). CF5 kan utrustas med IBC, John Deeres första variant av kranspetsstyrning. Detta är positivt. Nu finns möjligheten för de kunder som satsar på smidighet i gallring att också använda IBC. Vardera kran kan fås i tre räckvidder, CF1: 7,2/8,7/9,8 m och CF5: 7,2/8,5/10 m. Lyftmoment (brutto) är 76 kNm respektive 102 kNm. Intressant här är att CF1 mest liknar kranvalet på Sampo FR28 och CF5 mer liknar kranarna på Komatsu 835, Rottne F10D, Eco Log 554D och viss mån Gremo 1050f.
Steg5 diesel direkt
Motorn i 910G baseras på den beprövade 4045 dieselmotorn. En rak fyrcylindrig diesel på 4,5 liter där John Deere stolt nu hoppar över ett emissionssteg och går direkt på Steg5. Detta är positivt då utsläppen minskar än mer. Steg5 blir obligatoriskt från och med 2019. AdBlue/Urea är alltså nu standard. John Deere har också enligt egen utsago jobbat hårt med att förbättra sikten och jobbat ihop med BMW för att optimera motordelens konstruktion.
Effekten har ökat ca 15% jämfört med 810E, nu levererar 910G 118kW och 650NM.
Nytt lastrede och nio tons lastförmåga
Tillsammans med den nya ramfärgen i grått har nu också 910G ett nytt lastrede. Spännande nyheter här är att det kan väljas i normal eller smal bredd. I normal bredd blir lastarean 4,0m2 och i smal bredd 3,5m2. Som tidigare för de lite större skotarna från John Deere finns också möjlighet att beställa 910G med kort ram. Bakre axeln flyttas då 40 cm närmre midjan. Den ökar då markant i smidighet och följsamhet, nackdelen blir lastfördelning och påfrestning i midjan vid medellängder över (ca) 5 meter och främst vid körning av timmer (läs troligtvis ej lämpligt för slutavverkning med grovt timmer). Lastförmågan är oförändrad från 810E, den klarar fortsatt 9 tons last.
Olika hyttval och maskinvikter
John Deere 910G kan fås med antingen snurrhytt eller fast hytt. Snurrhytten är bättre ur ergonomisk synvinkel men i gengäld tyngre och ger en merkostnad. När Skogsforum var och tittade på en tidig 910G hade John Deere valt att visa skotaren med fast hytt. Spontant känns den fasta hytten rymlig och trevlig men det krävs flera timmars skotande i båda hytterna om man ska drista sig till någon testrapport.
Maskinvikten har ökat om man jämför med JD 810E. En 8wd 910G med 22,5” hjul har en minimivikt på 14,7 ton. Det ska jämföras med föregångaren 810E som hade en minimivikt på 12,95 ton. Väljer man 910G i 8WD utförande och 24,5” hjuluppsättning så sticker minimivikten till 16,6 ton. Det kan vara värt att notera för den som funderar på 24,5 och tidigare kört 810 att maskinvikten då ökar ca 28%.
Bygg din egen
Det ska bli spännande att följa 910G ut på marknaden. En sak är säker, John Deere erbjuder många olika valmöjligheter för att skräddarsy skotaren så att den passar för respektive skogsentreprenörs vardag. Därför kommer vi kanske se många olika 910G i skogarna om några år. Personligen och ur ett strikt gallringsperspektiv funderar jag på om en 910G med fast hytt, smalt och kortat rede med 24,5”/600 hjul (8wd) och CF5 med IBC skulle kunna bli en liten effektiv gynnare i gallringsskogen, vad tror du?
Här är en kort tabell med jämförelsedata mellan 910G och 810E
910G, 22,5 hjul | 910G, 24,5 hjul | 810E, 22,5 hjul | |
---|---|---|---|
Motor max effekt (kW) | 118 | 118 | 100 |
Max vridmoment (Nm) | 650 | 650 | 535 |
Hydraulpump (cm3) | 120 | 120 | 90 |
Dragkraft (kN) | 110 | 150 | 110 |
Bredd, 700 däck (mm) | 2700 | 2780 | 2680 |
Hjulbas normal (mm) | 4800 | 4800 | 4640 |
Hjulbas, kort (mm) | 4400 | 4400 | 4340 |
Minimivikt (kg) | 14700 | 16600 | 12950 |
Vridvinkel (+/- grader) | 44 | 44 | 45 |
Video på JD 910G
Här är en video från när Skogsforum fick förhandstitta på en förseriemaskin tidigare i vår.