Sida 1 av 1

Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!  ARTIKEL

Postat: tor 14 jun 2018, 23:01
av Fredrik Reuter
Nu kommer den nya minstingen i skotarsortimentet från John Deere. 910G heter den och kommer ersätta gamla trotjänaren 810 i gallringsskogen. Genom detta går en epok i graven, läs vidare om varför.

Bild


John Deeres tidigare minsta skotare 810 har sitt ursprung så långt tillbaka som till 1978. Det var då Lars Bruun med medhjälpare tog fram Minibruunetten 578. Succén med Minibruunetten gjorde att den levde kvar genom Bruun System, ÖSA, Rauma-Repola, FMG, Timberjack och John Deere. Signifikant var att kranen sedan 1978 suttit på traktordelen av skotaren.

Men nu är det slut på denna era, 910G har nu kranen på kärran som “alla andra”.

Det är ingen idé att bli sentimental så vi lämnar historien och fokuserar på 910G som har några egenskaper som ska bli intressant att följa i gallringsskogen framgent och ledordet är skräddarsytt.

Hjulvarianter
Till att börja med så kan 910G fås med antingen 22,5” hjul (standard i detta segment) alternativt 24,5” hjul. Detta är helt klart en flört med gallringsentreprenörerna då 22,5” länge varit ett ämne för diskussion. Komfort och framkomlighet har diskuterats mest och då det faktum att mindre storlek på däcken försämrar både komfort och framkomlighet jämfört med större dimensioner. Skotaren kan också fås som sexhjulig med 34” hjul på traktordelen, men det är troligtvis inget som är jätteintressant här i Norden.

Bild


Dragkraft
Intressant är också att John Deere byter till en större transmissionsmotor om man väljer att beställa 910G med 24,5” hjul, detta gör att dragkraften är 150kN med 24,5” hjul och 110kN med 22,5” hjul. Detta gör faktiskt att det är först med 24,5” hjul som 910G når upp till de dragkrafter konkurrenterna har i samma storleksklass.

Bild


Kranval, nu också IBC
910G kan fås med CF5 kran (eller CF1 som troligtvis får ses som standard). CF5 kan utrustas med IBC, John Deeres första variant av kranspetsstyrning. Detta är positivt. Nu finns möjligheten för de kunder som satsar på smidighet i gallring att också använda IBC. Vardera kran kan fås i tre räckvidder, CF1: 7,2/8,7/9,8 m och CF5: 7,2/8,5/10 m. Lyftmoment (brutto) är 76 kNm respektive 102 kNm. Intressant här är att CF1 mest liknar kranvalet på Sampo FR28 och CF5 mer liknar kranarna på Komatsu 835, Rottne F10D, Eco Log 554D och viss mån Gremo 1050f.
Bild


Bild


Bild



Steg5 diesel direkt
Motorn i 910G baseras på den beprövade 4045 dieselmotorn. En rak fyrcylindrig diesel på 4,5 liter där John Deere stolt nu hoppar över ett emissionssteg och går direkt på Steg5. Detta är positivt då utsläppen minskar än mer. Steg5 blir obligatoriskt från och med 2019. AdBlue/Urea är alltså nu standard. John Deere har också enligt egen utsago jobbat hårt med att förbättra sikten och jobbat ihop med BMW för att optimera motordelens konstruktion.
Effekten har ökat ca 15% jämfört med 810E, nu levererar 910G 118kW och 650NM.

Bild


Bild


Bild



Nytt lastrede och nio tons lastförmåga
Tillsammans med den nya ramfärgen i grått har nu också 910G ett nytt lastrede. Spännande nyheter här är att det kan väljas i normal eller smal bredd. I normal bredd blir lastarean 4,0m2 och i smal bredd 3,5m2. Som tidigare för de lite större skotarna från John Deere finns också möjlighet att beställa 910G med kort ram. Bakre axeln flyttas då 40 cm närmre midjan. Den ökar då markant i smidighet och följsamhet, nackdelen blir lastfördelning och påfrestning i midjan vid medellängder över (ca) 5 meter och främst vid körning av timmer (läs troligtvis ej lämpligt för slutavverkning med grovt timmer). Lastförmågan är oförändrad från 810E, den klarar fortsatt 9 tons last.

Bild


Bild


Bild


Olika hyttval och maskinvikter
John Deere 910G kan fås med antingen snurrhytt eller fast hytt. Snurrhytten är bättre ur ergonomisk synvinkel men i gengäld tyngre och ger en merkostnad. När Skogsforum var och tittade på en tidig 910G hade John Deere valt att visa skotaren med fast hytt. Spontant känns den fasta hytten rymlig och trevlig men det krävs flera timmars skotande i båda hytterna om man ska drista sig till någon testrapport.
Maskinvikten har ökat om man jämför med JD 810E. En 8wd 910G med 22,5” hjul har en minimivikt på 14,7 ton. Det ska jämföras med föregångaren 810E som hade en minimivikt på 12,95 ton. Väljer man 910G i 8WD utförande och 24,5” hjuluppsättning så sticker minimivikten till 16,6 ton. Det kan vara värt att notera för den som funderar på 24,5 och tidigare kört 810 att maskinvikten då ökar ca 28%.

Bild


Bild


Bygg din egen
Det ska bli spännande att följa 910G ut på marknaden. En sak är säker, John Deere erbjuder många olika valmöjligheter för att skräddarsy skotaren så att den passar för respektive skogsentreprenörs vardag. Därför kommer vi kanske se många olika 910G i skogarna om några år. Personligen och ur ett strikt gallringsperspektiv funderar jag på om en 910G med fast hytt, smalt och kortat rede med 24,5”/600 hjul (8wd) och CF5 med IBC skulle kunna bli en liten effektiv gynnare i gallringsskogen, vad tror du?

Här är en kort tabell med jämförelsedata mellan 910G och 810E

910G, 22,5 hjul910G, 24,5 hjul810E, 22,5 hjul
Motor max effekt (kW)118118100
Max vridmoment (Nm)650650535
Hydraulpump (cm3)12012090
Dragkraft (kN)110150110
Bredd, 700 däck (mm)270027802680
Hjulbas normal (mm)480048004640
Hjulbas, kort (mm)440044004340
Minimivikt (kg)147001660012950
Vridvinkel (+/- grader)444445


Bild


Video på JD 910G
Här är en video från när Skogsforum fick förhandstitta på en förseriemaskin tidigare i vår.


Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: fre 15 jun 2018, 07:13
av kjugekarlsson
Roligt med lite nytt. Dock skeptisk över viktökningen [emoji11]

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: fre 15 jun 2018, 08:43
av fsandström
Nu tycker jag dom har tänkt lite tokigt.. för tung maskin i förhållande till lastförmåga.
Rottnes 12 tons skotare f11 väger mindre än en 910 med 24,5 tums hjul, lastar 3 ton mer och har dessutom hyttfjädring. Det enda som tilltalar JD är IBC:n.

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: fre 15 jun 2018, 10:15
av bgl
Hörru Fredrik, du har missat det viktigaste!
Priset?

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: fre 15 jun 2018, 10:39
av Fredrik Reuter
Det får bli gissningar i så fall, gissar att det är branschstandard att det något som lämnas först vid offert..

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: fre 15 jun 2018, 11:27
av bgl
Behövs inga gissningar. Du behöver bara hävda att du köper varan som konsument, då gäller Prisinformationslagen och en prislapp måste sitta på varje enskild produkt (eller möjligen på hyllkanten e.dyl.)

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: fre 15 jun 2018, 15:21
av Tikka
Trenden där den minsta blir större/tyngre forsätter hos några tillverkare. Finns andra tillverkare som verkar ha uppfattat skogsägares önskemål om mindre/lättare maskiner som ett valbart alternativ vid gallring.

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: lör 16 jun 2018, 00:40
av Jole
Börjar kännas som att Gremo är den sista utposten för de verkligt "små" storskotarna. Någon som vet hur det gått med deras 9,5 tonnare 750F?

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: lör 16 jun 2018, 07:46
av svampbob
Jole skrev:Börjar kännas som att Gremo är den sista utposten för de verkligt "små" storskotarna. Någon som vet hur det gått med deras 9,5 tonnare 750F?


Jag var på Gremo visning i veckan och då var den inte med annat än som broschyr.

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: lör 16 jun 2018, 23:42
av Vedproducent
Fint reportage!
Tiderna ändras. 16,6 ton med 24,5 hjul och lastar 9 ton.
Kör fortfarande med min mini 678 med 600 hjul om än i blygsam omfattning och numera nästan bara i vedhögen. Har haft den i 19 år. Maskinen är 34 år. Vikt 8,5 ton och lastar 7,5 ton. Kan inte på något sätt säga att det känns som utvecklingen går åt rätt håll. Lastindexen bara ökar och ökar.

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: mån 18 jun 2018, 18:25
av bgl
Av alla de data som presenterats verkar 910G och 1010G, båda med 24,5 däck, vara samma maskin!

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: mån 18 jun 2018, 20:22
av Fredrik Reuter
Jag tror du har rätt bgl, det blir inte så stor skillnad!

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: mån 18 jun 2018, 21:17
av finskpinne
Ja det enda som verkar skilja är ju att 1010 har några hästkrafter mera. Och den verkar lasta 11 ton oberoende om det är 24,5 eller 26,5.

910:an är ju bara 10 ton med 24,5 boggi. Men alla mått verkar ju va exakt lika mellan dem.

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: tis 19 jun 2018, 06:55
av loppan
Den lider av samma sjukdom som alla maskiner i dag oavsett skog eller entrepenad,den är ett par ton tyngre än föregångaren.
Dessutom så är den troligen ca 50 % dyrare i fast penningvärde än motsvarande maskin för 20-30 år sedan.

Med andra ord dålig lönsamhet att köpa ny men bra ekonomiskt för tillverkaren.

Re: Premiär för JD 910G, ersättaren för 810 är här!

Postat: lör 23 jun 2018, 19:38
av samuel
Det känns som de stora tillverkarna med sina smala hjul å reden försöker matcha gremo 750f. Tycker själv inte att de lyckats då de väger så mycket mera i tomme än gremon. Gremo 750f med 700hjul, den går nog på grumligt vatten.