Skotare

Kostnad för service/underhåll i timman

5 inlägg 3776 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kostnad för service/underhåll i timman

Kristian84  
#507671 Är de nån som har kläm på vad en liten gallring skotare jd 1010 kostar i timmen med smörj fett, hydral-motor-transmitions olja, slangar mm..
Sitter och räknar på en skotare och jag har ett tim pris på traktorn men försöker bena isär kostnaderna.
Diesel och förare har ja tim pris på det är resterande som jag är intresserad av.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kostnad för service/underhåll i timman

AKKAMAAN  
#507691
Kristian84 skrev:Är de nån som har kläm på vad en liten gallring skotare jd 1010 kostar i timmen med smörj fett, hydral-motor-transmitions olja, slangar mm..
Sitter och räknar på en skotare och jag har ett tim pris på traktorn men försöker bena isär kostnaderna.
Diesel och förare har ja tim pris på det är resterande som jag är intresserad av.

Vilken bra och intressant tråd.
Vad är det för typ av timpris du fått på maskinen?
Är det från en presumptiv uppdragsgivare?
Är det ett totalt timpris på hela maskinen inklusive förare, amorteringar, drift, underhåll, reparationer, reservdelar, försäkringar, bokföring och bokslutskostnader för ditt företagande, flyttkostnader mellan avverkningsobjekt etc etc??
Är timpriset baserat på skiftgång, enkelskift eller förlängda enkel-/dubbelskift?
Är det ett timpris som förutsätter en viss teknisk utnyttjandegrad och ett visst antal produktionstimmar per år under maskinens hela livstid?
Är det ett timpris som skall ligga till grund för en "ackordsersättning" per kubikmeter?
Eller är det ett timpris som som ska ersätta dig i kr/"timme"?

Avatar Fallback

Re: Kostnad för service/underhåll i timman

Beavern  
#507699 Har det inte exakt i huvudet men skulle gissa att servar du efter schema så går servicekostnaden på en sådan skotare på 20kr/g15 sedan repkostnad 25-35kr/g15. Detta är ”ischkostnader” men du har iaf något att utgå ifrån.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för service/underhåll i timman

Beavern  
#507701 Jag har skickat pm till dig

Avatar Fallback

Re: Kostnad för service/underhåll i timman

Kristian84  
#507724
AKKAMAAN skrev:
Kristian84 skrev:Är de nån som har kläm på vad en liten gallring skotare jd 1010 kostar i timmen med smörj fett, hydral-motor-transmitions olja, slangar mm..
Sitter och räknar på en skotare och jag har ett tim pris på traktorn men försöker bena isär kostnaderna.
Diesel och förare har ja tim pris på det är resterande som jag är intresserad av.

Vilken bra och intressant tråd.
Vad är det för typ av timpris du fått på maskinen?
Är det från en presumptiv uppdragsgivare?
Är det ett totalt timpris på hela maskinen inklusive förare, amorteringar, drift, underhåll, reparationer, reservdelar, försäkringar, bokföring och bokslutskostnader för ditt företagande, flyttkostnader mellan avverkningsobjekt etc etc??
Är timpriset baserat på skiftgång, enkelskift eller förlängda enkel-/dubbelskift?
Är det ett timpris som förutsätter en viss teknisk utnyttjandegrad och ett visst antal produktionstimmar per år under maskinens hela livstid?
Är det ett timpris som skall ligga till grund för en "ackordsersättning" per kubikmeter?
Eller är det ett timpris som som ska ersätta dig i kr/"timme"?

De är vad maskinen kostar per g15 timme, som man sen använder tillsammans med ersättningen för körsträcka.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).